Preview: Diablo III

Blizzard staat erom bekend dat het graag de tijd neemt om een game uit te brengen. Na jaren wachten is het moment bijna daar: Diablo op de consoles. De een zal dit als blasfemie beschouwen, de ander ziet het als Gods geschenk aan de mensheid. Ikzelf ben een extreem blije gamer, die zeer tevreden is met het feit dat Blizzard eindelijk heeft besloten om deze geweldige franchise naar de consoles te brengen. Ja, ik ben mij ervan bewust dat Diablo al eerder op de consoles is verschenen. Een draak van een port zag het levenslicht op de PlayStation. Deze game probeer ik te negeren, voor mij bestaat het niet. Diablo III is de eerste echte stap van Blizzard naar de consoles.

Zoek de verschillen
Wat natuurlijk hetzelfde blijft als de versie op de pc en Mac is het verhaal, de daarbij behorende omgeving, de klassen en alle skills die bij deze klassen horen. Waar de verschillen pas echt duidelijk worden, is bij de twee grootste wijzigingen ten opzichte van de pc- en Mac-versie: het ontbreken van het 'auction house' en de 'controls'. Blizzard heeft geluisterd naar de kritiek en wij als gamers zullen moeite moeten doen om de perfecte uitrusting weer te vinden. Je kunt als speler niks meer kopen in het roemruchte auction house. Blizzard heeft hierdoor het looten van voorwerpen onder handen genomen. Door deze wijziging zul je alleen spullen tegenkomen die geschikt zijn voor de klasse waar je op dat moment mee speelt.

Besturing met de controller
Dan komen we aan bij het grootste verschil met de pc- en Mac-versie: de controls. Diablo is van nature een game waarbij je de muis voornamelijk gebruikt. Veel gamers keken dan ook met argusogen naar het feit dat je de game nu met een controller moet gaan besturen. Maar wees gerust, dit pakt goed uit. Heel erg goed zelfs. Het bewegen van je character doe je met de linker stick van je controller. Je hebt nu dus echt de controle over je character in plaats van point-and-click. Met de rechter stick heeft Blizzard een geweldig element toegevoegd aan de game: een 'dodge'-optie. Duw de rechter stick in een bepaalde richting en jouw character zal een duik in die richting maken. Dit is natuurlijk ideaal om uit een vervelende situatie te ontsnappen.

Samen uit, samen thuis
Ook op de consoles kun je met Diablo samen de strijd aan gaan. Met maximaal vier characters tegelijk kun je op hetzelfde scherm (nee, geen split screen) door de wereld van Diablo navigeren. Natuurlijk is het geen vereiste om lokaal met vier characters te spelen. Je kunt ook alleen, met twee of met drie characters aan de slag. Dit kan je zowel lokaal als online gaan doen. Het bijzondere van met meerdere spelers lokaal gamen is wel het feit dat iedereen hun eigen character kan gebruiken (met bijbehorende account). Dit is mogelijk bij zowel de Xbox 360-, als de PlayStation 3-versie.

Uiterlijk
Dat de consoleversies het qua grafische kracht afleggen tegenover de pc-versie, was ergens wel te verwachten. De consoleversies zien er iets minder mooi uit. Zeker in situaties waar er veel gebeurt op het scherm, ziet het er allemaal niet even vloeiend uit. Natuurlijk heeft Blizzard nog even om hier aan te werken en hoe de game er op de PlayStation 4 uit zal gaan zien moet ook nog maar blijken.

Verwachting
Blizzard heeft een zeer verstandige keuze gemaakt door het auction house te laten vallen voor de consoleversies. Dit zorgt ervoor dat de drang om continu te looten weer helemaal terug is. Als je beter wilt worden dan moet je looten en hierin ligt de kracht en uitdaging van iedere Diablo-game. Diablo III op de consoles lijkt zo natuurlijk te gaan zijn qua besturing, dat je al snel niet meer anders zult willen. Ook is Blizzard erin geslaagd om de volledige menu- en skillstructuur op perfecte wijze over te zetten naar de consoles. Wat natuurlijk helemaal geweldig is, is dat je lokaal ieder met je eigen character kunt spelen. Dit is een aangename toevoeging en zal er zeker voor gaan zorgen dat menig gamer op de bank aan de slag gaat met zijn of haar vrienden. Het zou alleen helemaal perfect zijn als Blizzard het uiterlijk van de game nog iets weet op te poetsen. Het verschil in grafische kracht tussen de pc-versie en de versie op de consoles is momenteel wel erg groot. Maar al met al is Diablo III een game waar ik met smart op zit te wachten. Ik wil weer afdalen tot de diepste lagen van de hel om oog in oog te staan met Diablo.

Diablo III zal op 3 september verschijnen voor de PlayStation 3 en de Xbox 360. Enige tijd later zal de game ook verschijnen voor de PlayStation 4. Of de game ook zijn weg zal vinden naar de Xbox One is nog niet duidelijk.