Preview: Contra: Rogue Corps

Geplaatst: 23 augustus 2019 10:35
Aangepast: 23 augustus 2019 11:16

Ondanks dat ik al een tijdje meega, bestond ik nog niet toen Contra in 1987 werd uitgebracht als arcade game. Het bleek een dusdanig groot succes, dat de game een jaar later naar de NES kwam. Ondergetekende was toen nog vooral druk bezig met het vol poepen van luiers. Ondanks dat Konami sindsdien aardig wat games uit de Contra-franchise heeft uitgebracht, is het al een tijdje stil rondom de serie. Stilte voor de storm, want met grof geweld dendert de releasedatum van Contra: Rogue Corps op ons af. Ik ging tijdens gamescom over tot actie om te zien of Contra: Rogue Corps een waardevolle toevoeging gaat worden aan de reeds bestaande line-up van Contra-games.

Korps der schurken

Tijdens de korte presentatie op gamescom werd snel duidelijk dat Konami met Contra: Rogue Corps weer een over-the-top actiegame wil afleveren, die bovendien volgepakt zit met humor. Het verhaal van Contra: Rogue Corps speelt zich twee jaar na de gebeurtenissen van Contra III: The Alien Wars af. De oorlog van de aliens is tot een einde gekomen en waar ooit het laatste gevecht van die oorlog heeft plaatsgevonden is nu een stad verrezen. De Damned City - zo wordt die verdomde stad nou eenmaal genoemd - zijn overspoeld door meedogenloze wezens die de stad op stelten zetten. Te midden van deze Chaos staat een vijftal op dat het lot van de mensheid in handen heeft. Aero Captain, Hungry Beast, Kaiser, Gentleman en Ms. Harakiri vormen samen het Rogue Corps.

De presentatie was redelijk kort. Naast de introductie van de diverse personages en het verhaal werd er ook nog aandacht geschonken aan de PvP-modus Carnage League. Het is een kleine mengelmoes van Contra meets Rocket League, waarbij twee teams het tegen elkaar op moeten nemen en een soort voetbalwedstrijd spelen. Het blijft natuurlijk wel een Contra-game en dat zou niet compleet zijn zonder absurditeit. De ballen zijn bugs die je moet zien te scoren in het juiste doel. Tenminste doel, een gemiddelde auto op de schroothoop komt beter tot zijn einde. Het is zelfs mogelijk je tegenstanders in het doel te schieten en ze noodlottig ten onder te laten gaan.

Samen sta je sterker

Na de presentatie was het tijd om hands-on te gaan met de game. Helaas was Carnage League niet speelbaar op gamescom, maar dat mocht de pret niet drukken. Van de vijf leden die het Rogue Corps vormen, zijn er vier speelbaar. In de PvE-modus werden we een beetje midden in de game gegooid en moesten we het opnemen tegen hordes aan monsters. In dit verband is teamspel erg belangrijk, want hoe kleiner je team wordt, hoe moeilijker je het krijgt om verder in het level te komen. De levels zijn aardig lang, waarbij je telkens van kamer naar kamer gaat. In iedere kamer moet je eerst de vijanden verslaan voordat je weer verder gaat.

Deze top-down shooter deed me om de een of andere reden erg denken aan Zombie Nation. Het speelt een beetje op dezelfde manier en is wel het leukst als je het met vrienden speelt. Dat is bij Contra: Rogue Corpse ook zo. Hoewel de game wel solo gespeeld kan worden, vraag ik mij af of dat leuk genoeg blijft. Het level dat wij te spelen kregen was relatief makkelijk, vooral als je je bedenkt dat Contra bekend staat om de moeilijkheidsgraad. Maar dat wordt weer gecompenseerd door andere levels in de game. Je hebt de beschikking over twee wapens die je kunt gebruiken om je overal door heen te schieten. Als klap op de vuurpijl heeft ieder personage ook een eigen speciale aanval die enorm veel schade aanricht. Zo heeft bijvoorbeeld Kaiser - waar ik mee speelde - een raket waarmee hij een waar slachtveld aan kan richten.

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

Alles wijst erop dat Contra: Rogue Corps een leuke game is. Tijdens mijn speelsessie heb ik genoten van de game en is het een aangename top-down shooter. Dit is wel echt een game om met vrienden te spelen, ik zou dit niet zo snel in mijn eentje doen. Ook Carnage League zag er uit als een leuke en bijpassende toevoeging. Konami lijkt de belofte van gore en humor met deze titel zeker in te gaan lossen. Dat maakt de game een waardevolle toevoeging aan de franchise.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Contra: Rogue Corps

-

Konami