Preview: Command & Conquer 4

Geplaatst: 16 februari 2010 08:15
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Na Command & Conquer: Tiberium Wars en Command & Conquer: Red Alert 3, was het voor Electronic Arts tijd om met de franchise een hele andere richting op te gaan. Een richting die een revolutie zou gaan brengen in het real-time strategy genre. Ik heb Command & Conquer 4 kunnen proberen via de bèta. Is het vernieuwend? Zeker weten!

Nog meer spektakel
De graphics van RTS-games staan niet helemaal bekend om hun pracht en praal. Meestal geeft alles van boven bekijken zo weinig detail dat de game er niet echt bijzonder uitziet. Bij C&C4 is dit zeker niet het geval. Iedere unit ziet er ontzettend mooi en gedetailleerd uit. Ook de verschillen tussen Nod en GDI zijn nog beter zichtbaar. De maps zien er ook stukken beter uit.

Dag basebuilding
Misschien heb je al gelezen dat C&C4 geen basebuilding heeft. Allereerst schrok dit me af, omdat ik basebuilding juist het leukste vond aan de hele franchise. Na meerdere potjes te hebben gespeeld met de game snap ik waarom er geen basebuilding meer in zit. De franchise moet blijven evolueren. Als dit deel weer basebuilding geweest zou zijn, zou het meer Command & Conquer 3,5 worden, in plaats van een heel nieuw deel. De win-kansen tussen elkaar zijn nu ook veel meer gebalanceerd.

Als je een online match start, wat overigens de drijfveer van de game zal worden, kan je kiezen uit 3 soorten tactieken; offense, defense en support. Iedere tactiek heeft zijn eigen units en zijn eigen voor- en nadelen. Je vecht 4 tegen 4. Teamwork is daarom belangrijker dan ooit en dat bevalt me wel. Eerst konden mensen op eigen houtje een match nog wel halen, maar nu heb je elkaar meer nodig. Je kunt slechts een beperkt aantal units bouwen. Dit maakt samenwerking nog belangrijker.

Het uiteindelijke doel van een match is alle Nodes innemen en zo lang mogelijk in jouw bezit houden. Des te meer Nodes je hebt, des te meer punten je krijgt. Je moet 2500 punten behalen. Wie dat het eerst heeft, is de winnaar. De actie in de game gaat hierdoor een stuk sneller. Zodra je hoort 'they've taken your Node!' gaat iedereen als de sodemieter er naartoe om de Node terug in te nemen. Urenlang wachten totdat iemand eindelijk zijn leger eens af heeft, is verleden tijd.

Toch maak ik me wel zorgen om de echte kern van de fans. Hoe zouden de mensen dit vinden die al vanaf het prille begin fan zijn. Ik weet niet zeker of ze deze vernieuwingen voor lief zullen nemen. Er was slechts één gamemodus beschikbaar, ik hoop dat er nog meer komen. Ook modi die de oude garde blijmaken.

Voorlopig eindoordeel
Command & Conquer 4 is een nieuwe stap in de vernieuwende richting. De actie gaat lekker snel, samenwerking was nog nooit zo belangrijk en tijdens de matches zul je je geen moment vervelen. Grafisch vind ik de game sterk verbeterd. Je hebt veel units die je doen denken aan oude tijden, maar ook nieuwe units die er net zo goed uitzien. De vraag is echter of de oude fans dit wel zullen waarderen. De tijd zal het leren!

Lees meer