Preview: DiRT 5 - Playgrounds en persoonlijkheid

Geplaatst: 27 augustus 2020 20:00

De DiRT-franchise heeft een bijzonder plekje bij deze site en bij mij persoonlijk. Redacteuren die voor mij kwamen, waren lovend over deze serie en met een goede reden. DiRT is namelijk een legendarische raceserie, één van Codemasters' pareltjes. De laatste jaren heeft DiRT echter in een aparte fase gezeten. Qua identiteit was het weer even zoeken. Gaan ze terug naar de arcade races? Of willen ze liever de strijd aan met Forza Motorsport in het simulatiegenre? DiRT 4 voelde daarom als een soort mix van beiden, tot teleurstelling van beide soorten fans. Nu heeft Codemasters toch iets geniaals bedacht. Voor de simulatie mag je aan de slag met DiRT Rally. En voor de arcade fans? Nou, DiRT 5 heeft zeker wat te bieden.

Community for the win

In de preview kon ik aan de slag met Playgrounds. Deze nieuwe modus wordt geïntroduceerd in DiRT 5 en brengt je echt het gevoel van community. Waarom? Meerdere redenen eigenlijk. Laten we beginnen met de Bob de Bouwer modus. Je kan namelijk in Playgrounds je eigen levels gaan construeren. Als een vliegende camera raas je door de map en krijg je toegang tot diverse bouwmaterialen. Die kunnen verschillen van simpele borden tot enorme loopings. De speler heeft namelijk de vrijheid om te doen wat hij/zij niet laten kan. Als je een klassieke racetrack wilt bouwen, natuurlijk kan dat. Je kan echter ook belachelijk grote ramps neerzetten en hopen dat de auto niet spontaan ontploft wanneer je neervalt. Het zorgt voor een diverse race-ervaring.

De modi die beschikbaar waren in de preview build waren divers. Zo had je de gebruikelijke checkpoint races, maar doordat Playgrounds zo veel ruimte biedt in creativiteit waren geen enkele overeenkomstig. Zo had je claustrofobische container races, maar ook off-road tracks met vele obstakels. Als de speler moest je rekenen op je inschattingsvermogen en reflexen om zo de beste tijd neer te zetten. Wat mij wel opviel, is dat al deze tracks gebouwd waren voor singleplayer. Ik hoop dat in de volledige game we ook tracks kunnen maken voor meerdere spelers, maar ik verwacht dat dat helemaal goed komt. Naast de races waren er ook een aantal maps waarin je zoveel mogelijk stijlpunten moest scoren. Gymkhana is wederom weer terug en geeft de game een flinke boost in dat arcade racing-gevoel. Playgrounds heeft in het algemeen de potentie om een geweldig onderdeel te zijn van DiRT 5. Hoe zit het echter met de algemene gameplay?

Vliegend door de bocht

Je merkt wel dat DiRT 5 weer echt teruggaat naar het arcade racing. Het is eigenlijk constant een middelvinger naar de wetten van zwaartekracht. Telkens een beetje de handrem indrukken om zo met piepende banden door de bocht heen te gaan, het is weer goed mogelijk in DiRT 5. De controls voelen goed en responsief aan. Wanneer je het gaspedaal intrapt, dan laat de game je weten dat je een krachtige auto bestuurt. De selectie aan auto's is dan ook weer divers. Audiovisueel zijn deze wagens dan ook weer top, zoals je verwacht van Codemasters. Er moeten wel nog wat kleine tweaks gemaakt worden.

Visueel heeft de game nog wat oppoetswerk te doen. De game ziet er voor een preview build trouwens goed uit hoor. Wanneer je door een bocht heen slipt door de woestijn en je een soort gordijn aan zand achterlaat, dan is dat een mooi plaatje om te aanschouwen. De praktische effecten zijn tot nu toe goed. Wat mij wel opviel, was dat de schade aan je auto amper tot nauwelijks te zien was. Toen ik met volle vaart tegen een muur aan reed, verwachtte ik dat mijn auto daar wel een visuele reactie op zou geven. Uiteindelijk zag ik amper schade aan het voertuig, misschien wat splintermetaal wat eraf vloog, maar dat was het dan ook wel. Hoewel ik zeker een voorstander ben voor een wat onrealistische arcade ervaring, hoop ik wel dat de game zichzelf nog enigszins serieus neemt. Het moet namelijk niet zo ver gaan dat het de speler uit de beleving haalt.

Voorlopig oordeel van Bram de DiRTman

Playgrounds is een modus die gaat zorgen voor voldoende plezier en een plek waar de community zichzelf kan vestigen. Ik ben heel erg benieuwd naar de diverse tracks die de creatievelingen onder ons gaan produceren. Waar ik ook naar uitkijk, zijn de verschillende modi die uitkomen met DiRT 5, want ik moet zeggen dat ik toch flink trek had gekregen in de reguliere races, aangezien alles in Playgrounds op het moment singleplayer content was. DiRT 5 heeft mij in ieder geval overtuigd om het voor nu met een positieve blik te bekijken. Wordt het weer zo geweldig als DiRT 2 en DiRT 3? Ik denk dat Codemasters op de juiste manier de eindstreep benadert. Vol gas uiteraard!

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot DiRT 5

DiRT

Codemasters