Preview: Crackdown 2

Dacht je dat je Pacific City na het spelen van Crackdown weer veilig had gemaakt? Dacht je dat door jouw toedoen de rust in het stadje weer helemaal was teruggekeerd? Dacht je dat alles nu klaar was en je op je lauweren kunt gaan rusten? Helaas voor jou heb je het mis, want The Agency heeft zijn vijanden weer terug en deze zullen opnieuw gestopt moeten worden.

Het is aan jou
Waarschijnlijk wist je het al en anders weet je het nu. Het in 2007 verschenen Crackdown krijgt een opvolger in de vorm van Crackdown 2. De stad Pacific City is niet langer een veilige plek. Als superagent met bovennatuurlijke krachten strijd je aan de kant van 'The Agency' om de stad een veilige plek te maken. Je neemt het daarbij op tegen twee rivaliserende fracties: de 'Cell' en de 'Freaks'. Op welke manier je deze veilige plek wilt realiseren is helemaal aan jou. Jij bent tegelijkertijd de rechter, de jury en de uitvoerende partij. Alles wat er gebeurt in Pacific City heb jij in de hand.

Springen en verzamelen
Het eerste deel, Crackdown, stond bekend om de enorme hoogtes die je met je personage kon springen. Deze feature bleek een succes en natuurlijk is het in Crackdown 2 weer mogelijk om vanaf de begane grond op de hoogste gebouwen van de stad te springen. Tijdens het spelen van de game zul je steeds hoger kunnen springen, waardoor bepaalde delen van de stad bereikbaar voor je worden. Om je te motiveren om deze hoge delen ook echt te bereiken, kun je net als in het eerste deel zogenaamde orbs verzamelen. Deze orbs liggen verspreid door de hele stad en zijn op verschillende hoogten te vinden. Het leuke van Crackdown 2 is dat de orbs nu niet alleen maar stil liggen te wachten totdat jij ze op komt pakken. Nee, sommige orbs hebben zowat een eigen leven gekregen en bewegen door de stad heen. Om deze orbs te pakken te krijgen zul je er dus achteraan moeten gaan.

Heers over Pacific City
Orbs verzamelen: het is een leuke extra feature, maar gelukkig is er nog veel meer te doen in Crackdown 2. Allereerst is er de singleplayer campaign, waarin je, zoals gezegd, moet zorgen dat de stad Pacific City weer een veilige plek wordt. Dit doe je door via een missiestructuur delen van de stad terug te winnen, zodat ze eigendom worden van jouw groep, The Agency. Het doel is natuurlijk om de hele stad terug te veroveren, zodat jij weer kan heersen over Pacific City.

Typisch Crackdown
De makers van de game wilden er ook in dit deel voor zorgen dat je steeds blijft denken: dit is Crackdown. De menu's en natuurlijk de gameplay en het uiterlijk van de wereld dragen bij aan dit gevoel. De grafische stijl is net als in het eerste deel een beetje comic-achtig en alle gebouwen en objecten in de stad zijn ontzettend kleurrijk weergegeven. Soms is het net alsof je door een levend schilderij wandelt. De grote draw distance maakt het ook mogelijk om vanaf de hoogste daken de hele speelwereld te overzien. Het zijn dit soort momenten waarop je Crackdown 2 echt beleeft en zo'n bekend 'wow-moment' krijgt.

Multiplayer
Naast de singleplayer kent de game een multiplayer, waar misschien nog wel meer aandacht naar uit is gegaan dan naar de singleplayer. Via verschillende unieke modi, zoals 'Rocket Tag', waarin je achter een bepaal doelwit aan moet met als doel deze te vermoorden en zelf het doelwit te worden om punten te verzamelen, wil ontwikkelaar Ruffian Games ervoor zorgen dat je na het spelen van de singleplayer nog een lange tijd door kunt spelen. Natuurlijk is hiervoor niet alleen de multiplayer verantwoordelijk, maar ook alle andere nieuwe dingen in dit vervolg op Crackdown, zoals nieuwe wapens, auto's met machinegeweren op het dak, meer variatie, hand-to-hand gevechten, kleurrijke omgevingen, een hoge fun-factor, betere en slimmere vijanden die je nu ook op de hoge daken achterna komen en objecten in de wereld die je als wapen kunt gebruiken. En de grootste boodschap van de game is: niets moet, alles mag! Crackdown 2 verschijnt op 9 juli exclusief voor de Xbox 360.