Death Trash

  • Ontwikkelaar Crafting Legends
  • Eerste releasedatum 5 augustus 2021
  • Platformen Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • Genre Actie, RPG, Indie
  • Gameliner score -

Preview: Death Trash - Nog meer vlees op de botten

Een maand terug was ik positief over de demo van Death Trash en zei ik dat ik de game in de gaten zou houden. De game is nu uit in Early Access en ik heb die versie al mogen proberen. De game is een passieproject van de ontwikkelaar Crafting Legends, die er al zes jaar mee bezig is. Dit zijn de eerste grote stappen om de game naar het grote publiek te brengen. De liefde van de ontwikkelaar was al zichtbaar in de demo. Daarom heb ik met positieve verwachtingen de game opgestart. Ik was benieuwd of de Early Access versie van Death Trash de verwachtingen kan waarmaken.

Death Trash6

Vlees, organen en meer vieze dingen

Als je nog niet bekend bent met Death Trash, het is een post-apocalyptische game die een mix heeft van punk en eldritch horrorelementen. Dit zorgt op verschillende plekken voor hele bizarre taferelen. In het begin ziet alles er nog redelijk normaal uit. Je personage wordt wakker in een scifi-kamer. Op de gang laat een robot weten dat je uit de kolonie wordt gezet, zodat je niemand kunt infecteren. De robot wil je wel helpen met een training zodat je beter kunt overleven boven de grond. Eenmaal boven aangekomen, word je ontzettend misselijk en moet je overgeven. Daarmee begint de eerste quest waarin je gaat uitzoeken wat er met je aan de hand is. Wanneer je de wereld inloopt, kom je meteen een gigantisch vleeswezen met tentakels tegen. Ik wist nog van de demo dat deze wezens geen vijanden hoeven te zijn. Dit vleeswezen wil bijvoorbeeld eigenlijk alleen vrienden hebben. Ik wilde aardig zijn en heb hem beloofd op zoek te gaan naar vrienden. Het begin van de game is bijna hetzelfde als de demo. De training, ofwel de tutorial, zit nog iets beter in elkaar. Hierdoor snapte ik nog beter hoe de gevechten in elkaar zaten.

De wereld van Death Trash is nog steeds lekker vreemd en misschien wel iets vreemder. Naast planten groeit er overal vlees alsof het struiken en bomen zijn. Het vlees is ook belangrijk voor jou, omdat je rauw vlees en organen eet om weer leven terug te krijgen. Er zijn mensachtige vleeswezens, een soort zombies, die je aanvallen en soms zijn dit ook gewone mensen met kwade bedoelingen. Als je dan weer op kracht wil komen, moet je vlees en organen eten. Veel in deze wereld draait om vieze biologische elementen. Sommige machines die je tegenkomt, hebben organisch smeermiddel nodig om weer op te starten. Dit krijg je voor elkaar door je eigen braaksel in de machines te stoppen. Nu je nog meer kan zien van de wereld kom je nog meer van deze elementen tegen. Je kunt zelfs naar een kroeg met de smakelijke naam Puke Bar. Het technologische aspect wat hier een tegenhanger van is, is nu veel duidelijker aanwezig. Er zijn meer robots en machines die je tegenkomt door de wereld heen. In de demo was ik voornamelijk benieuwd naar de Flesh Titans, maar nu ben ik ook meer benieuwd wat er schuilgaat achter alle robots. De mensen in de wereld vullen de stijl aan met punk elementen, net zoals Mad Max maar dan in een vleeswereld. De wereld klinkt misschien ontzettend vies, maar het wordt mooi weergegeven in de pixelachtige vormgeving die de game heeft. Je wordt beloond voor het verkennen van de wereld met alle prachtig bizarre omgevingen die je vindt.

Death Trash7

Een mooie vieze wereld

De game is een RPG waar je personage ieder level punten in verschillende abilities en skills kunt stoppen. Op deze manier kun je de game op verschillende manieren spelen. Bij de demo had ik kritiek op vaardigheden zoals empathie. Je hebt empathie nodig om sommige gesprekken met mensen te kunnen voeren. In de demo had je helaas nog weinig aan je specifieke vaardigheden. Je kreeg er een klein beetje extra tekst voor terug. Nu kom je het op meer plaatsten tegen en kun je dingen op andere manieren oplossen. Ook het gesprek met het stukje tekst waar ik naar verwees, lijkt meer te bieden. Je krijgt er een herinnering voor terug in je inventory. Deze doen vooralsnog niets, maar het lijkt erop dat deze nog belangrijk gaan worden in de uiteindelijke game. Het verhaal in zijn geheel voelt nu groter dan in de demo. Ondanks dat het begin nog bijna hetzelfde is, gaat het verhaal op het laatst net een andere kant op. Je krijgt hierdoor een aanleiding om meer dingen te gaan onderzoeken zoals Fleshworm Shamans. Hierdoor vloeit het verhaal mooi verder door. Helaas kom je uiteindelijk toch een einde tegen van verhaallijnen omdat ze niet af zijn, maar daarvoor is het een Early Access game.

Zoals in iedere post-apocalyptische RPG vind je veel vijanden in de wereld. Deze kun je te lijf gaan met melee of op afstand met een geweer. In het begin van de game zijn de gevechten nog redelijk makkelijk, maar al snel worden ze een stuk moeilijker. De gevechten voelen in de Early Access-versie al een stuk soepeler aan en bovendien zijn er ook meer verschillende typen vijanden. Het is belangrijk om in beweging te blijven om niet geraakt te worden, want zo'n gevecht is nogal snel. Voor je het weet is een gevecht al binnen enkele seconden voorbij. Ik ben blij met de quick save functie als het fout gaat, dan hoef je niet opnieuw een heel gebied uit te kammen. Wanneer je het dan opnieuw probeert, reageert de vijand net iets anders, dus je kunt een gevecht niet instuderen zoals in andere games. De game biedt ook een stealth-element waarmee je langs vijanden kunt sluipen om ze te omzeilen of van achteren aan te vallen. Ik heb mijn personage hierop gefocust, maar je kunt je personage ook op een ander vechtstijl bouwen. Je kunt het stealth-element niet compleet ontlopen, want dan overleef je het niet.

Death Trash8

Voorlopig oordeel Kyllian Franken

Ik heb opnieuw van Death Trash genoten. De pixelachtige vormgeving geeft een mooie weergave van de heerlijk lugubere wereld. Als ik deze versie van de game vergelijk met de demo dan heb ik goede hoop voor de game. Alles wat in de demo zat is allemaal net even iets beter geworden en de rest van de wereld, die nu te verkennen is, is net zo interessant als het begin. De gevechten zijn beter en het stealth-element is nog steeds een goede aanvulling. Je staat iedere keer voor een nieuwe uitdaging die moeilijk voelt, maar wel haalbaar. Ik denk niet dat de game voor iedereen is weggelegd met alle bizarre elementen. De game heeft zijn eigen unieke genre en weet dat sterk neer te zetten en daarom is Death Trash een veelbelovende game. Het is te hopen dat de ontwikkelaar de game in de Early Access verder de ontbrekende puntjes op de i weet te zetten.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?