Preview: Castlevania: Lords of Shadow

Na een buitengewoon warm welkom bij de persstand van Konami dook ik zo snel mogelijk de koude wereld in van de nieuwe, aankomende Castlevania-game, met de subtitel 'Lords of Shadow'. Schaduwrijk was de ruimte waar ik de game uitgebreid heb mogen testen bepaald niet te noemen, maar ik heb me er zeker het heertje gevoeld.

Nachtelijke Sidescrolling
Castlevania is inmiddels in de juiste kringen van gamers een legendarische serie. De serie heeft er vrijwel solo voor gezorgd dat half Japan rondloopt in Gothic, omdat de mensen daar weer de bandleden nadoen die Castlevania-stijl muziek spelen en allemaal als vampiers op het podium staan. Zeker vanaf Symphony of the Night, de PS1 titel die de Metroid-speelstijl introduceerde, was de Castlevania-serie onverslaanbaar goed twee-dimensionaal speelgenot. Alle delen op de GBA en DS pasten in het straatje van de oude PS1-titel, en zijn stuk voor stuk duistere juweeltjes te noemen.

THREE DIE!
Maar natuurlijk moest men het bij Konami met Castlevania ook in 3D gaan proberen, want dat is immers populair, en blijkbaar wil iedereen dat. Na twee miskleunen op de N64 ging men stug door op de PS2 met twee titels. Die twee titels zijn oké, maar komen absoluut niet in de buurt van de immense kwaliteit die de 2D-titels altijd hebben. Nog een keer proberen dan maar op de PS3 en Xbox360? Ja dus, en het ziet er naar uit met succes. De controller was namelijk niet meer uit mijn handen te krijgen toen ik eenmaal begon aan Lords of Shadow.

Vijfmaal scheepsrecht
Eerste wat opvalt is dat Lords of Shadow er akelig mooi uitziet en aanvoelt als een Castlevania-titel. Tweede wat opvalt is dat het verdomd lekker speelt, ondanks dat het allesbehalve makkelijk is. Helaas kon ik de muziek niet zo goed horen, iets wat ik zeer belangrijk vind bij de Castlevania-games, maar wat ik kon opvangen klonk in ieder geval al goed. Erg lang heb ik niet kunnen spelen, maar voor zover ik merkte speelt de game vooral lineair, en niet op de Metroid-manier. Echter heb ik het beruchte, overgrote kasteel van Dracula niet bereikt, wie weet speelt de game daar heel anders. De lineaire speelstijl is juist weer een beetje oldskool Castlevania, en kan zeer goed werken ook.

Voorlopig Oordeel
Ergens heb ik nog een beetje twijfel of dit een echte Castlevania-titel gaat worden qua sfeer en stijl, maar één ding is duidelijk: Lords Of Shadow is een prachtige, supergoede actiegame. Veel mensen zeggen dat het een rip-off is van God of War, maar dat is onzin. Voor GoW waren er ook al honderden van die games, alleen wist GoW het exceptioneel goed te doen. Nu maakt men er met Castlevania eens een zeer goeie third-person hack&slash van, meer niet. Castlevania moet ook absoluut 2D-titels blijven krijgen, en zolang dat het geval is, zijn games als Lords of Shadow meer dan welkom in mijn duistere gamedungeon. In oktober klopt de heer der schaduw aan bij de retailers, dus dat is niet meer zo lang wachten. Ik ben alvast begonnen met meer knoflook in mijn eten te doen, en het zilveren kruis hangt al boven mijn console.