Preview: Dishonored: Death of the Outsider

Stealthy sneaken tussen de straten en door de huizen. Dat doen we niet zomaar met onze benenwagen, maar met allerlei toffe duistere superpowers. Eventjes door de ogen van een rat kijken, een korte teleportatie over de daken en zo een leger soldaten passeren zonder dat ook maar één iemand een glimp van je kan opvangen. Word je toch betrapt? Dan pakken we gewoon zwaard en geweer, en knallen we iedereen overhoop. This Dishonored guy dies hard, bitches.

No Doubt

Tijd voor weer een donker verhaaltje in de verpieterde wereld van Dishonored. Dit keer als een losstaande expansion op het tweede deel, waarbij we dus een korter avontuur kunnen verwachten, maar desalniettemin ook geen kleintje. Dishonored: Death of the Outsider draait dit keer weer om dezelfde persoon als bij de DLC van het eerste deel: Daud. Het is wellicht het meest interessante character tot nu toe uit de Dishonored verhalenreeks. Initieel is hij de grote slechterik van het eerste deel, maar wanneer je de DLC gaat spelen met hem in de hoofdrol, kom je erachter dat het iemand is vol van berouw. Na zijn grimmige aanvaring met de Witches van Brigmore is hij verdwenen. Wat is er met hem gebeurd? Ik hoopte persoonlijk op een terugkomst.

Yes Daud

Nu begint het verhaal met Billie Lurk, een bittere dame die altijd een trouwe volgeling is geweest van Daud. Zij komt ook prominent voor in het boek Dishonored: The Corroded Man, waarbij zij geregeld meldt Daud te willen vinden. Billie heeft ergens Daud weten te vinden in gevangenschap, en bevrijd hem in het begin van Death of the Outsider. Daud heeft gelijk een missie klaar voor hem en haar: Het doden van The Outsider. Kan dit wel? The Outsider is een soort godheid die in een andere dimensie leeft, en Corvo, Emily, Daud én Billie voorziet van bovennatuurlijke en grimmige krachten. Het is nu al spannend.
Gezien deze opzet is het waarschijnlijk wel aan te raden eerst de andere Dishonored-delen te spelen, wil je het verhaal een beetje fatsoenlijk kunnen volgen.

Choose your sneaky killing machine

Qua verhaal gaat dat dus, zoals dat Dishonored bètaamd, wel snor zitten. En ja, qua gameplay ook, want het gaat hetzelfde niveau zijn als de voorgaande delen: Een Deus Ex-stijl chapter-based open world action-RPG met een fantasy steam-punk sausje erover. Je kunt, net zoals in Dishonored 2, kunnen kiezen aan het begin met wie je het verhaal gaat doorsneaken en/of -hakken. Daarbij is één van de twee dus meer stealthy, en de ander meer een butsbeul. Ik hoop dat ze als twist juist Billie de butsbeul hebben gemaakt, en Daud de sneaker. Dat past het beste bij hen qua karakter, althans dat vind ik. In ieder geval zijn van deze hoofdpersonen de voice actors wederom de immer toffe Michael Madsen als Daud en Rosario Dawson als Billie, dus dat zit sowieso helemaal goed.

Enough of the Outsider

Veel meer is er nog niet echt bekend over Death of the Outsider, maar wellicht is dit ook al wel meer dan voldoende zo. Qua missies is al wel bekend dat je bij een bank heist aanwezig bent en dat je een underground fight club moet infiltreren. Daarnaast kun je ook target assassination side-missies doen, een nieuw element aan de Dishonored-formule. Of dit echter met volledig goede intenties is, betwijfel ik, al is het maar net hoe je zelf de game speelt. Wel is bekend dat je een soort 'new game plus' mode hebt waarbij je je savefile van Dishonored 2 kunt pakken, om zo gelijk full-power de game in te kunnen powerhousen.

Verwachting

Ik heb het volste vertrouwen in Dishonored: Death of the Outsider. Alle games en extra content van Dishonored is van dezelfde degelijke kwaliteit, en dit geeft nergens het idee dat het ook maar enigszins minder goed gaat zijn. Het verhaal met de terugkomst van Daud en dat ze proberen The Outsider om te leggen, maakt mij al ontzettend nieuwsgierig. En dat is iets wat ik niet vaak meer mee maak: echte hunkerende nieuwsgierigheid naar hoe het verhaal in een game hemelsnaam zal lopen.

Dishonored: Death of the Outsider verschijnt 15 september voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc.