Preview: CrossfireX - Leuk, maar niet innoverend

Geplaatst: 30 juni 2020 14:00

Tegenwoordig als er weer een shooter-game op de mat valt, word ik al snel gepord door de redactie. Waarom weet ik niet precies, want zoals je eerder in mijn Valorant review las; ik zuig ballen in dit genre. Wellicht heeft het te maken met mijn fascinatie voor competitieve multiplayer-games. Een element dat vaak sterk aanwezig is in dit genre. Om die reden kreeg ik de eer om eens een blik te werpen op de tactische CrossFireX. Een game die voor vele FPS-fans vertrouwd zou moeten aanvoelen. Voor deze preview ben ik aan de slag geweest met de closes-beta!

van pc naar console

Laten we bij het begin beginnen: CrossfireX is een tactische shooter waarin teamspel ontzettend belangrijk is. Bij enkelen zal de naam wellicht een belletje doen rinkelen, aangezien het technisch gezien een remaster van de game ‘CrossFire’ is. Die game verscheen oorspronkelijk op de pc en is vooral populair op het Aziatische continent. De impact van CrossFire is in die zin dan ook vergelijkbaar met de impact van Counter-Strike in Amerika en Europa. Voor jouw beeldvorming: de originele game kent maar liefst zeshonderd miljoen geregistreerde gebruikers. Wauw!

Het is dan ook geen verrassende zet van het Zuid-Koreaanse Smilegate dat zij die franchise nu ook voor de consoles beschikbaar maken. Uiteraard is het geen één-op-één port, want de game heeft op grafisch-gebied een behoorlijke facelift gekregen. Sta mij toe om daar zo meteen nog iets over te zeggen. Microsoft heeft ditmaal de primeur te pakken, want CrossfireX zal na het verlaten van de beta-fase voor onbepaalde tijd een ‘Xbox Exclusive’ blijven.

Niet origineel, maar…

Nu ik je heb verveeld met wat achtergrondkennis over deze game is het tijd om de gameplay te belichten. Hiervoor heb jij immers op dit artikel geklikt. CrossfireX is een FPS-game die niet per se innoverend is in haar genre. Het bevat bijna exact dezelfde gamemodi die je ook in andere FPS-games tegenkomt, als Call of Duty: Warzone en Counter-Strike. Denk aan ‘Search and Destroy of aan ‘Capture the Flag’. Overigens is het ook overduidelijk dat Smilegate heeft afgekeken bij Valve, zeker wanneer we een blik werpen op het level design. Zo is er een level aanwezig dat verdacht veel lijkt op het iconische ‘Dust’ uit Counter-Strike. Voor de rest zien de levels er best goed uit, maar ik ben ook eerlijk tegen je als ik zeg dat het levels zijn die je na verloop van tijd ook weer vergeet. Een ander dingetje: je vindt (helaas) geen wapens die exclusief tot deze game behoren. Hierdoor krijg je het gevoel dat de ontwikkelaar niet de intentie had om te innoveren. Iets wat naar mijn mening ook niet altijd nodig is.

Maar als iets niet innoverend is in het genre, dan moet de gameplay on top of the game zijn. Helaas is ook dit niet het geval. CrossfireX speelt net als iedere ander shooter, maar voelt in hectische momenten nog iets onhandiger aan. Dat zit hem voor mij vooral in het bewegen en het richten. Best jammer! Een leuke toevoeging aan de game is het feit dat spelers kunnen kiezen tussen het spelen van ‘classic’ en ‘modern’-scenarios. Die keuze kun je maken, alvorens dat je een game-modus kiest. De classic-scenario’s spelen net even iets anders, aangezien je bij deze keuze niet door de levels kunt rennen. Ook zijn de customizables op en aan je wapens verdwenen. Je speelt dan echt weer even Crossfire uit 2007, maar dan in een moderner jasje. An sich best leuk! De game-modus die ik overigens het meest kon waarderen was ‘Spectre’. Die modus is vooral leuk wanneer je in het team wordt geplaatst van de onzichtbare soldaten. Je bent dan slechts uitgerust met slechts één wapen. Je onzichtbaarheid hangt helemaal af van hoe je door het level beweegt. Je vijanden uit het niets verrassen voelt dan ook erg bevredigend aan.

CrossfireX niet bijzonder op grafisch gebied

Misschien ben ik een beetje een mierenneuker als het aankomt op het grafische aspect van de game. Hoewel CrossfireX er zeker niet slecht uitziet, moet ik helaas wel concluderen dat er meer mogelijk was. De game oogt smooth, maar zodra je dichtbij bijvoorbeeld muren komt, worden de pijnlijke details van enkele textures ineens zichtbaar. Het is niet storend, maar dit had prima opgelost kunnen worden. De game verkeert nog in de beta-fase, wie weet wordt hier nog even naar gekeken. Uiteraard ziet het er veel beter uit dan haar voorganger. Dat moet ook wel, want met de grafische prestaties van die game had de ontwikkelaar in 2020 echt niet op de proppen kunnen komen. Het grafische element is in een shooter ook zeker niet het belangrijkste, maar het oog wil ook wat.

Voorlopig eindoordeel van Delano

Hoewel ik me prima heb vermaakt met CrossfireX, denk ik dat je het sentiment van mijn eindoordeel al wel een beetje kunt proeven. Op dit moment heeft deze game (nog) niet mijn voorkeur als ik zin heb om online te knallen. De game, voegt op haar spectre-modus na, geen nieuwe dingen toe aan het genre en dat is best jammer. Daarnaast spelen grotere games in dit genre, zoals Counter-Strike en Call of Duty: Warzone, fijner weg. Maar oké, laat ik niet te hard zijn. Het is natuurlijk nog maar de preview! De game verkeert nog in haar beta-fase, dus er is nog voldoende tijd en ruimte om verbetering naar de tafel te brengen. De kritische noot is dat dit wel nodig is! Als CrossfireX uitkomt zoals het nu is, dan levert het hooguit een amuserende ervaring op. De harde realiteit is dan wel dat de game ook weer snel wordt vergeten, aangezien het in geen enkel opzicht beter presteert dan haar concurrenten.

Onze aanpoter zit geen moment stil. Ruïneert hij geen levens met League of Legends, dan is hij wel nieuws aan schrijven. Schrijft hij geen nieuws, dan kijkt hij wel eSports. Kijkt hij geen eSports, dan loopt hij wel te ouwehoeren in de Game Over Podcast. Met zijn unieke kijk op de wereld brengt Delano je in contact met de meest interessante en verbijsterende dingen. Kortom als je denkt aan Delano, dan denk je aan DieLano.

Packshot CrossfireX

-

Smilegate