Preview: Crackdown

Geplaatst: 12 februari 2007 19:21

David Jones, de man achter het succes van Grand Theft Auto, is al een tijdje weg bij Rockstar en is zijn eigen weg ingeslagen. Crackdown is een van zijn nieuwe creaties uitgegeven door Microsoft Game Studios.

Is het GTA?
Door Grand Theft Auto is er een nieuw soort spel genre ontstaan: Free Roaming-games. Creëer je eigen wereld, waar je zonder oponthoud kan voortbewegen en onderweg genoeg hebt te beleven. Crackdown valt ook onder het genre Free Roaming-games. Veel gamers hadden commentaar op deze nieuwe game, zo besloeg de demo 1 gigabyte aan geheugen en mensen riepen dat Crackdown voor een groot gedeelte leek op Grand Theft Auto. Het ging hier dan voornamelijk om de graphics.
Crackdown speelt zich af in de toekomst; de stad is overbevolkt met criminele bendes, waar de gewone politie niet meer tegen op kan. Jij behoort tot de eerste generatie gefokte agenten die deze criminele bendes moet uitroeien met speciale krachten die je bij je draagt.

Een tekenfilm?
De makers hebben ervoor gekozen om Cell-shading toe te passen en dat pakt in Crackdown enorm goed uit. De makers noemen het zelf de Graphics Novel-look. Je komt in een flinke spelwereld terecht, opgedeeld in drie eilanden. Je hebt niet altijd tijd om van het gebied te genieten, omdat de bendes meedogenloos zijn en van alle kanten kunnen aanvallen. Je hoeft de strijd ook niet in je eentje aan te gaan, ook kun je het in coop modus doen wat behoorlijk goed werkt.

Of toch een RPG?
Je wordt gedurende de game vrij simpel sterker, sneller en beter. Hoe meer je een bepaalde vaardigheid uitvoert hoe beter je erin wordt. In de stad staan overal auto's waar je net als in Grand Theft Auto in kan gaan zitten, zodat je je rijvaardigheid verbeterd. De auto's zijn alleen niet echt futuristisch.

Of heel misschien toch wel GTA, met meer schietenBij Crackdown ligt de nadruk echter op het schieten, er zullen dus veel kogels rondvliegen. De game heeft een handig auto-aim systeem, waar je vrijwillig gebruik van mag maken. Gedurende de game kom je heel veel wapens tegen, helaas is het alleen mogelijk er twee op zak te hebben. Als je deze inlevert bij zogenaamde Supply Points, kun je ze overal in de stad gebruiken. Ook kun je via deze points gemakkelijk naar andere plaatsen in Picific City teleporteren.

Eindoordeel
Er werd ons beloofd dat Crackdown een enorme spelwereld bezat, waarin je als supermenselijk agent helemaal kan uitleven. In de preview was het voornamelijk, springen, rennen en schieten geblazen. De game wordt een stuk leuker als je sterker wordt. Er zijn in deze demo nog niet echt missies te vinden, en waarschijnlijk kunnen veel mensen de muziek niet zo waarderen. Het ziet er veel belovend uit in ieder geval, eind februari komt hij uit, ik hoop je

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.