Check hier alle X019 Londen-content

Preview: Dishonored 2

Het is weer tijd om wederom in de huid te kruipen van een sluipmoordenaar met een bovennatuurlijke gave. Oftewel, ik ben klaar om Corvo Attano en keizerin Emily Kaldwin bij te staan in een nieuw avontuur. Beide personages kennen wij natuurlijk van Dishonored, de voorganger. Ik vond het heerlijk om voornamelijk vanuit de schaduwen te werken. De beschikbare vaardigheden leenden zich er daarbij ook nog eens uitstekend voor. Combineer dit met de duistere sfeer van Dunwall (en een legio aan ratten) en met een claustrofobisch gevoel zit je op het puntje van je stoel. Ik kijk er naar uit om ook in Dishonored 2 mijn slachtoffers vanuit de schaduwen te besluipen en liefdevol van het leven te beroven. Of ga ik als een spook door het spel zonder één persoon aan te raken?

ontbrekende afbeelding

Team Emily of Team Corvo?

In principe beschikt de originele Dishonored over verschillende eindpunten. Afhankelijk van jouw keuzes krijg je één van de varianten te zien. Je hoeft echter niet je data van de voorganger op te duikelen, want in Dishonored 2 ga je verder vanuit het eindpunt met de minste chaos. Dit betekent dat Corvo onze Emily heeft gered, zij de kroon op haar kruin zet en Corvo het leven van Daud, de moordenaar van keizerin Jessamine, wordt. Jammer. Je hebt immers het verhaal van Dishonored eigen gemaakt. Toch deel je met alle andere spelers hetzelfde beginpunt in Dishonored 2. We hebben het te accepteren en hopelijk worden wij beloond met een ijzersterk verhaal.

We spoelen vijftien jaar door. De Rat Plague is voorbij, maar dit geldt niet voor de chaos in het rijk. Keizerin Emily Kaldwin wordt door een wereldvreemde overheerser ruw van de troon gestoten en uit de maatschappij verdrongen. Zonder Emily Kaldwin op de troon is het rijk gedoemd tot een flinke dosis misère. Uiteraard kan Emily dit niet met lede ogen aanzien. Daarnaast wil zij simpelweg haar kroon terug. Bijgestaan door Corvo Attano stapt zij in zijn voetsporen. De Outsider voorziet haar van de Mark waardoor zij, net als Corvo, over bovennatuurlijke gaven beschikt. Met een flinke dosis wapens, gadgets en indrukwekkende vaardigheden eist Emily haar troon terug en herstelt zij de rust in haar rijk.

Afhankelijk van jouw keuze in de proloog, bepaal je vanuit wiens perspectief je het verhaal van Dishonored 2 meemaakt, Emily of Corvo. Er is dus sprake van een of-situatie. In de vele uren die je in het spel pompt, krijg je geen mogelijkheid om tussen de twee sluipmoordenaars te kiezen. Als je benieuwd bent naar het perspectief van de ander dien je, als je klaar bent en er zin in hebt, het spel opnieuw te spelen. Vermoedelijk komen de twee verhaallijnen elkaar soms tegen, maar ervaar je ook nieuwe momenten. De herspeelwaarde van Dishonored 2 stijgt in ieder geval. Mits je andere keuzes kunt maken met een alternatief einde als resultaat.

ontbrekende afbeelding

In elke stad een andere ongedierteplaag

Een nieuw avontuur vraagt om een nieuwe omgeving - logisch, toch? Het gure Dunwall wordt ingeruild voor Karnaca, het juweel van het zuiden. Karnaca is gebaseerd op landen zoals Griekenland, Italië en Spanje met verdere inspiratie uit de periode 1851. Het is er dus warmer en zonniger dan in het koude Dunwall. Op deze manier wil Arkane Studios, de ontwikkelstudio, een nieuwe hoek van het rijk laten zien. Je begint in Dunwall waar Emily van de troon wordt gestoten, zoekt de ontbrekende puzzelstukken in Karnaca om tot slot weer huiswaarts te keren, hopelijk met een overwinning in het vooruitzicht.

