Preview: Call of Duty: Vanguard Champion Hill Alpha - Een review van de preview

Geplaatst: 31 augustus 2021 16:00

Ieder jaar kan je de klok er alvast op gelijkzetten; de nieuwe Call of Duty. Het is haast het shooter equivalent van FIFA, nog zo’n game die op jaarlijkse basis verschijnt, minimale updates bevat en die daarnaast als een tierelier verkoopt. Het bleef echter lang stil bij Activision dit jaar. Tenminste, tot een week of twee geleden dan. Toen werd namelijk Call of Duty: Vanguard onthuld. Na de onthulling leek de eindeloze stroom van informatie haast niet te stoppen. Zo zagen we vorige week nog een prachtige trailer van Call of Duty: Vanguard’s story modus op gamescom[/ur] en verscheen afgelopen weekend de [url=https://www.gameliner.nl/nieuws/alpha-call-of-duty-vanguard-binnenkort-van-start/40539]Call of Duty: Vanguard Champion Hill Alpha. Deze stresstest toonde wat nieuwe features, een nieuwe modus en natuurlijk ook de vernieuwde gameplay. Niet in het bezit van een PlayStation 4 of PlayStation 5, of heb je de alpha simpelweg gemist? Geen probleem, want dit is de preview/ review van de Call of Duty: Vanguard Champion Hill Alpha!

Kampioen van Champion Hill

Het is alweer even geleden dat ik enthousiast was over een nieuwe Call of Duty. Ik kan mij altijd wel vermaken met de games, maar een echt hoogtepuntje op de releasekalender zijn ze niet meer voor mij. Zo is te lezen in de review van Call of Duty: Black Ops Cold War dat de game weinig wist te imponeren. Maar daar wist Vanguard – mede door het lange stilhouden – verandering in te brengen. Call of Duty: Vanguard keert terug naar de roots, dat wil zeggen dat we weer back in time naar de Tweede Wereldoorlog gaan. Dit levert direct een aantal voordelen op. Zo ligt de pacing iets lager, komt de combat wat dichter bij elkaar door de minder geavanceerde wapens en is er ruimte voor historische achtergrondinformatie. Deze alpha ging echter volledig om het tentoonstellen van de nieuwe mechanics en de nieuwe modus; Champion Hill.

Champion Hill omschrijft zich het beste als een combinatie tussen de traditionele Call of Duty multiplayer, Counter Strike en een flinke dosis Call of Duty: Warzone. Acht teams van twee of drie spelers betreden het strijdveld van Champion Hill. De match start in een gezamenlijke omgeving waarin alle spelers loot kunnen kopen uit diverse crates. Zo zijn er perks, explosives, wapens en armor te koop. Vervolgens dropt de modus telkens twee teams tegenover elkaar op een afgesloten deel van de grote map in een één minuut durende team deathmatch. Strijdtonelen zoals een markt, een airstrip en een soort trainyard zijn beschikbaar om de gevechten te houden. Iedere squad krijgt aan het begin van de match achttien (of twaalf wanneer je in duo’s speelt) gezamenlijke levens. Word jij of een medespeler neergeschoten, dan gaat er één leven van het totaal af. Zijn de levens op, dan eindigt jouw potje daar en lig je uit het toernooi. Het is een leuke nieuwe take op de multiplayer waarbij we weer eens iets anders dan de gebruikelijke Domination, Kill Confirmed en Battle Royale krijgen. Of Champion Hill echter de juiste modus is om de game mee te introduceren betwijfel ik.

Met je poten in de klei

De gameplay en de daarbij behorende gunplay van Call of Duty: Vanguard is eigenlijk precies zoals we die gewend zijn. De ouderwetse wapens geven een lekkere terugslag waardoor ieder wapen anders aanvoelt. Het tempo ligt, mede dankzij de wapens, iets lager. Dat kan ik op zich wel waarderen, maar af en toe wordt het tempo een beetje geforceerd. Zo dien je nu bij het switchen van wapens eerst het wapen aan te spannen, iets dat we niet gewend zijn en waardoor het tempo onnodig omlaag wordt gebracht. Champion Hill was gedurende de alpha een schemer map (zonsondergang en dus minder licht). De kleur was er dus een beetje uitgezogen waardoor alles een beetje grauw aanvoelde. Bruin is overduidelijk de primaire kleur en dat komt zo’n schemer map absoluut niet ten goede. Qua gekozen locatie heb ik dan ook een beetje mijn twijfels, zeker in deze schemerige setting.

Een modus zoals Champion Hill moedig ik absoluut aan. Het is weer wat nieuws en wijkt af van het reeds gedefinieerde Call of Duty concept. Vrij nieuw zijn de verwoestbare omgevingen, en dat hebben we moeten weten gedurende deze alpha. Vrijwel ieder object, pilaar of deur is met kogels te penetreren waardoor je nergens veilig bent. Dit geeft campers een uitgelezen mogelijkheid om letterlijk door ieder object heen te snipen. Gelukkig zijn de rondes niet lang, maar irritatie kan het zeker opleveren. Wat mij betreft mogen de verwoestbare objecten dan ook wel iets teruggeschroefd worden. Het perksysteem en de cashbeloning kan ik wel waarderen. Het cashsysteem (dat we kennen uit Warzone) voelt vertrouwd aan en is voor iedereen te begrijpen. Waarom random soldaten zomaar cash tijdens de Tweede Wereldoorlog droppen is dan wel weer een vraagstuk, maar soms moeten we dingen niet over analyseren.

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Het gaat snel in de wereld van Call of Duty: Vanguard. Waar we eerst nog geeneens een onthulling hadden, konden we nu alweer van start met een alpha. Was deze alpha de perfecte introductie tot wat Call of Duty: Vanguard moet worden? Nee, helaas niet. Champion Hill is een toffe modus, maar de map kan nog wel wat werk gebruiken. Zo voelde de map bijzonder eentonig aan qua kleurgebruik ondanks het feit dat we iedere ronde op een andere locatie aan het knallen waren. Daarbij is het verwoestbare aspect veel te ver doorgevoerd waardoor je je geen moment veilig kunt voelen. Het tempo voelt op momenten ietwat geforceerd, maar dat het tempo wat lager ligt kan ik op zich wel waarderen. Daarnaast is de Champion Hill-modus een toffe mengelmoes van diverse modi die we al talloze keren in andere games hebben kunnen spelen. Wat betreft de gunplay gooit Vanguard hoge ogen en op grafisch vlak weet de game her en der ook wat puntjes te sprokkelen. Zo zien voornamelijk de explosies er fantastisch uit, maar is de algemene look-and-feel toch echt die van een Call of Duty die we al veel vaker hebben gezien. Gelukkig is deze review van de Call of Duty: Vanguard Alpha geen representatief oordeel voor het eindproduct. We konden immers enkel van start in één modi en kregen zelfs geen toegang tot customisation van clan tags, banners en personages. Wat dat betreft hebben we dus nog genoeg om naar uit te kijken!

Call of Duty: Vanguard verschijnt op 5 november voor de Xbox One, Xbox Series X|S, PlayStation 4, PlayStation 5 en pc.

Packshot Call of Duty: Vanguard

Call of Duty