Preview: Dit moet je weten over Apex Legends Seizoen 9

Geplaatst: 26 april 2021 17:00

Soms zit het mee en soms zit het tegen. Afgelopen donderdagavond zat het in ieder geval goed mee voor ons hier op Gameliner. Wij, of eigenlijk beter gezegd ik, mochten namelijk een exclusieve presentatie over de nieuwe koers van de Battle Royale-game Apex Legends bijwonen. Die presentatie zat bomvol informatie over welke veranderingen het negende seizoen met zich meebrengt naar de game. Naderhand mocht ik zelfs al even aan de slag met al die nieuwe content. En je kunt het al raden: daar ga ik je in deze preview wat over vertellen. Het Battle Royale-genre lijkt op haar retour te zijn. Innoveren is dus niet meer optioneel, maar eerder essentieel. Zijn de aangekondigde veranderingen voor het negende seizoen van Apex Legends voldoende om de stabiele koers te behouden?

Niet langer exclusief een Battle Royale

Wie onze website nauwlettend in de gaten heeft gehouden de afgelopen week, en met name het nieuws over de Titanfall-spinoff heeft gelezen, weet dat Apex Legends: Legacy de game voorgoed gaat veranderen. Dat was geen catchy clickbait-titel om jou te verleiden tot het aanklikken van het artikel, noch een understatement. Apex Legends is binnenkort namelijk niet langer exclusief een Battle Royale-game. De game krijgt er op zeer korte termijn namelijk een permanente gamemodus bij, genaamd Arenas. In die gamemodus treed je, zoals de naam al doet vermoeden, een grote arena binnen waar je het in een team van drie legends opneemt tegen een ander team van drie legends. En met die nieuwe gamemodus luiden Uitgever Electronic Arts en ontwikkelaar Respawn Entertainment duidelijk een nieuw tijdperk in voor Apex Legends.

Apex Legends: Legacy lijkt dus een grote update te zijn die nieuwe spelers moet binnenhalen. Maar tegelijkertijd moet het de oudgediende van de game een verfrissende ervaring bieden. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de basis van Arenas is hevig geïnspireerd op een welbekende shooter die jij wellicht ook kent, en waar ik een jaar geleden uitgebreid over schreef: Valorant. Maar met nadruk op de 'basis', want er zijn duidelijke verschillen te bespeuren. Net als in die eerdergenoemde game dienen spelers meerdere rondes te spelen. Een team kan zich tot winnaar bekronen door drie rondes te winnen. Iedere ronde begint in een veilige zone waar spelers de mogelijkheid hebben om wapens, wapen-upgrades, abilities en consumables te kopen. Ja, je leest het goed, abilities. In Arenas heeft iedere legend namelijk een unieke set abilities. Iets wat we niet eerder zagen in Apex Legends, en iets waardoor de vergelijking met een arena-shooter als Valorant snel is gemaakt. Na een halve minuut in de nieuwe ronde springen de digitale poorten open. De klopjacht op de tegenstander kan dan van start gaan. Het startbudget van spelers wordt na verloop van rondes hoger, waardoor de vuurgevechten met de ronde hectischer worden. Over die vuurgevechten kan ik uitweiden, maar als je Apex Legends al eens hebt gespeeld, dan kan je daar zelf vast een beeld bij creëren. Daar is in principe niets aan veranderd.

A wild Valkyrie appeared

Een andere verandering die meer dan welkom is, vind plaats in het character screen van de game. Valkyrie, beter bekend als de dochter van Viper in Titanfall 2, betreedt de hectische arena in Apex Legends. En daarmee bewijzen de ontwikkelaars de lore-fans de van het Titanfall-universum een dienst. Valkyrie oogt strijdlustig, koppig en bovendien zelfverzekerd. Niet alleen haar persoonlijkheid blinkt uit, ook haar kit is op zijn minst uniek en innoverend te noemen. Haar kit wordt dan ook getypeerd door jetpacks, jetpacks en.. vliegen. Als enige personage in de game heeft Valkyrie de mogelijkheid om de arena vanaf een ander perspectief te benaderen. Namelijk vanuit de lucht! En daarmee tilt dit nieuwe personage de mogelijkheden in Apex Legends letterlijk en figuurlijk naar een nieuwe hoogtes. Om het een beetje eerlijk te houden moet Valkyrie ook weer terug naar de grond; haar brandstoftank is immers eindig, maar laadt automatisch op wanneer haar bennen weer contact maken met het aardoppervlak.