Karnaca wordt geteisterd door een plaag aan geïnfecteerde bloedvliegen. Erg vergelijkbaar met de rattenplaag van Dunwall. Is er een stad in Emily's rijk die niet wordt geteisterd door één of ander ongedierte? Dishonored 2 speelt zich vooral in de hoogte af. Er zijn gebouwen van enkele meters hoog, perfect voor Emily en Corvo om nietsvermoedende slachtoffers van boven te bespringen en een dolk in de nek te steken - of wat voor wapen zij ook tot hun beschikking hebben. Je komt vast op alle hoogtes die verdraaide bloedvliegen tegen. Je moet echter beter opletten voor de diverse bewakers. De bewakers beloven in Dishonored 2 slimmer te zijn en zijn moeilijker om de tuin te leiden. Als je gespot wordt, moet je ook enige moeite doen om hen van je af te schudden. De bewakers zijn inmiddels ware bloedhonden.

ontbrekende afbeelding

Kies voor de dodelijke of vriendelijke aanpak

In Dishonored 2 volg je, in eerste instantie, het verhaal vanuit het perspectief van Emily of Corvo. Een duidelijke keuze. Ook kun je wat betreft de vechtstijl een heldere keuze maken. Je kan volledig gebruik maken van al jouw vaardigheden, op een dodelijke of semi-vriendelijke wijze, maar je kan ook het geschenk van The Outsider afslaan. Deze mogelijkheid heet Flesh and Steel-modus. In deze modus bezit je geen enkele bovennatuurlijke vaardigheid, maar alleen hetgeen dat moedertje Natuur je geschonken heeft. Een verrassende twist. Al weet ik nu al dat ik hier niet voor kies. Kom maar, Outsider, ik kan niet wachten.

Corvo start Dishonored 2 niet met het complete arsenaal aan vaardigheden die je wellicht in het eerste deel hebt ontgrendeld. Tot op zekere hoogte begin je weer opnieuw, omdat veel van de beschikbare vaardigheden zijn overgenomen vanuit de voorganger. Als Corvo kun je wederom zwermen van ratten oproepen om je een handje te helpen, kan je de tijd stoppen en kan je in het brein van nietsvermoedende omstanders kruipen. Daarnaast is er, ten opzichte van Emily, verschil in kracht en stijl. Het passeren van de vijftien jaar is bij Corvo voelbaar en resulteert in zwaardere en brutere aanvallen. Emily bevat enkele vaardigheden die Corvo ook bezit, maar de meeste zijn gelukkig uniek én nieuw.

Eén van haar unieke vaardigheden is Far Reach. Hiermee kun je naar een verder gelegen punt teleporteren, bijvoorbeeld naar een hoger gelegen punt zodat je je vijanden eens (on)aangenaam kunt verrassen. Uiteraard kun je Far Reach upgraden. Dit verandert je mobiliteit en de manier waarmee je door de wereld fladdert. Nog zo'n indrukwekkend talent is Mesmerize. Met Mesmerize roep je een vreemde obelisk op waarmee je omstanders kunt verstrikken. Allemaal gave manieren om je vijanden te verslaan. Dit heb je ook nodig, want naast de slimmere bewakers betreden ook mechanische vijanden het toneel.

ontbrekende afbeelding

Voorlopig oordeel

Wat betreft het verhaal weten wij nog niet veel. Hopelijk wordt Dishonored 2 een waardige opvolger, maar hiervoor is enig geduld noodzakelijk. Daarentegen is het vooruitzicht om het verhaal vanuit twee perspectieven te beleven erg aanlokkelijk. Vermoedelijk ga ik in eerste instantie voor Emily Kaldwin. Corvo en diens vechtstijl ken ik immers al van Dishonored. Ook vind ik Corvo minder verleidelijk als keuze, omdat veel van diens vaardigheden vergelijkbaar of hetzelfde zijn. Tijdens de tweede ronde gaat blijken of dit een minpunt is of niet. Verder doet de nieuwe omgeving mij denken aan The Witcher 3: Wild Hunt - Blood & Wine. Niet perse erg. Sterker nog, ik ben benieuwd hoe Arkane Studios deze invloeden heeft door vertaald. Al met al, ik kijk uit naar Dishonored 2.

Dishonored 2 is vanaf 11 november 2016 verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?