Preview: Crysis 2

Vol verwachting klopte mijn hart. Eindelijk zou ik de grafische pracht en praal van Crysis 2 onder ogen krijgen. Ik zette mijn stappen in de speelruimte en zag dat de game enkel speelbaar was op de PlayStation 3. Ik hoopte op de pc-versie, vanwege overduidelijke redenen. Toch waagde ik me eraan. Zal Crysis 2 gamers op alle platformen weten te overdonderen?

Maak plaats
Het antwoord is ja. Een volmondig ja. Crysis 2 weet een prachtig schouwspel neer te zetten op de PlayStation 3. De framerate blijft soepel lopen, terwijl ieder object in je omgeving bewogen kan worden. Het grind valt naar beneden en belemmert mijn zicht. Ik manoeuvreer door het gebouw heen. Plotseling sta ik oog in oog met een neerstortend vliegtuig. Wow, de snelheid waarmee dat gebeurde. De moeite die het kostte om weer op te staan. De Nanosuit is geen all-round superwapen meer. Je kunt echt dood.

What you see is what you get
Dat waren de woorden van een producer van Crysis 2 die ons te woord stond. Crysis 2 is all-in gegaan met de AI en dat houdt in dat er geen spawning zal zijn. De vijanden op je scherm zijn de enige vijanden in de ruimte. Tijdens het spelen was ik zwaar onder de indruk van de AI, met name van de aliens. Ze bewegen supersnel, schieten wanneer mogelijk en blijven hangen aan muren. Ze zijn moeilijk neer te halen. Hoewel je de vrijheid van de jungle kwijt bent, geeft de urbane vrijheid van de stad een ander soort gevoel. Je hebt verschillende manieren om je de vijand aan te pakken. De omgevingen zoeken ook veel meer de hoogte op. Je oude vertouwde Nanosuit heeft nog steeds maximum armor en cloak, maar het zijn geen assets waarop je honderd procent kunt vertrouwen. Zelf speelde ik het heel sneaky. Cloak aan, suppressor op het geweer en gaan met die banaan. De AI bekijkt echter jouw speelstijl terwijl jij speelt en past de tegenstand daarop aan in het volgende level. Goed gevonden.

De ultieme combinatie
Als je goed naar de muziek van de trailers hebt geluisterd, had je het misschien al door. Hans Zimmer staat aan het roer van de muziek! Dit is iets wat ik echt alleen maar kan toejuichen. Ik ben zelf een groot fan van Zimmer en zijn muziek voelde perfect aan in de wereld van Crysis.
Om het ultieme team af te maken, zijn er 150 man bezig aan de multiplayer. Niet zomaar 150 man. Het zijn werknemers van Crytek UK, voormalig Free Radical; de vaders van Timesplitters en het dik ondergewaardeerde Haze. Deze mensen weten hoe ze een multiplayer moeten maken en dat bleek ook wel uit de video die ik zag. De multiplayer van Crysis 2 heeft de potentie om iets unieks te worden. De producer had het over een level cap van 50, waar dan vervolgens een prestige aan zit. Ik dacht: Oh nee, niet weer Call of Duty hè. De man kon mijn gedachten lezen, want hij legde uit dat je, na de 50 levels gepasseerd te zijn, een skill kan maxen. Uiteindelijk zie je dat ook terug in je Nanosuit.

Voorlopig oordeel
Crysis 2. Ik wil hem. Ik wil hem nu! Het maakt niet uit welk platform je bezit, Crysis 2 ziet er op ieder platform prachtig uit. De sterke AI die zich aanpast aan jouw speelstijl zal veel mensen weten te bekoren en de nijdigheid van de Aliens is iets wat ik in geen jaren heb gezien. Tel daarbij op dat de soundtrack wordt verzorgd door Hans Zimmer himself en de multiplayer door de mensen die het geniale Haze hebben ontwikkeld, en je zit gebakken. Crysis 2, kom er maar in!