Naast dat Valkyrie haar voordeel vindt in de lucht, biedt ze nog een pittig voordeel. Valkyrie kan vanuit de lucht de omgeving scannen en tegenstanders (automatisch) zichtbaar uitlichten voor zichzelf en haar teamgenoten. Erg handig, maar wellicht een tikkeltje oneerlijk tegenover een team zonder de dochter van Viper in de samenstelling. Gaat de kit van Valkyrie dan alleen maar over rozenkleur en maneschijn? Absoluut niet! In de lucht is Valkyrie namelijk zo weerloos als een vis op het droge. Daar heeft ze namelijk geen mogelijkheid om ook maar één shot te lossen en dat maakt haar ontzettend kwetsbaar. Hoewel haar jetpack een enorm voordeel biedt, kleeft er ook een nadeel aan. De motor van het apparaat maakt aardig wat lawaai, waardoor een verrassingsaanval vanuit de lucht er niet inzit. Mocht verrassend aanvallen standaard deel uitmaken van je strategie, dan is Valkyrie niet je vrouw. De nieuwe aanwinst aan het roster beschikt net als ieder ander personage in Arenas over twee unieke abilities. Met Skywward Dive lanceer je jezelf, en eventueel met teamgenoten, opnieuw de lucht in. Zeer geschikt voor een snelle verplaatsing naar een andere hoek van de arena. Met de Hellfire vuurt Valkyrie een handjevol raketten af op een gemarkeerde tegenstander. Die raketten doen pijn, geloof me ik kan het weten.

Bogen, because it's a videogame

Een andere update die de game significant verandert is gelegen in het wapenarsenaal. Niet langer draait Apex Legends alleen maar om geautomatiseerde wapens, want de pijl-en-boog doen vanaf seizoen negen hun intrede. Iets waar de ontwikkelaar best trots op schijnt te zijn. Waarom is die boog nou toegevoegd aan Apex Legends? "Beceause it's a videogame", luidde het antwoord. Niet bepaald het sterkste antwoord, maar wellicht wel het sterkste wapen. Of dat wapen echt zo sterk is, hangt af van je precisie. De boog is een 'medium range'-wapen, wat inhoudt dat je best wat afstand mag bewaren van je tegenstander. De boog is ook close-range te gebruiken met een speciale 'shotgun'-stand. De boog schiet dan meerder projectielen af die alleen in close-combat impactvol zijn. Raak de tegenstander en gij zult pijn doen. Maar daar zit de uitdaging; dat is best lastig gebleken.

De boog is muisstil, wat inhoudt dat de kans kleiner is dat je je locatie prijsgeeft aan de ander. Daarnaast heb je de mogelijkheid om misgeschoten pijlen op te rapen; deze blijven steken in het terrein. Een nadeel is wel dat de pijlen, wanneer deze tactisch geanalyseerd worden door de tegenstander, informatie prijsgeven over de richting vanwaar deze afgeschoten is. Dat is namelijk af te lezen aan de stand van de gestrande pijl; die wijst de richting in van de schutter. Wees je daarvan bewust en doe er je voordeel mee.

Voorlopig oordeel van Delano Seliman

Apex Legends is bij uitstek mijn favoriete Battle Royale-game. Dat heeft alles te maken met het feit dat ik de game lekker vind spelen en ik me nooit echt kansloos voel tegenover de tegenstanders. Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik het genre niet echt aanhang, waardoor mijn relatie met Apex Legends niet per se hecht te noemen is. Maar daar zie ik de Legacy-update makkelijk veranderen. De nieuwe 3v3-modus, genaamd Arenas, spreekt mij aan en geeft een nieuwe reden om de game in mijn wekelijkse gamesessies op te nemen. Ik ben ervan overtuigd dat Electronic Arts en Respawn Entertainment dit doel ook voor ogen hadden. Nieuwe spelers trekken en bouwen aan een stabiele fundering. Hoewel de game nog steeds indrukwekkende cijfers boekt met de Battle Royale-modus, willen zij niet op één paard blijven wedden. Het gevolg: een arena-modus die de franchise in mijn optiek niet misstaat, maar juist verrijkt. Valorant mag de borst nat maken, want er is een nieuwe speler in de markt die in dezelfde vijver vist.

Onze aanpoter zit geen moment stil. Ruïneert hij geen levens met League of Legends, dan is hij wel nieuws aan schrijven. Schrijft hij geen nieuws, dan kijkt hij wel eSports. Kijkt hij geen eSports, dan loopt hij wel te ouwehoeren in de Game Over Podcast. Met zijn unieke kijk op de wereld brengt Delano je in contact met de meest interessante en verbijsterende dingen. Kortom als je denkt aan Delano, dan denk je aan DieLano.

Packshot Apex Legends

-

Electronic Arts