Preview: de Blob

Geplaatst: 22 augustus 2008 17:51

God, wat voel ik me goed! Niet alleen zitten er net een paar dagen Games Convention op, maar ook heb ik wat meer kleur in het leven gebracht van een halve stad. Hoe? Simpel, men neme een kleurloze stad, drie potjes verf en een flinke Blob. De rest gaat vanzelf

Zoals je misschien al door hebt, ben ik aan de slag gegaan met Hollands trots nummer drie: de Blob. Want naast tulpen en de Killzone-franchise mogen we dankzij een aantal Utrechtse studenten deze THQ-titel onder het kopje 'Nederlandse glorie' plaatsen. Hoewel de stad Utrecht uit het oorspronkelijke recept is geschrapt, is de kern van het gerecht gebleven: verven. Maar natuurlijk niet zomaar verven. Nee, geen Rembrandt namaken met je Wiimote, maar wel een hele stad onderkliederen. En dat doe je met je Blob, die de kleurloosheid van de I.N.K.T. Corporation moet bestrijden.

Tot zover het verhaal erachter, we willen natuurlijk deze vrolijke game spelen! En in tegenstelling tot veel Wii-games werkt dat zonder al te veel gezwiep en gezwaai. Je Nunchuck is om rond te rollen en met een hupje omhoog met de Wiimote spring je. Verder is het niet al te veel gedoe, maar komt het neer op lekker de boel bekladden.

Al vanaf het begin werkt de besturing redelijk intuïtief en zeker niet vervelend. Qua variatie is het te vinden in springen op, tussen en naar gebouwen. Op deze manier valt er een hoop te puzzelen, want niet elk gebied is natuurlijk bereikbaar. Gelukkig is daar ook weer een oplossing voor: een verfkanon. Door tegen een bepaald object aan te springen en als een bezetene met je Wiimote te zwaaien - jawel, het zit er toch in - kun je de verf door de stad spuiten. Over het algemeen pik je het snel op. En wanneer dat niet zo is, dan stond er in mijn geval een lieftallige Duitse aan mijn zijde, bereid om de nodige tips te geven. Ze zit helaas niet inbegrepen bij de game, ook een special edition inclusief haar is uitgesloten

Het ontbreken van de Duitse schone wordt opgevangen door vreemde mannetjes, die plots uit het riool opspringen. Ze geven je een bepaald doel inclusief de nodige tips. Moet je bijvoorbeeld een aantal huizen rood, geel en oranje verven, dan krijg je mengtips cadeau. Dit is nodig, want slechts de kleuren rood, geel en blauw zijn te vinden voor onze Blob.

En vanaf dat moment begint het mengen, puzzelen en kwasten. Het hele proces kun je zien als het bakken van een taart. Het zoeken naar de juiste kleur is als het ware het opruimen van het aanrecht en het vinden van je oma's recept, het hoppen van gebouw naar gebouw en de hele zooi schilderen is het maken van de taart. Het kleurrijke festijn dat je achterlaat is de warme appeltaart die vervolgens uit de oven komt. En de resterende verfblobjes die je overal op straat hebt achtergelaten? Tja, dat is natuurlijk de afwas, die je doet denken aan al het plezier dat je hebt beleefd tijdens het maken ervan.

Al met al heeft de Blob dus een goede indruk achtergelaten. Qua besturing en concept zit het goed, en ook op visueel vlak hoeft de Blob niets over te schilderen. De game is grappig, en brengt al gauw een lach op je gezicht. Het enige puntje waar ik nog aan twijfel is de variatie. Want hoe lang blijft mengen en verven leuk en op hoeveel manier kan het? Dat zullen we 26 september weten, want dan komt de Blob weer thuis.