Preview: Dead Rising 2

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Vier jaar geleden bracht Capcom de actievolle zombiegame Dead Rising uit. Een verhaal was er wel, maar eigenlijk kwam het er vooral op neer om zoveel mogelijk zombies met de meest verrassende wapens af te slachten. Nu, vier jaar later, probeert Capcom opnieuw de show te stelen door eind dit jaar de opvolger Dead Rising 2 uit te brengen. Krijgen we een totaal nieuwe game met een andere setting, of is het gewoon meer van hetzelfde?

Feestvreugde
Op een mooie zomerdag in juni was ik uitgenodigd door Capcom om op het 'Mini Captivate' event een eerste blik te werpen op een aantal games, waarvan Dead Rising 2 met vlag en wimpel de grootste was. Met het hoofdthema van de game in het achterhoofd - verstand op nul en slaan maar - begon ik aan de speelsessie die me twee verschillende levels voorschotelde. Welk level ik ook koos, de opdracht was hetzelfde: vermoord zo veel mogelijk zombies alvorens je het einde van de ruimte bereikt. Het feest kon beginnen!

Vooroordeel
Met het vooroordeel dat het toch vooral gaat om het inhakken op zombies, zou je bijna vergeten dat Dead Rising 2 een heus verhaal heeft. Jij speelt met Chuck Greene, een jongen die veel van motoren houdt. Op een dag - het lijkt wel een sprookje - komt hij dan terecht in het gokwalhalla Fortune City. Aldaar is een soort tv-show aanwezig met de naam 'Terror is Reality', waarin het erop neerkomt om zoveel mogelijk zombies af te slachten. Het uiteindelijke doel is om een anti-gif te vinden voor je dochter, die is gebeten door een zombie. Met behulp van de tv-show kan Chuck dat medicijn verdienen. Conclusie: het vooroordeel is bevestigd, het verhaal is bijna té standaard en het gaat dus inderdaad gewoon om zombies killen!

Wapens zat
In het eerste deel van Dead Rising had je al veel verschillende manieren om de zombies te vermoorden, maar Dead Rising 2 doet daar natuurlijk nog een paar scheppen bovenop. Honkbalknuppels, hamers, kettingzagen, machinegeweren, pistolen, pokerfiches, spijkers, harken, batterijen, stoelen; het zijn maar enkele voorwerpen die je allemaal kunt gebruiken om je uiteindelijke doel van zoveel mogelijk zombies afslachten te bereiken. Keuze genoeg dus.

Combineren
Het mooie van de game is dat je veel wapens ook nog eens kunt combineren tot superwapens. De gouden regel is: laat je creativiteit de vrije loop, niets maar dan ook niets is te gek en (bijna) alles kan. Wat dacht je bijvoorbeeld van een batterij die is bevestigd aan een ijzeren hark, zodat je de zombies stroomstoten kunt geven? Of een honkbalknuppel die is bezaaid met spijkers, zodat een klap met het wapen nog een stukje bloediger wordt dan het al was. Ook kun je denken aan een buis die aan beide uiteinden een kettingzaag heeft. Je kunt je wel voorstellen wat voor bloedbad dat aan kan richten. Het is dan weer jammer dat alle wapencombinaties die ik tijdens de speelsessie maakte voorzien werden van hetzelfde tussenfilmpje. Leuk hoor, maar om spijkers in een honkbalknuppel te slaan heb ik toch echt een hamer nodig in plaats van plakband

Voorlopige conclusie
Dead Rising 2 gaat verder waar het eerste deel ophoudt en brengt nog meer wapens en dus nog meer mogelijkheden om combinaties te maken die dodelijker zijn dan ooit. De singleplayer, die je overigens ook met twee man online als een co-op modus kunt doorlopen, staat in ieder geval al garant voor heel wat uurtjes speelplezier. Heb je een level eenmaal doorlopen, dan is het natuurlijk altijd leuk om het aantal vermoorde zombies in een tweede ronde op een nog hoger niveau te brengen of ze op een totaal andere manier het leven wat nog in ze zat voorgoed te ontnemen. Verwacht geen diepgaande game met veel verhaal, maar gewoon een lekker 'verstand op nul, blik op oneindig'-spelletje dat je tussen de grote toppers door kunt spelen voor wat ontspanning. Dead Rising 2 komt in september uit voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360. Voor de liefhebbers: in augustus staat de game 'Dead Rising 2: Case Zero' gepland voor Xbox 360 Arcade, als een soort proloog op het echte werk.

Lees meer