Preview: De Blob 2

Geplaatst: 22 januari 2011 12:05

De Blob 2, voorheen bekend als de Blob: The Underground, is het vervolg op de Wii exclusive de Blob. Deze third-party IP werd in 2008 exclusief voor de Wii gelanceerd. Wat begon als een studieproject door een groep studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, eindigde in een door THQ uitgegeven kaskraker. De game verkocht wereldwijd namelijk zo'n 900.000 exemplaren. Tsja, dat moet behoorlijk wat studiepunten hebben opgeleverd.

Kleur 'm in de afgrond!
De Blob 2 borduurt rustig verder op het succes van zijn voorganger. In deel 1 valt de INKT Corporation het stadje Chroma City binnen. De Inkies hebben blijkbaar niet zoveel met kleur en voeren een streng militair regime in het stadje, met als doel alle kleur weg te vagen. Een aantal Raydians, de bewoners van Chroma City, pikt dit niet en richt de Color Underground op. Hier komt onze held Blob om de hoek kijken. Aan hem wordt namelijk gevraagd de boel weer een beetje op te vrolijken en de Inkies, samen met hun leider Comrade Black, de afgrond in te... kleuren.

Deel 2 speelt zich af in Prisma City waar er verkiezingen in volle gang zijn. Sekteleider Papa Blanc probeert die verkiezingen te beïnvloeden, om zijn haat jegens kleur via politieke middelen door te drukken. Papa Blanc en zijn handlangers blijken echter niemand minder dan, je raadt het al, Comrade Black en zijn Inkies. Hoog tijd voor Blob en de Raydians om weer in actie te komen dus.

De verhaallijn op de NDS loopt net even anders. Dr. Von Blot, een wetenschapper in dienst van Comrade Black, experimenteert met wezens om een gemuteerde inkt te creëren. Blob stuit op het laboratorium van deze kwaadaardige wetenschapper en probeert hem natuurlijk een halt toe te roepen. De NDS kent alleen 2D gameplay.

Blobgrade
Aan de basics van de gameplay die het concept van de Blob zo succesvol maakte, is niet getornd. Het houdt nog steeds vast aan het 3D platform element, waarin je verf verzamelt en mengt, om vervolgens je omgeving als levende canvas te gebruiken. Echter heeft Blob wel wat dikke upgrades gekregen.

Zo kan hij veranderen in een sloopbal om zo metalen oppervlakten te bewerken, hij kan veranderen in een alles verslindend zwart gat en ook kan onze protagonist met ADHD power-ups verzamelen die hem zijn 'paintpoints' teruggeven en elke kleur laten gebruiken die hij maar wil. Daarnaast beschikt hij ook nog eens over een sidekick, Pinky, welke middels een soort co-op mode ingezet kan worden.

Goed uit de verf in 2D, 3D en HD
Deze technieken zul je hard nodig hebben, want naast het springen door de stad kun je nu ook de gebouwen zelf in. Het 3D aanzicht verandert dan in 2D perspectief en je moet allerlei obstakels overwinnen om dat gebouw in te nemen. Ja, dat is even andere koek dan er alleen wat verf tegenaan te hoeven smijten. In totaal zijn er meer dan 100 van dit soort 2D levels.

Naast het innemen van gebouwen heb je tal van andere missies die je tot een goed eind moet brengen. Zo zul je gevangen genomen Raydians moeten bevrijden, je zult races moeten winnen op basis van tijd en natuurlijk vele vijanden en bazen verslaan, waarbij het gebruiken van de juiste verftechniek van essentieel belang is.

Deze vrolijke game valt te spelen op de Wii, NDS, Xbox 360 en PS3. Yes! De Blob in HD, dat is zeker een meerwaarde in dit kleurrijke spektakel. Ook zal de game 3D ondersteuning hebben. Dat is natuurlijk geweldig voor het handjevol mensen dat al een 3D televisie heeft. De Blob 2 zal ook op de 3DS verschijnen, het is alleen nog onduidelijk wanneer.

Verder heeft ook de soundtrack een zeer gave feature. Er loopt namelijk continu een soort standaard beat op de achtergrond. Echter, wanneer je verschillende kleuren gebruikt, zullen deze op hun eigen manier de beat aanvullen. Zo kent elke kleur zijn eigen instrument. Leuk voor de D.J.'s en musici onder ons.

Er valt veel te zeggen over deze game. Hoewel de gameplay uit deel 1, namelijk rond stuiteren en verven, heel eentonig lijkt, oogt deze game heel divers. Ontwikkelaar Blue Tongue Entertainment heeft dan ook goed gekeken naar wat de game zo succesvol maakte en heeft daar waardevolle elementen aan toegevoegd. De afwisseling tussen 3D en 2D is natuurlijk heel cool, de vele missies zorgen voor een lange speelduur en het creativiteitselement geeft een hoge replaywaarde. Zaken die bij veel gamers tegenwoordig hoog in het vaandel staan. Ik denk dat deze game zomaar eens zijn voorganger zou kunnen overtreffen.