Preview: Carrion - Kolkend bloedbad

Geplaatst: 28 maart 2020 16:00

Carrion kun je het beste omschrijven als een game waar jij in de schoenen staat van een monster. Ooit wel eens de horrorfilm The Thing gezien? Of het opgenomen tegen de Flood in Halo? Gooi er zelf een sprankeltje T-virus van Resident Evil overheen en dan heb je het gedrocht van Carrion. Jouw missie is echter niet het redden van de mensen. In tegendeel, jij gaat proberen zoveel mogelijk gebieden te infecteren en jezelf te voeden, totdat je het krachtigste monster op de planeet bent. Na een korte speelsessie wist ik precies wat Carrion probeerde te zijn, maar slaagt het daar ook in? Houdt je vele tentakels maar vast, want ik ga je vertellen waarom Carrion een hele frisse game is, die wel moet gaan letten op een paar puntjes.

It's Game Over man!

Je springt gelijk in de actie, wanneer je uit het lab breekt. De arme zielen maken geen schijn van kans tegen het gedrocht, want het monster in Carrion is snel en wendbaar. Het voelt ook heerlijk om de levels door te glibberen. Ondanks dat er veel verticaliteit in de game aanwezig is, heeft je monster er totaal geen moeite mee om op de hoogste platformen te komen. Dit voelt fris aan, aangezien in de meeste games je jezelf niet op zo'n vlotte manier voortbeweegt. De obstakels zijn meer gericht op kleine puzzels, in plaats van het timen en springen. Dankzij de snelheid voel je je wel als een krachtig monster, zeker wanneer je die arme wetenschappers stuk voor stuk verslindt met huid en haar.

Want hierin is Carrion toch wel op zijn bruutst. De manier waarop je door hordes mensen heen snijdt en ze op een bloederige wijze afmaakt. Dit is niet alleen voor de show. De menselijk lichamen zorgen er namelijk voor dat je groeit in omvang en dus ook meer health hebt. Sommige van de mensen zoals bewakers zijn ook bewapend, dus het is belangrijk dat je die uitschakelt. Het tempo van de game ligt ontzettend hoog, dus de chaos is flink voelbaar. Wanneer je door levels heen slingert en het bloed op je scherm ziet spatten, dan zorgt dat wel voor een adrenalinekick.

Kalmte voor de storm

Ondanks het vele gore en bloed op je scherm, is de game in zijn rustige momenten visueel gezien best aardig. De pixelart is mooi verwerkt en de game loopt uitstekend. Zelfs op mijn laptop, wat zeker geen bakbeest is, kon ik de demo heerlijk spelen, zonder ook maar een framedrop op te merken. In de korte demo konden we al meerdere omgevingen bewonderen, van het wetenschappelijk lab tot de ongetemde jungle. Ik hoop dat de game in de volledige versie creatief blijft met de werelden die het Carrion monster verwoest.

De demo baarde mij aan de andere kant ook zorgen, want hoelang blijft het leuk? De kern is sterk en vermakelijk, alleen ik vraag mij af in hoeverre je de herhaling kunt tegen gaan. Ik kreeg twee skills in mijn playthrough, een dash en een soort spinnenweb-projectiel. Niet de meeste originele vaardigheden, maar ze hielpen enigszins. Wat verschillende vijanden zoals turrets en robots, zorgden ook voor de nodige afwisseling, maar ik vraag mij af of het voldoende is. We gaan het hopelijk over niet al te lang meemaken.

Voorloping oordeel Bram Noteboom

Carrion is bruut, bloederig en razendsnel. Het is een zeer unieke game en het zet de speler in de schoenen van een vreselijk monster. Alleen het concept is al goud waard. De combat is leuk in zijn kern, maar het moet oppassen dat het niet te repetitief wordt. Ik hoop binnenkort aan de slag te gaan met de volledige versie, ook al zullen wat bepaalde wetenschappers daar niet heel blij mee zijn. Wanneer de exacte releasedatum vrijgegeven wordt, dan krijg je dat hier te horen bij Gameliner! Tot die tijd blijft het monster heel stil zitten, wachtend op het perfecte moment.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Carrion

-

Devolver Digital