Preview: Darksiders II

Toen de eerste Darksiders een aantal jaren terug in de schappen kwam, waren de meningen verdeeld. Aan de ene kant vond men dat het spel wel erg graag leentjebuur speelde bij andere series en niks origineels toevoegde. Aan de andere kant vonden sommigen Darksiders een hele goede mix tussen God of War en The Legend of Zelda met een flinke scheut stripverhaal. Beide kampen waren het echter eens over de invloeden van het spel. Kan Darksiders II de formule verbeteren en genoeg eigen vernieuwingen aanbrengen?

Death Lives
De eerste grote verandering die in het oog springt, is natuurlijk de hoofdpersoon. Death is de grotere broer van War, de vorige ruiter van de Apocalyps waar spelers door de wereld van Darksiders mee konden banjeren. Maar waar War nog een grote lompe bonk spieren was, is Death een stuk lichter uitgevallen. De Dood is zeer behendig in het ontwijken en uitdelen van aanvallen en heeft een soepelere set bewegingen om dat te ondersteunen. Minpuntje hiervan is wel dat hij niet meer in staat is om net zoals zijn broer slagen te blokkeren, hoewel Death nog steeds de beschikking heeft over brute counteraanvallen die zijn naam eer aan doen. Voeg hier een arsenaal aan wapens (waaronder een zeis, twee sikkels en een hamer) aan toe die eruit zien alsof ze tanks kunnen vernietigen en je snapt dat je niet al te luchtig over Death moet denken.

Zó groot?
En die zal hij nodig hebben ook. Alles aan Darksiders II lijkt groter=beter uit te stralen, inclusief de vijanden. Nou waren de eindbazen uit deel 1 al niet mals, maar bij het tweede deel lijkt het erop alsof maatje flatgebouw de standaard wordt. Verwacht dan ook veel grote gevechten waar je vaardigheden als magere Hein flink op de proef worden gesteld. Ook de wereld zelf is een aantal keer groter, dus wat dat betreft is er weinig te klagen. Toch moet die wereld ergens mee gevuld worden, en dat brengt ons bij de kerkers.

Legend of Diablo: Shadow of War
Kerkers zullen inderdaad terugkeren, maar krijgen een nieuwe invulling. Omdat Death een stuk behendiger is dan War, leent het nieuwe leveldesign zich beter voor grotere stukken platformen, met onder andere wallrunning á la Prince of Persia of Assassin's Creed. Daarnaast is de manier waarop je nieuwe wapens kunt verdienen omgegooid. In plaats van alleen maar nieuw spul te verdienen door de kerkers door te spelen, laten vijanden nu ook loot achter. Zo kun je onder andere je pantser en je wapenuitrusting aanpassen om jouw favoriete speelstijl te ondersteunen. Ook de nieuwe skill trees zorgen ervoor dat je beter kunt worden in bijvoorbeeld magie of brute kracht. De nieuwe aanpak zorgt wel voor risico's. Wat als Vigil Games, een hele jonge studio, niet de ervaring heeft om zoveel nieuws te doen, en de solide basis van het eerste deel tekort doen? Bovendien wordt er, door zoveel verschillende invloeden toe te laten, misschien wel een onsamenhangend mengseltje gemaakt dat hopeloos in elkaar stort.

Broederliefde
Het verhaal waar het allemaal om draait speelt zich af rond dezelfde tijd als de eerste Darksiders, en zal dus een andere blik werpen op die wereld. Hoewel Vigil Games nog niet te veel kwijt wilde natuurlijk, lijkt het erop alsof Death het voor zijn broer zal moeten opnemen om zijn naam te zuiveren en zijn fouten recht te zetten. Veel direct contact tussen de verhaallijnen zal er niet zijn, maar er zal volgens de makers voldoende ruimte zijn om het universum verder uit te diepen. De werelden zijn niet zo verbonden aan onze wereld als de postapocalyptische (letterlijk) wereld van deel 1. Dit leidt tot een grotere wereld met meer ruimte voor het bovennatuurlijke.

Verwachting
Hoewel Darksiders II veel ambitie heeft om zich te onttrekken aan de vergelijkingen met God of War en The Legend of Zelda, lijkt het dit te proberen door alleen maar meer invloeden op te stapelen. De vraag is of de makers wel genoeg in huis hebben om iets origineels te maken van deze combinatie. De opzet en de eerste indruk lijken in hun voordeel te beslissen, maar het is nog te vroeg om te hopen op succes. Als het echter lukt om er een geslaagd spel van te maken, zou Darksiders II best wel eens bij de toppers van 2012 kunnen horen.

Darksiders II verschijnt in augustus 2012 voor de Xbox 360, PlayStation 3 en pc. De game zal later dit jaar ook voor de Wii U verschijnen.