Donkey Kong Country: Tropical Freeze

• ONTWIKKELAAR Retro Studios
  • RELEASEDATUM 21 februari 2014, (Wii U), 4 mei 2018 (NSW)
  • PLATFORMEN Nintendo Wii U, Nintendo Switch
  • GENRE Actie, Avonturen, RPG (NSW)

Preview: Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Donkey Kong Country: Tropical Freeze werd afgelopen E3 aangekondigd voor de Wii U en wordt net als Donkey Kong Country Returns door Retro Studios ontwikkeld. Deze keer alleen geen boosaardige Tiki's meer waar je het tegen opneemt, maar neem je het op tegen de pinguïns en Vikingen.

Wonderbaarlijk mooi

Donkey Kong Country: Tropical Freeze ziet er wonderbaarlijk mooi uit. Je kunt alle haartjes van de bruine gorilla zien meebewegen met de sprongen die je met Donkey Kong maakt. Het ziet er allemaal haarscherp uit. Naast dat Donkey Kong er goed uitziet, zien de werelden waar je doorheen gaat er ook goed uit. De omgevingen zijn kleurrijk en dynamisch en je kunt nu ook weer onderwater. Wat willen we nu nog meer?

De demo die ik speelde had hier en daar nog wel last van de bekende framerate. Verder had ik soms het idee dat het beeld wat vaag eruit zag. Dit was bewust bedoeld om het wat moeilijker te laten zijn, aldus Nintendo. Was ik toch even mooi in de aap gelogeerd. Hoe dan ook vond ik het vervelend en ik hoop dat ze dat nog zullen aanpassen.

Oud en vertrouwd

De besturing is redelijk hetzelfde als de besturing van Donkey Kong Country Returns op de Nintendo Wii. De toevoeging van de Wii U GamePad snap ik nog niet helemaal en ik weet ook nog niet of het spel er volledig op te spelen zal zijn. De rest van de gameplay blijft redelijk hetzelfde. Je kunt weer door het level heen de zogenoemde K-O-N-G-letters verzamelen voor een extra leven en de bananen zijn weer verspreid.

De game gaat in sommige gevallen driedimensionaal. Zo had ik een level met een mijnkarretje. Daarmee draaide het beeld, terwijl ik obstakels aan het ontwijken was. Je hebt ook van die vatten waar je in kunt springen en deze gaan dan kriskras door het beeld. Dixie, het vriendinnetje van Diddy Kong, is weer terug van weggeweest. De vrolijke aap is in staat met haar paardenstaart op gebieden te komen waar Diddy en Donkey niet kunnen komen. Helaas heb ik met de blonde aap niet kunnen spelen.

Voorlopig oordeel

Het lijkt erop dat Donkey Kong Country: Tropical Freeze weer een succesvolle opvolger gaat zijn in de serie. Retro Studios heeft met Donkey Kong Country Returns en voorgaande Metroid-games laten zien dat ze topgames kunnen afleveren. Ik ben ook overtuigd dat deze game weer een topper gaat zijn. Of de game ook het gouden tijdperk van de drie delen van Donkey Kong Country op de Super Nintendo gaat overtreffen, zullen we nog even op moeten wachten voordat we dat weten. Nintendo heeft onlangs nog aangekondigd dat de game is uitgesteld naar een onbekende datum begin 2014. Donkey Kong Country: Tropical Freeze zal exclusief verschijnen voor de Wii U.