Preview: Dragon Ball FighterZ

Afgelopen weekend heb ik de bèta van Dragon Ball FighterZ mogen uitproberen. De anime heb ik vroeger veel gekeken en ik heb de Dragon Ball Z-games regelmatig op de SNES gespeeld. Vaak waren dit de Japanse versies van de game die amper te begrijpen waren en zeer ingewikkelde controls hadden. De verschillende next-gen versies van de games vond ik meestal tegenvallen. Dragon Ball Z is een anime waar het hoofdzakelijk draait om de gevechten van hoofdpersoon Goku en zijn familie en vrienden. Het is vaak gebleken dat het omzetten van de gevechten uit de serie niet goed tot hun recht komt in de games. Nu ben ik benieuwd of Arc System Works het deze keer wel is gelukt. In de bèta-versie kon je kiezen uit diverse Saiyan, zoals: Trunks, Gohan, Goku en Vegeta. Natuurlijk zijn er ook vijanden, voormalig vijanden en vrienden te kiezen, zoals: Cell, Frieza, Piccolo, Android 18, Android 16 en Krillin.

Fight, Fight, Fight

In Dragon Ball FighterZ kun je uit verschillende lobby's kiezen en dat gaat allemaal heel rap. Door een avatar te kiezen uit één van de genoemde personages is het mogelijk om in de lobby rond te lopen. Je kiest uit vaste teams stelt een eigen team samen bestaande uit je eigen favoriete personages. Een team van Saiyans kan heel leuk zijn, maar de vijanden hebben ook genoeg skills om een goed gevecht te leveren. In de lobby bestaat de mogelijkheid om je bewaarde gevechten te bekijken, om naar een gevecht te kijken als toeschouwer en om zelf los te gaan in de arena. Helaas kan ik alleen iets vertellen over de battles en niets over de andere modi aangezien ik deze niet heb gespeeld. De game biedt namelijk zeven locaties waaronder Kame-House en de Tournament Arena die nog niet toegankelijk waren. Ik ben zeer benieuwd wat hier naast de Story modus de mogelijkheden zijn.

Het belangrijkste element van de game is natuurlijk het gevecht. Zoals eerder vermeld kun je kiezen uit een team van drie personages en vecht je tegen drie tegenstanders. Tijdens het gevecht is er één personage op het veld die vecht tegen een ander. Met de assist knop krijg je hulp van de teamgenoten. Hij of zij deelt een paar klappen uit die met de juiste timing tot een mooie combo of opening kunnen leiden. Ook is het mogelijk om van personage te wisselen als je teveel energie hebt verloren of gewoon een andere strategie wil proberen. Zorg er alleen wel voor dat je dit niet tijdens een combo van een tegenstander in gang zet, dan is het namelijk vaak einde oefening. De personages hebben hun eigen Japanse stemmen waar mijn voorkeur naar uitgaat. Ik zie de serie namelijk het liefst in het Japans (met ondertitels), maar gelukkig is dat naar eigen smaak aan te passen.

Kame Hame wat?

De coole animaties bij verschillende aanvallen doen denken aan de anime. Wanneer je bijvoorbeeld na een combo een paar vuurballen afvuurt om dan met een special, een assist van je teamgenoot, of een meteo de tegenstander alle kanten op slaat, geeft een uitermate bevredigend gevoel. De game heeft ook een special balk die je kunt opladen tot niveau zeven. Als je je special loslaat op de tegenstander, kun je ook de specials van je teamgenoten linken om de tegenstander knock-out te slaan. Vervolgens kan je je ki opladen om vervolgens weer opnieuw te beginnen, mocht dat nodig zijn. Het geeft ook veel voldoening om een tegenstander door een gebouw, rotsformatie of een vulkaan te meppen. De impact is duidelijk zichtbaar en je voelt je eventjes gewoon echt een krachtpatser.

Wat ik erg heb gemist, is een korte tutorial. Zo weet je immers direct wat de mogelijkheden zijn tijdens het gevecht. De meeste next-gen vechtspellen hebben bijvoorbeeld een bepaalde gimmick die enige toelichting nodig heeft. Daarbij zou een lijst van alle moves de game toegankelijker maken en tot slot een training modus. Zo kun je de nieuwe moves, combo's, meteo's, specials en assists oefenen alvorens je de arena betreedt. Dit is misschien omdat ik wat ouder wordt, maar de game zit vol speciale moves. Het zou handig zijn om dit even te oefenen. Ik heb dus wel aardig wat klappen en specials geïncasseerd, maar dat mocht de pret niet drukken. Het was soms net of je een gevecht uit de anime meemaakt. Het is dan jammer dat ik precies aan de kant stond die aan het kortste eind trok.

Voorlopige conclusie

De bètaversie van Dragon Ball FighterZ is een veelbelovend begin voor de retailversie van de game. De realistische gevechten kunnen heel snel en pijnlijk zijn, maar bieden ook genoeg mogelijkheden voor een meer doordachte tactiek. Ik verwacht ook een groot aantal extra personages waaronder de verschillende Saiyan-versies van Goku, Gohan, Vegeta, Trunks en nog veel meer vijanden en vrienden. Natuurlijk allen met hun eigen specials die de indeling van de teams zeer gevarieerd kan maken en tot verrassende combinaties kan leiden. Toch liep ik tegen wat negatieve kanttekeningetjes aan. Zo miste ik een tutotial/ training modus en een lijst met moves. Waarschijnlijk is dit geen punt, want ik kan mij niet voorstellen dat deze mogelijkheden in de definitieve versie afwezig zijn. Volgens mij is Arc System Works goed op weg om een goede Dragon Ball game af te leveren.

Dragon Ball FighterZ verschijnt begin 2018 voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!