Preview: Days Gone

Geplaatst: 6 maart 2019 10:20
Aangepast: 6 maart 2019 10:29

Binnenkort verschijnt Days Gone op de PlayStation 4, een game waarin we weer eens een post-apocalyptische zombie ellende tegemoet gaan. Onlangs kreeg ik een uitgebreide speelsessie met de game, en hierdoor heb ik eens goed kunnen ervaren wat voor game Days Gone nu precies gaat zijn. Er zijn al veel post-apocalypische zombiegames verschenen de afgelopen jaren, gaat het nog wel de moeite waard zijn om er nog eentje op de markt te slingeren? Als liefhebber van het genre was ik daarom ook razend benieuwd wat Days Gone zal gaan zijn: een kersverse must-have, of een rottend ondood stuk verdriet.

Freaky Bikerday

In Days Gone speel je een biker genaamd Deacon St. John, een onder getatoeëerde man met een niet al te braaf verleden. Het verhaal begint te midden van de uitbraak van de zombie-ziekte. Deacon brengt zijn gewonde vriendin naar een helikopter zodat ze hulp kan krijgen en in veiligheid kan worden gebracht. Na deze intro skippen twee jaar en en zijn we wat verder in de tijd. Dat is waar de game dan echt begint. Deacon is die tijd gebleven in zijn woongebied van de Pacific Northwest, een bergachtig gebied met veel bos en natuur. Hier probeert hij te overleven, maar dat gaat uiteraard gepaard met een hoop uitdagingen en ellende. Deacon heeft met nogal wat zombiemonsters af te maken. Er zijn verschillende zombies, waarbij de normale Freakers heten. Hele toffe toevoeging is dat er ook sneaky gevaarlijke kind-zombies in zitten, plus dat je ook grote hordes kunt tegenkomen.

Ondertussen is er natuurlijk van alles gebeurd in die twee jaar, en nog altijd weet je niet veel van Deacon, noch wat er allemaal precies is gebeurd. Dit maakt het gelijk interessant en spannend, want uiteraard willen we alles te weten zien te komen. Uiteindelijk zul je in de loop van je avontuur met Deacon steeds meer te weten komen en krijg je geregeld flashback scenes. Al het acteerwerk is in elk geval van top notch kwaliteit, vooral dankzij Sam Witwer, die we onder andere kennen als Starkiller uit Star Wars The Force Unleashed, die de geweldig de rol van Deacon speelt in stem en uiterlijk. Het script is tot zover ik heb kunnen spelen ook erg sterk, dus gelukkig is dat dan geen “waste of talent”.

The Last of Me Too

De gehele tijd dat ik Days Gone speelde moest ik met name aan één andere game denken: The Last of Us. En dat is vooral bedoeld als compliment, omdat Days Gone vanuit elke pixel en soundbyte dezelfde hoge kwaliteit lijkt te hebben in schrijfwerk, directie en speelstijl. Daarnaast zijn beide games ook post-apocalyptisch en tering grauw qua stijl. Echter is er één heel groot verschil aan Days Gone: Het speelt als een open wereld game. Vrijwel de gehele game kun je zelf kiezen waar je heen gaat en welke missies je doet. De manier waarop is ook wat meer vrij. Je loadout is diverser en je kunt ook goed stealth spelen.

Om eerlijk te zijn hoopte ik ook dat The Last of Us zo zou spelen, dus Days Gone is eigenlijk wel een droom die uitkomt. Een… zombie apocalyps nachtmerrie… soort van droom dan. Ik kon tijdens de speelsessie helemaal zelf kiezen welke missie ik eerst deed, of zelfs iets totaal anders ging doen als gewoon zombie-nesten of boeven hide-outs uitroeien. Zo ging ik eerst een meisje redden die in haar eentje in een afgelegen straat had weten te overleven en daarna heb ik leren jagen van iemand. Ondertussen moet je in Days Gone continu letten op je motorfiets en deze op tijd bijtanken en repareren, anders kun je het hele eind teruglopen. Resource management en zelf bouwen/fixen van dingen is, wederom net als bij The Last of Us, een essentieel onderdeel van de game.

Voorlopig oordeel van Peter Scheffer

Days Gone wordt de beste post-apocalyptische game in jaren. Deacon is een erg sterk en origineel hoofdpersoon en het voelt echt gaaf om op je motorfiets rond te racen in Freakerland, terwijl je zelf kunt kiezen wat je gaat doen en hoe je dit dan aanpakt. Developer Bend Studio heeft met Days Gone een fusie gemaakt tussen The Last of Us en een Ubisoft open wereld game. We hebben allemaal onderhand al zat zombiegames gespeeld, maar Days Gone pakt het groots en drie dubbel triple A aan qua graphics, script, acteerwerk en gameplay. Daarmee maken ze deze titel naar mijn mening vast en zeker het spelen waard.

Days Gone verschijnt op 26 april exclusief voor de PlayStation 4.

Packshot Days Gone

Days Gone