Preview: Dragon Age: Inquisition

Geplaatst: 2 juli 2014 17:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Tijdens de E3 van 2012 werd voor het eerst gesproken over deeltje drie van Dragon Age door Electronic Arts. De game werd echter pas in september van datzelfde jaar officieel aangekondigd door de uitgever. Dragon Age: Inquisition moet in oktober van dit jaar eindelijk gaan verschijnen voor de pc en next-gen consoles, maar PlayStation 3- en Xbox 360-bezitters kunnen ook nog met de game aan de slag.

Vijf keer zo groot
Dragon Age: Inquisition is ontwikkeld met veel oog naar de next-gen consoles. De game wordt met de nieuwe Frostbite 3-engine van BioWare gemaakt. De game ziet er fantastisch uit en bestaat uit vijf verschillende gebieden: Ferelden, Orlais, The Free Marshes, The Dales en Neverra. Deze gebieden zijn samen ongeveer vijf keer zo groot als Ferelden, waar deel een van de franchise zich afspeelde.

Dragon Age: Inquisition blijft natuurlijk een RPG, dus het zal aankomen op een heleboel lul- en knokwerk. De vorige delen waren vrij rechttoe rechtaan. Dit deel is het eerste deel uit de game dat ook een open wereld heeft en er dus verschillende wegen naar Rome leiden.

Geluisterd naar de critici
Na Dragon Age 2, die voor veel gamers te casual was, lijkt het er op dat BioWare en Electronic Arts bewust de tijd hebben genomen om naar de enorme lading kritische feedback van fans en pers op Dragon Age 2 te luisteren. Tevens is er ook naar alle pluspunten van Dragon Age: Origins gekeken, dat toch voor veel gamers het beste deel uit de serie is. Dragon Age: Inquisition is erg positief ontvangen door de pers en de gameplaybeelden die we hebben gezien liegen er zeker niet om.

Na regen komt zonneschijn
In Dragon Age: Inquisition ben jij de Inquisitor en is het jouw taak om de vrede te stichten op de planeet, aangezien deze in puin ligt en men met elkaar in oorlog is. Jouw keuzes in het avontuur hebben invloed op hoe het verhaal gaat verlopen. De ontwikkelaar laat weten dat de game zelfs veertig verschillende eindes heeft, afgesteld op de keuzes die jij maakt.

Als je jouw eerste stapjes in de game zet, zal je zien dat de wereld naar zijn gootje is. Overal brandt wel iets en alles is grauw en kaal. Hoe verder je komt en hoe meer je de vrede herstelt, hoe groener en kleurrijker de wereld om je heen zal worden. De zon gaat letterlijk schijnen. Zoals ik al zei, zijn jouw keuzes van belang van hoe het verhaal verder zal verlopen. Ook de mensen die je in je party kiest hebben zoals gewoonlijk in Dragon Age weer invloed op hoe anderen op je zullen reageren en welke opties je hebt in de dialogen.

Zelfs een stapje verder
Jouw keuzes hebben dus directe invloed op de omgeving en het verhaal. BioWare gaat zelfs een stapje verder. Dat liet de ontwikkelaar zien in een presentatie. Stel je kiest ervoor om beren in een bepaald gebied te doden, dan zal de populatie van deze soort afnemen, wat dan weer effect kan hebben op de levenscyclus daar. De beren kunnen geen andere dieren meer opeten, waardoor er heel andere soorten zullen verschijnen.

Het enorm hoge detail wat verwerkt zit in de game doet me erg goed. Wanneer er draken over komen vliegen, brokkelen rotsblokken van gebergtes af en zie je dorpen in vlammen op gaan. Zoveel detail hebben Dragon Age-games nog niet gehad.

Ook de nieuwe War Table laat zien dat BioWare er graag weer een stapje bovenop doet met een nieuw deel. Hier kun je zien wat voor invloed je hebt in de verschillende gebieden van de game en welke quests daar nog open staan. Ook is in één oogopslag te zien welke plaatsen je nog niet ontdekt hebt en welke wel. De War Table is overigens ook een soort tool voor jou als 'leider'. Je kunt vanaf hier andere leiders, met wie je samen moet gaan werken, opdrachten geven. Wanneer zij deze succesvol afronden, is dat in jouw voordeel. Zij kunnen bijvoorbeeld gebieden voor je ontdekken of verloren gebieden herstellen. Quests start je overigens via de War Table, maar ook door zelf op zoek te gaan in de verschillende gebieden. Reizen tussen deze gebieden hoeft niet per se te voet, aangezien je ook op onder andere paarden kunt reizen.

Gevechten en Tactical View
Het vechten zal net zoals op de oude vertrouwde manier weer gaan door te kiezen tussen verschillende leiders uit je party. Hier zit je dan zelf midden in het gevecht. Maar als de moeilijkheidsgraad iets moeilijker staat, is het handig om de nieuwe Tactical View te gebruiken. Hierbij zet je het spel op pauze waardoor je de mogelijkheid krijgt instructies te geven aan je party vanuit een tactisch camerapunt. Hierna haal je het spel weer van pauze af en voeren je partyleden de instructies uit. Tijdens de Tactical View heb je ook meer inzicht in een aantal details van je tegenstanders die je anders niet ziet. De Tactical View is dus wel degelijk echt tactisch te noemen.

Verwachting
Ik ben persoonlijk niet zo thuis in het Dragon Age-universum, maar de enorm grote wereld, detail en het verhaal van deze game heeft mij wel enthousiast gemaakt. Ook de vernieuwingen en het gegeven dat BioWare op veel aspecten er een stapje bovenop doet iedere keer doet me erg goed. Ik moet nog wel even wachten tot ik met de game aan de slag kan, want deze komt 7 oktober uit voor de pc, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3 en Xbox 360.

Lees meer