Preview: Dead Space 3

Geplaatst:
Aangepast: 7 september 2019 21:13

Men heeft op Gameliner al kunnen lezen dat Dead Space 3 één van de games is waar ik het meest op zit te wachten dit jaar. Het survival horror genre is altijd al schaars geweest en tegenwoordig zul je eerder een Hello Kitty first-person shooter zien verschijnen dan een nieuwe IP in dit genre. Zal Dead Space 3 het donkere bebloede vaandel der survival horror games voort dragen, vol trots over een berg aan stukken gehakte lijken? Of heeft ook deze IP het vaandel al laten vallen en ervoor gekozen een doos kleurrijke duplo blokken uit te strooien over een weiland vol lammetjes?

Dead in the Dark Space
Van Alone in the Dark, de grondlegger van het survival horror genre, horen we al jaren niks meer, en de eens zo grimmige Resident Evil serie poept alleen nog maar actie shooters uit, op Revelations na. Gelukkig hebben we nog Silent Hill en Dead Space. Toch? Dead Space 1 en 2 wisten precies een balans te hebben tussen rustig grimmen, brute horror en dikke actie. Dead Space 3 is voortdurend gepromoot als co-op game, want de vorige delen waren te eng om alleen te spelen. Oftewel: het moet weer softer en toegankelijker worden gemaakt. Zo kwam het over.

Spacetaste
Onlangs is de demo uitgekomen van Dead Space 3, waaruit een paar dingen duidelijk worden:

- Je kunt de game gewoon singleplayer spelen zonder side-kick.
- Het ziet er mooi uit.
- Action 'o' plenty.
- Lineair, lineair, lineair.
- Totaal nieuwe setting.
- Echte Dead Space sfeer.

Liegespace
Nu hebben de developers van Dead Space 3 ook duidelijk gezegd dat de demo een actiegericht gedeelte is, omdat twintig minuten misantropisch ronddwalen in je uppie niet zal zorgen voor verhoogde verkoopcijfers. Een beetje hetzelfde principe dat men handhaaft bij filmtrailers, dus op zich begrijpelijk. Toch is het wel bewust een verkeerd beeld dat men schetst en als kind heb ik geleerd dat zoiets als dit eigenlijk ook wel 'jokken' wordt genoemd.

Verwachting
Dead Space 3 wordt ontwikkeld door hetzelfde team als de vorige twee delen en na het bekijken van meer 'dieper op de stof' ingaande filmpjes en interviews krijg ik toch het idee dat Dead Space 3 wellicht niet teleur zal gaan stellen. De co-op mode en singleplayer mode zijn mooi gescheiden van elkaar gehouden en de actie- en grimmomenten lijken elkaar toch wel goed af te wisselen, en dat alles gepaard met een vet verhaal. Daarnaast zit er een nieuw wapenbouw gamesysteem in, Isaac Clarke is tenslotte een engineer, wat er erg veelbelovend en leuk uitziet. Dat Dead Space 3 een opvolger gaat zijn die zich evenaart met zijn voorgangers, daar ben ik nog niet zeker van, maar het ziet er in ieder geval uit alsof Visceral Studio er erg hard aan heeft gewerkt om er een goede game van te maken. Laten we tot ons altaar bidden dat het een duistere pretrit zal worden van episch grimmige proporties.

Dead Space 3 zal dit jaar op 8 februari verschijnen voor de Xbox 360, PlayStation 3 en pc.

Lees meer