Preview: Destiny

Pas eind 2012 maakte de wereld voor het eerst officieel kennis met Destiny, door het uitlekken van informatie. Of nou ja, lekken je kunt er tegenwoordig niet meer zeker van zijn of iets nou daadwerkelijk gelekt is, of dat het gewoon een vooropgezette actie van een ontwikkelaar is geweest. Maar goed, laten we het erop houden dat we toen voor het eerst echt dingen van Destiny te zien hebben gekregen. Ver daarvoor is er echter al meerdere malen gehint naar de game, zoals in Halo 3: ODST welke in 2009 is verschenen. Een teken op een muur bevatte toen de tekst Destiny Awaits, de eerste voorbode van de game die inmiddels erg dichtbij is en na de zomer zal verschijnen.

Guardians of the City
In Destiny is de wereld weer eens naar de klote gegaan. Door een onverwachte aanval van buitenaardse wezens is een significant deel van de wereldbevolking uitgeroeid. Sterker nog, er zijn nog maar een handvol mensen over die de eens zo machtige aarde bevolken. Zij hebben zich verenigd in de laatste stad die nog bestaat, met als doel om ooit wraak te gaan nemen en hun thuisland te heroveren. En nee, dan hebben we het niet over een stel dwergen in combinatie met een avontuurlijke hobbit, maar over de Guardians. Het is aan hen om het universum terug te veroveren en om - als dat gelukt is - zichzelf een Legend te noemen. Flinke postapocalyptische shit dus, die zo op het eerste gezicht overigens niet bepaald origineel klinkt. Maakt verder niet uit natuurlijk, als de game uiteindelijk maar goed in elkaar steekt en lekker wegspeelt. Dat spelen kunnen we natuurlijk pas zodra de Destiny echt uitgebracht is, maar even lekker over het spelletje lullen op basis van wat we er tot nu toe van gezien hebben, kan natuurlijk altijd. Leve de preview!

Rassen en classes
Zoals gezegd speel je dus een Guardian die de laatste overgebleven stad op aarde moet beschermen tegen al het gespuis buiten de stadsmuren. Binnen deze functieomschrijving zijn er echter nog zowel drie verschillende rassen als classes te kiezen, elk met hun eigen sterke en zwakke punten. De drie rassen zijn de Humans (spreekt inmiddels voor zich), de Awoken (de wat meer magische wezens) en de Exo (ietwat langzame maar wel enorm sterke personages). Vervolgens kun je nog verder kiezen uit drie verschillende classes, te weten de Hunter (verkenning), de Warlock (combinatie van wapens en magie) en de Titan (knallen tot je er bij neervalt). Uiteindelijk hebben al deze combinaties van rassen en classes dus hetzelfde doel, maar op deze manier kun je jezelf wel enigszins onderscheiden en kiezen voor een combinatie die jou het meest ligt. Dat onderscheiden gaat overigens nog verder dan een keuze voor een ras en een class, aangezien er ontelbare mogelijkheden liggen om de Guardian waarmee je speelt aan te kleden en uit te rusten. Capes, mutsen, broeken, shirts, schoudervullingen aan alles is gedacht door de ontwikkelaars, en het zal geen wonder zijn als er na de release van de game nog af en toe extra uitrustingen online verschijnen die je tegen een kleine prijs aan kunt schaffen. De modebewuste gamer zal in ieder geval weinig reden tot klagen hebben.

Co-op
Wat geldt voor het uiterlijk van je Guardian, geldt overigens ook voor hoe je wapens eruit zien. Naast de vele wapens die je in Destiny aan zult treffen, is het ook nog mogelijk om ze te voorzien van een kleurtje en patroon waar jij je het beste bij voelt. Nog een factor die jouw verschillen ten opzichte van de rest bepaald, dus. Al die verschillende stijlen bieden overigens een mooi bruggetje naar het feit dat je Destiny ook in co-op-modus kunt spelen, waarbij je dus bijna nooit verschillende Guardians tegen zult komen die er min of meer hetzelfde uitzien. Op elk willekeurig moment kun je bezoek krijgen van andere gamers (als je dat wilt, natuurlijk) die jouw spelwereld betreden en je kunnen helpen bij het uitvoeren van opdrachten. Dat zijn dan bijvoorbeeld opdrachten die te maken hebben met het verhaal van de game, of zogenaamde 'public events'. Dit zijn willekeurig gegenereerde gebeurtenissen die je zomaar voor je neus kunt krijgen, en aan jou de taak om de bijvoorbeeld gearriveerde horde aan vijanden dan even uit de weg te ruimen. Tenzij je besluit dat je daar niets van moet hebben, want dan loop je gewoon de andere kant op en laat je zo'n publiek evenement aan jezelf en je medespelers voorbij gaan. Aan jou de keus.

Borderlands, anyone?
Na alles wat je hiervoor over Destiny gelezen hebt, zou het zomaar kunnen zijn dat er een andere game in je gedachten opkomt die veel overeenkomsten met Destiny heeft. Want vind je ook niet dat het wel allemaal erg veel lijkt op wat we in het verleden bij Borderlands gezien hebben? Ga er maar aanstaan. Een veelzijdige post-apocalyptische wereld waarin je je moet zien te redden? Check! Veel mogelijkheden om je karakter te customizen? Oké, dat is niet specifiek iets van Borderlands, maar toch: check! Heel veel verschillende combinaties wat betreft wapens, zowel functioneel als uiterlijk? Check! Co-op waarbij je met meerdere mensen tegelijk het verhaal kunt spelen? Check! Een first-person shooter met heel wat RPG-invloeden? Check! Enzovoorts, etcetera, und so weiter. Sommigen zullen het helemaal met mij (en een deel van de mensen die op het internet hun mening hebben verkondigd) eens zijn, anderen (het andere deel van het internet dat lijnrecht tegenover de eerste groep staat) spreken schande van de vergelijking, in het voordeel van óf Destiny, óf Borderlands. Denk ervan wat je denkt, maar het gegeven dat de vergelijking al talloze malen is gemaakt wil toch wel iets zeggen.

Desalniettemin hebben we met Destiny absoluut een game in het vooruitzicht waar veel over gesproken is, waar nog veel over gesproken zal worden en die qua kwaliteit vast en zeker heel wat te bieden heeft. Daar kun je toch wel vanuit gaan! Borderl uhm Destiny verschijnt op 9 september voor de PlayStation 3 en 4, en de Xbox 360 en One.