Preview: Dead Island: Riptide

Games met zombies waren vroeger altijd het buitenbeentje van de groep. Niet verwonderlijk, want wat moest je nou met een game waarin je gemuteerde freaks tegenkwam die alle ideeën van een normale sociale omgeving waren vergeten? Normaal gesproken had je in games immers de mogelijkheid om met verschillende personages een beetje te babbelen, maar met zombies zit dat er helaas niet in. Totdat ongeveer die jaar geleden opeens die zombieserie op de buis verscheen. Toen waren zombiegames opeens een geaccepteerd genre en konden zelfs de meest kritische gamers wel genieten van de mogelijkheid om ongegeneerd hun gemuteerde medemens voorgoed naar het hiernamaals te sturen. Dead Island was één van de games die in dit ontstane gat sprong en deed dat niet onverdienstelijk. Geen wonder dat we eind deze maand aan de slag kunnen met het vervolg Dead Island: Riptide.

Water
Denk je aan riptide (en is je woordenschat in het Engels van een zodanige kwaliteit dat je weet dat het gaat om een naar de zee gerichte stroming vlakbij de kust), dan denk je aan heel veel water. Blijkbaar hadden de ontwikkelaars zin om daar in het tweede deel van de serie iets mee te gaan doen, anders is het lastig te verklaren waarom ze deze subtitel aan hun game hebben gehangen. En inderdaad, water speelt een (grote) rol in Riptide. Sterker nog, er zijn ook verschillende typen bootjes geïntroduceerd waardoor we dit water (met een sterke stroming, blijkbaar) ook kunnen bevaren. Dit is één van de nieuwe features in Riptide en moet zorgen voor wat meer afwisseling in het spel. Alleen maar je zorgvuldig opgebouwde forten verdedigen tegen zombie-invasies heb je immers ook wel een keer gezien. Overigens hebben beide manieren van gameplay (op het water en in het fort) wel een bepaalde manier van overlap; dan komt het principe van 'teamwork' om de hoek kijken.

Overleven als groep
In veel, zo niet alle missies van Riptide speel je namelijk als een groep samen tegen de zombies. In het eerste deel deed je dat met het viertal Sam B, Xian mei, Logan Carter en Purna, en in Riptide komt daar nog het personage John Morgan bij. Het interessante van Riptide is dat je een missie niet op een positieve manier kunt voltooien als één van deze karakters tijdens de missie de dood vindt. Met andere woorden: iedereen zal moeten overleven om verder te komen. Geen associale praktijken zoals in bijvoorbeeld Left 4 Dead dus, waarbij het geen reet uitmaakt of je nu met z'n vieren of in je eentje het eindstation bereikt. Je zou bijna kunnen spreken van een sociaal aspect... totdat je weer met beide benen op de grond wordt gezet als je wordt geconfronteerd met een zombie. Dan is het snel over met de gezelligheid en moet er weer gevochten worden.

Wapens
Dat vechten gaat nog steeds met voornamelijk slagwapens, want dat is volgens de ontwikkelaar nog steeds waar het in Dead Island om draait. Er zijn natuurlijk ook wel automatische wapens te vinden, maar een tropisch eiland heeft nu eenmaal geen overdaad aan kogels en je zult dus vaak terug moeten vallen op de 'objecten met scherpe randjes'. Deze verscheidenheid aan wapens zorgt er dan weer wel voor dat je veel verschillende opties hebt om zombies uit te schakelen. Wordt je in het nauw gedreven door een groep van die gedrochten, dan kun je bijvoorbeeld eerst de dichtstbijzijnden van je afschoppen of ze kennis laten maken met je bijl, om vervolgens je geweer te pakken en de rest van ze zombies neer te knallen. De mogelijkheden zijn in principe eindeloos; het ligt aan je eigen fantasie hoe ver je kunt gaan.

Graphics
Tot slot nog een woordje over de grafische kwaliteiten van Riptide. Daar zit een klein minpuntje, want ik ben nog niet echt onder de indruk van wat ik tot nu toe op mijn scherm heb gezien. Er is niet veel mis met bijvoorbeeld de framerate, maar er zijn inmiddels games op de markt die veel mooiere plaatjes weten te tonen. Aan de andere kant heb ik misschien wel teveel next-gen graphics gezien en zorgt dat ervoor dat alle current-gen titels die nog uit gaan komen tegenvallen op het grafische aspect. Toch denk ik dat het eerste geval hier waar is en moeten de ontwikkelaars nog even flink aan de slag om mij op dit gebied te overtuigen.

Dead Island: Riptide verschijnt op 26 april voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc.