Death Trash

  • Ontwikkelaar Crafting Legends
  • Eerste releasedatum 5 augustus 2021
  • Platformen Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • Genre Actie, RPG, Indie
  • Gameliner score -

Preview: Death Trash - Een vlezige game

Tijdens Steam Next Fest verscheen een demo voor Death Trash die permanent beschikbaar is. Death Trash is een post-apocalyptische game die een mix heeft van punk en eldritch horrorelementen. Het is een passieproject van de ontwikkelaar, die er al zes jaar mee bezig is. Nu worden de eerste grote stappen gezet om de game naar het grote publiek te brengen. De demo is nu beschikbaar en volgende maand komt de game naar Early Access. Een goed moment om te kijken of de game het waard is om een zetje in de rug te geven met Early Access.

Death Trash2

Vlees, vlees en nog meer vlees

Wanneer je de game begint, ziet alles er nog redelijk normaal uit. Je personage staat in een scifi-kamer en er wordt door een robot verteld dat je uit de kolonie wordt gezet, zodat je niemand kunt infecteren. De robot wil je wel helpen met een training die je zal helpen met overleven boven de grond. Eenmaal boven aangekomen word je ontzettend misselijk en moet je overgeven. Daarmee begint de eerste quest waarin je gaat uitzoeken wat er met je aan de hand is. Wanneer je de wereld inloopt, kom je meteen een gigantisch vleeswezen met tentakels tegen. Mijn eerste instinct was om te gaan vechten, maar het vleeswezen wil eigenlijk alleen vrienden hebben. Je kunt hem beloven dat je voor hem op zoek gaat naar vrienden. In de demo zijn dit de twee grote verhaallijnen die je volgt door het vreemde landschap heen.

De wereld van Death Trash is lekker vreemd. Overal waar je komt, groeit er vlees alsof het struiken en bomen zijn. Naast de grote tentakel wezens van vlees zijn er ook kleine vleeswezentjes die je niets doen, tenzij je ze aanvalt om vlees te krijgen. Je hebt vlees nodig, omdat je rauw vlees en organen eet om weer leven terug te krijgen. Je verliest soms leven, doordat er ook mensachtige vleeswezens, een soort zombies, zijn die je aanvallen. Dat zijn niet de enige vieze biologische elementen. Om sommige machines die je tegenkomt weer aan de praat te krijgen, hebben de apparaten organisch smeermiddel nodig. Omdat voor elkaar te krijgen, moet je je eigen braaksel in de machines stoppen. De mensen die de wereld bewonen geven de wereld het punkelement. Ze hebben allemaal ruige kleding aan die iets weg heeft van Mad Max. Alleen zitten ze hier niet in een woestijn, maar tussen bergen van vlees. Ondanks dat dit allemaal ontzettend vies klinkt, wordt dit mooi weergegeven in de pixelachtige vormgeving die de game heeft. Ik vond het interessant om door de wereld heen te trekken. Het verkennen wordt ook beloond met nieuwe vreemde dingen die je tegenkomt.

Death Trash1

Een dodelijke wereld

De game heeft de bekende RPG-basis waar je personage verschillende abilities en skills heeft waar je punten in kunt stoppen. Op deze manier kun je het personage aanpassen op jouw speelstijl. Er zijn ook vaardigheden als empathie die je nodig hebt om sommige gesprekken met mensen te kunnen voeren. In de demo heb je helaas nog weinig aan je specifieke vaardigheden. Het gesprek dat ik met empathie kon voeren, zorgde voor een extra gesprek, maar het voegde voor de rest niets toe aan de demo. Ik hoop dat deze elementen een grotere rol gaan spelen in de uiteindelijke game.

Het zou geen post-apocalyptische RPG zijn als je geen vijanden tegenkomt in de wereld. Je kunt zowel vleesmonsters als vijandige mensen vinden, die je aanvallen zodra ze je zien. Deze kun je te lijf gaan met melee, maar ook op afstand met een geweer. Na de eerste paar gevechten wordt het snel moeilijker om te overleven. Je moet in beweging blijven om niet geraakt te worden, terwijl je ook je vijanden een goede klap moet verkopen. Ik ging direct iedere vijand die ik tegenkwam te lijf, maar dat kon al gauw niet meer. De game biedt ook een stealth-element waarmee je langs vijanden kunt sluipen om ze te omzeilen of van achteren aan te vallen. Dit heb ik vaker moeten gebruiken, omdat ik anders niet alle vijanden had aangekund. Het is leuk wanneer je vijanden tegenkomt, omdat het spannend is om langs ze te sluipen. Ook zijn de gevechten snel en dynamisch.

Death Trash

Voorlopig oordeel van Kyllian Franken

Ik heb genoten van de demo van Death Trash. De heerlijk lugubere wereld is mooi weergegeven in de pixelachtige vormgeving. Ik kijk ernaar uit om nog meer vreemde plaatsen of wezens te zien. Zonder te veel te verklappen van het mysterie, kan ik zeggen dat er een interessant verhaal verteld wordt over de vleeswezen. Uit de demo blijkt dat er een groter overkoepelend verhaal in de game zal zitten dat vertelt wat er aan de hand is met de vleeswezens. Iets waar ik heel benieuwd naar ben, na de conclusie van de demo. Naast het verhaal zit de demo ook technisch goed in elkaar. De gevechten en stealth-element vullen elkaar goed aan waardoor het bevredigend is om de vijand te slim af te zijn. Ik denk niet dat het een game voor iedereen is, maar als dit iets is dat in je straatje valt dan zou ik zeker Death Trash in de gaten houden.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?