Check hier alle X019 Londen-content
Call of Duty: WWII
  • ONTWIKKELAAR Sledgehammer Games
  • EERSTE RELEASEDATUM 3 november 2017
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Xbox One
  • GENRE Shooter
  • GAMELINER SCORE

Preview: Call of Duty: WWII

In april werd bekend dat Call of Duty terug zou keren naar zijn roots: De Tweede Wereldoorlog. Fans smeekten hier al jaren om en ik ben zelf ook blij dat Activision hier met Call of Duty: WWII gehoor aan heeft gegeven. De serie heeft mijn interesse de laatste jaren een beetje verloren, maar na het zien van de eerste gameplaybeelden, begin ik toch weer een beetje dat oude gevoel te krijgen. Dit zou zo maar eens de terugkeer van Call of Duty kunnen betekenen.

ontbrekende afbeelding

Een stuk realistischer

Call of Duty: WWII vertelt het verhaal van de Amerikaanse 1st Infantry Division, vanuit het perspectief van twee soldaten. Daarnaast komen ook het Britse leger en het Franse verzet voorbij. De game start in 1944 tijdens de landingen in Normandië en neemt je vanuit Frankrijk mee naar België en tot slot Duitsland. De campagne belooft zeer bruut te worden en houdt zich niet in om de gruwelijkheden van de oorlog te tonen. Ontwikkelaar Sledgehammer heeft ervoor gekozen om de verhaallijn en de veldslagen wat realistischer te maken. In de oorlog moest je vertrouwen op de man naast je en dat is hier niet anders. Je bent dus geen Superman meer in deze game. Weg is het oneindig sprinten, het bekende health-systeem en de enorme voorraad munitie. In Call of Duty: WWII moet je letten op je munitie en kan elke kogel dodelijk zijn. Voor hulp schakel je een medic in of vraag je een andere soldaat om munitie. Deze realistischere aanpak gaat niet voor iedere speler wat zijn, maar ik juich het persoonlijk toe. Verwacht daarnaast ook weer niet dat dit een simulatie gaat worden, want de bekende Call of Duty-gameplay is gewoon aanwezig, inclusief de filmische scenes.

Multiplayer

De multiplayer krijgt in Call of Duty: WWII de nodige veranderingen en focust zich net als de singleplayer op harde gevechten. De eerste gameplaybeelden deden me voornamelijk denken aan Call of Duty: World at War. De omgevingen zien er grauw uit, de actie is hard en komt heel dichtbij. Het is heerlijk om te zien dat het tempo wat lager ligt, en dat dingen zoals wallrunning en jump-boosten afwezig zijn. Nieuw in de multiplayer zijn Headquarters en War. De eerstgenoemde is een hub-wereld waarin spelers samenkomen om hun personage en wapens te showen, of een party aan te maken. War is de nieuwe modus, die mij zeer aanspreekt en volledig draait om samenwerking. In Call of Duty ben je toch altijd een beetje voor jezelf bezig, maar in War is het een en al teamwork. In een map krijgt de ene partij meerdere doelstellingen die moeten worden behaald, terwijl de andere partij dit uiteraard moet verhinderen. Doelstelling kunnen zijn het uitschakelen van luchtafweergeschut, een commandocentrum oprichten of een radioverbinding tot stand brengen. Om War te winnen moet je samenwerken en dit kan dan ook een heerlijke modus voor clans worden.

ontbrekende afbeelding

Divisions

Een belangrijke toevoeging aan de multiplayer zijn de Divisions, de klassen van Call of Duty: WWII. In de laatste twee Call of Duty's zat een soort van klassen-systeem, maar dit keer gaat het een stuk dieper. Er zijn vijf Divisions: Infantry, Expeditionary, Airborne, Mountain, en Armored. Elke divisie heeft speciale vaardigheden en expertise in een bepaald type wapen. Zo is de Airborne Division gespecialiseerd in machinegeweren, focust de Mountain Disivion zich op sluipschuttersgeweren, en is de Expeditionary Division net even wat beter met shotguns en speciale granaten. Uiteraard liggen wapens niet vast per divisie, maar wel geeft het je net wat meer voordeel in de strijd. Natuurlijk kan je weer heerlijk stoeien met wapens, upgrades, perks en killstreaks. Er zijn wel wat concessies gedaan om de typische Call of Duty gameplay in stand te houden. Zo kun je op bijna elke wapen wel een demper of vizier zetten, iets was in die tijd niet mogelijk was. Verder kun je zelf een eigen soldaat aanmaken en hierbij een keuze maken voor geslacht en huidskleur. Ook dit is dus niet heel realistisch, maar het past wel bij de customization-opties van de Call of Duty-games.

Zombies

Naast de campagne en multiplayer bevat Call of Duty: WWII de geliefde zombie-modus, maar ook deze gaat op de schop. Sledgehammer Games heeft de modus al beschreven als de bekende zombie-modus gemixt met Dead Space. Verwacht dus meer horror en een grotere rol voor het verhaal. De zombie-modus wordt waarschijnlijke wat meer lineair en focust zich niet op het verslaan van zombie-waves. Mogelijk dat dit als los onderdeel nog wel aanwezig is, alhoewel dit op het moment nog niet bekend is. Binnenkort wordt de vernieuwde zombie-modus volledig onthuld en weten we wat we hiervan kunnen verwachten.

ontbrekende afbeelding

Verwachting

Het werd hoog nodig tijd dat er wat met Call of Duty ging gebeuren en de terugkeer naar de Tweede Wereldoorlog lijkt een goede zet te zijn. De gameplay wordt wat meer traditioneel, maar behoudt toch die typische Call of Duty-vibe. Ik hoop dat Sledgehammer Games een epische singleplayercampagne kan afleveren, en een multiplayer die zowel fans van het eerste uur als van de laatste jaren tevreden stelt. Daarnaast ben ik benieuwd hoe de vernieuwde zombie-modus eruit komt te zien. Het is lang geleden dat ik hyped was rondom de release van een Call of Duty, maar nu begint het toch weer een beetje te komen. Dus kom op Sledgehammer Games, stel de fans niet teleur en bezorg ons een waanzinnige shooter!

Call of Duty: WWII verschijnt op 3 november aanstaande op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Over auteur Kees Wijnhorst

Kees WijnhorstKees wordt ook wel de koning van het nieuws genoemd. Met letterlijk duizenden berichten op zijn naam is het dan ook een wonder dat Kees überhaupt nog tijd om te gamen heeft. Onze eigen Agent 47 - zij het niet zo kaal en ‘ietsjes’ minder kil - maakt als een echte hitman korte metten met alle geruchten die op het internet rondgaan. Just leave him to prepare...

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?