Preview: Diablo 3

Met trillende handen en een bonkend hart stond ik in de rij op de gamescom in Keulen. De rij voor me bij de booth van Blizzard werd steeds korter. Op schermen rondom mij speelden de trailers van de nieuwste Blizzard games. De rij werd korter en korter. Tot het eindelijk mijn beurt was.
Een medewerker van Blizzard nam mij mee naar de ruimte waar de pc's bromden en tientallen anderen met opengesperde ogen en open mond voor de schermen zaten, de rechterhand bijna onbewust aan de muis gekluisterd. Ik nam plaats achter de pc die door de medewerker was aangewezen, waarbij de haren op mijn armen rechtop gingen staan en mijn ogen vochtig werden.
Jawel, ik mocht Diablo 3 gaan spelen!

Back to Hell!
In deze demo kon ik kiezen uit vier classes: een mage, een barbarian, een witchdocter of een monk.
Instinctief greep ik naar mijn favoriete class uit Diablo 2: de barbarian. Al meteen voelde de game goed aan.
Het level dat we mochten spelen was een pad dat door een woestijn liep, waarbij ik de quest kreeg om het pad te verkennen. Ik volgde het pad, waar ik na korte tijd insecten tegenkwam die mij het leven zuur wilde maken. Zonder er bij na te denken liet ik met een serie muiskliks mijn barbaar de instecten tot moes meppen. De insecten lieten indrukwekkende vlekken achter in het zand!
Na een tijdje en een paar dozijn vijanden kwam ik een persoon tegen die door een tombe heen moest reizen en of ik hem daar even bij wilde helpen. Behulpzaam als ik was besloot ik dit te doen. Een grimmige tombe wachtte mij op en eenmaal binnen zag ik al gauw waarom deze reiziger hulp nodig had. Een horde aan monsterachtige wezens belaagde mij vanuit elke hoek. Met een bloedstollende schreeuw verlamde ik mijn tegenstanders, waarna ik ze met een regen van slagen gelijk maakte met de voer.
Weer buitengekomen was er een zandstorm aan het woeden. De sfeer in de game werd hierdoor nog beter, daar de woestijn nu echt tot leven kwam. Kort daarna kwam ik wat oude bekenden uit de eerdere Diablo delen tegen: een kudde Fallen, inclusief shaman. Met een gilletje van plezier ploegde ik erdoorheen, met natuurlijk de shaman als eerste doelwit. Na een korte tijd waren ook deze tegenstanders prachtige bloedvlekken in het zand.

G.A.M.E.P.L.A.Y.
Als Blizzard een ding begrijpt dan is het dat goede gameplay niet moet worden aangeraakt. De actie die in de voorgaande delen in de Diablo serie zo succesvol was is in deze incarnatie onaangetast gebleven. Op een aantal punten is de gameplay zelfs licht verbeterd. Zo is de linker muisknop nog steeds voor je standaard aanval, en de rechterknop voor de speciale aanvallen. Nu kun je echter deze aanval eenvoudig instellen met je muiswiel, waarbij je makkelijk en snel door de beschikbare aanvallen kunt scrollen.
Grafisch is Diablo 3 een lust voor het oog. De details die in de achtergronden zijn verwerkt zijn adembenemend, en als je een vijand terug naar de hel stuurt is de bloedvlek gevormd naar de manier waarop je de vijand stukslaat. De lichamen van de verslagen vijanden zijn zelfs in hun dood subliem, en je aanvallen prachtig geanimeerd. De game voelt soepel aan en je hoeft je niet druk te maken over ingewikkelde besturing, waardoor je je volledig kunt concentreren op het grafische geweld dat op je monitor plaatsvindt.

Voor mij is Diablo 3 een schot in de roos. De intacte gameplay en de soepele actie, gecombineerd met grafische perfectie, verhulden het feit dat dit slechts een vroege demo was. Toen ik klaar was met de demo voelde ik mij echter een beetje depressief; Het duurt nog te lang voor deze game uitkomt! Diablo 3 wordt namelijk in 2011 verwacht op de pc en Mac.