Preview: Crysis 2

Vandaag de dag zijn er zoveel bedreigingen tegen de Westerse wereld en in het bijzonder de Verenigde Staten, dat we bijna zouden vergeten dat onze planeet ook nog vernield zou kunnen worden door buitenaardse wezens. Gelukkig heeft Crysis 2 daar wel rekening mee gehouden, zodat we ons alvast kunnen voorbereiden als we echt te maken krijgen met een invasie van buitenaf.

Invasie
Het verhaal van Crysis 2 is bij veel mensen al bekend. Mocht dat bij jou niet het geval zijn, dan heb je in de inleiding al een klein beetje kunnen zien waar het in het derde deel van de serie om draait. New York is aangevallen door een ras van buitenaardse afkomst en het is aan jou om de miljardenstad te redden van de ondergang. Net als in de voorgaande delen hoef je dit niet in je winterjas met geitenwollen sokken te doen, maar heb je de beschikking over geavanceerd wapentuig in combinatie met het alom bekende Nanosuit. Laat ik beginnen met het laatstgenoemde technische snufje.

ontbrekende afbeelding

Nanosuit
De Nanosuit ken je vast wel uit de voorgaande delen van Crysis. Met behulp van dit pak kun je extra hoog springen, harder rennen dan Usain Bolt en klappen uitdelen die geen mens overleeft. Handig dus als je probeert te ontkomen aan aliens of ze juist in groepjes tegelijk een harde mep wilt geven. In Crysis 2 is je Nanosuit een stukje verder geüpgraded, zodat je nog meer gebruik kunt maken van de nieuwste technologieën (in ieder geval de nieuwste snufjes volgens de ontwikkelaars). Zo is het mogelijk om voor een paar seconden onzichtbaar te worden. Hiermee zorg je er niet alleen voor dat je niet geraakt kunt worden, maar kun je ook proberen om je vijanden te flanken zonder dat ze het door kunnen hebben. Het is dus een handige feature voor spelers die sneaky en stealth willen spelen. Een andere mogelijkheid is om over te schakelen naar de 'Armor mode', waardoor je tijdelijk meer kogels kunt incasseren dan normaal. Al deze verschillende snufjes zorgen ervoor dat iedere speler de game op z'n eigen manier kan spelen, aangezien je altijd zelf kunt kiezen welk deel van je pak je op een bepaald moment activeert. Daarnaast zijn er nog allerlei kleine en handige dingetjes in je pak, zoals Night Vision en thermal Vision. Uiteindelijk komt het erop neer dat jij niet zomaar een soldaat bent, maar het ultieme wapen dat een gevecht in jouw voordeel om kan zetten.

Choreographed sandbox
Met de opmerking dat iedere speler de game op z'n eigen manier kan spelen kom je meteen op een volgend punt waar de ontwikkelaars hard aan hebben gewerkt. Crysis 2 moet je namelijk zien als een 'choreographed sanbox' game. Dit houdt in dat al het goede van een sanbox-game, dus de vrijheid die je hebt, wordt gecombineerd met de intensiteit van een lineaire shooter. De vette actie en toffe shootouts die we maar al te goed kennen van verschillende hedendaagse shooters zal dus gecombineerd gaan worden met de mogelijkheid om in een bepaalde omgeving te gaan en staan waar je wilt. Op die manier kun je dus zelf je route uitstippelen en zelf bepalen wat de beste manier is om de vijanden om zeep te helpen. Het klinkt tof en dat is het ook, maar ik moet nog zien of dit uiteindelijk echt zo gaat werken.

CryEngine 3
Als laatste nog een puntje wat altijd een belangrijk is geweest bij Crysis: de graphics. In de voorgaande delen zagen die er onovertroffen uit en in Crysis 2 zal al deze pracht wederom aanwezig zijn. Met behulp van Crytek's eigen CryEngine 3 kunnen er plaatjes en animaties in beeld worden gebracht waar iedere ontwikkelstudio zijn vingers bij aflikt.

Voorlopig oordeel
De intentie van Crysis 2 is duidelijk: de open wereld van een sanbox-game moet gecombineerd worden met de intensiteit en actie van een lineaire shooter. Het idee klinkt mij in ieder geval als muziek in de oren, het is alleen te hopen dat ontwikkelaar Crytek de beloftes ook na kan komen. Als dit gebeurt, krijgen we te maken met een parel van een game. In het andere geval heb je de kans dat Crysis 2, ondanks de enorm hoge kwaliteit van graphics en physics blijft steken in het staatje van de doorsnee shooters. Laten we hopen en vertrouwen op het eerste! Crysis 2 komt op 24 maart 2011 uit voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?