Preview: Call of Duty: Ghosts

Bij het horen van de naam Call of Duty, denk je meteen aan een van de grootste franchises uit de geschiedenis van first-person shooter-games. Althans, als ik er even vanuit ga dat je niet sinds 2003 in zware coma onder een steen hebt gelegen tot nu. De eerste Call of Duty-game zag het licht in 2003 en verscheen voor de pc en Mac OS X. De online slagvelden, de snelle online gameplay, de gevarieerde modes en de intense singleplayer zorgden keer op keer voor een zeer vermakelijke shooter.

Toen Infinity Ward in november 2007 de wereld verraste met Call of Duty: Modern Warfare, was het overduidelijk dat zij hiermee een gouden franchise in handen hadden. Echter begon de serie langzaam zijn slijtageplekken te tonen. Na de release van Call of Duty: Modern Warfare 3 begon het klachten te regenen op internet. Weer dezelfde engine, te weinig verbeteringen en er zou te veel geleund worden op perks en killstreaks, in plaats van op de basis van Call of Duty: Modern Warfare. Discussies ontstonden over hoe veel beter de Battlefield-games wel niet waren en over dat Call of Duty: Modern Warfare 3 meer een Call of Duty: Modern Warfare 2.5 zou zijn. Duidelijk was dat de Call of Duty-franchise zijn kracht op de markt leek te verliezen.

Met de komst van de nieuwe Call of Duty: Ghosts is het de vraag in hoeverre Infinity Ward zich de kritiek heeft aangetrokken. Er is gebruik gemaakt van een verbeterde engine en er zouden diverse vernieuwingen zijn ingebracht. Toch is het duidelijk te merken dat gamers enigszins sceptisch blijven en ik zelf moet ook bekennen dat ik voor het eerst de reviews zal afwachten. Natuurlijk is het voor iedereen persoonlijk in hoeverre de vernieuwingen voldoende zijn, maar wat is er dan precies aangepakt? Ik zal in de rest van deze preview het een en ander vertellen over wat Call of Duty: Ghosts precies te bieden heeft. Op basis hiervan kun je alvast een indruk krijgen over hetgeen wat je kan verwachten, zodra je de game aanschaft.

Hotdog
Allereerst de verbeterde engine. Meteen valt op dat de lichteffecten strakker ogen en ook de kleuren zijn wat minder grauw. De kleuren zijn niet over de top zoals bij Call of Duty: Black Ops II, maar zeker in het jungle- en onderwaterlevel is te merken dat het allemaal wat frisser oogt. Tevens is het geluid aangepakt en dit is zeker te horen. De wapens klinken nu wat meer zoals ze horen te klinken, in plaats van dat het lijkt alsof je met proppenschieters loopt rond te knallen. Ook granaten klinken lekker hard en het geluid van neergevallen puin na een granaatinslag ligt lekker in het gehoor. Ook is er een verschil te horen tussen indoor en outdoor knallen, wat zeker bijdraagt aan het gevoel van oorlog.

De besturing kent ook enkele nieuwe dingen. Zo kun je als je tegen een muur of ander obstakel loopt, op links of rechts drukken en zo om het hoekje leunen en schieten. Tevens kun je een knee slide doen, waarbij dus over de grond glijdt op je knieën. Tijdens het glijden kun je overigens ook gewoon door blijven schieten. Verder kun je met gemak over hekken en andere obstakels springen, terwijl je ook hierbij gewoon door kunt knallen.

De singleplayer zal weer ongetwijfeld garant staan voor de bekende achtbaanrit. In de singleplayer heb je ook de beschikking over Riley, een trouwe viervoeter die jou in het heetst van de strijd helpt te overleven. Je kan Riley ook besturen op bepaalde momenten en je kan met Riley vijanden aanvallen. Duidelijk is dat er met deze hond niet te spotten valt en hij graag zijn tanden in een vijandelijk been zet alsof het een smakelijk bot is. Stephen Gaghan is in de pen geklommen om het verhaal tot leven te brengen. Deze man was onder andere verantwoordelijk voor de films Traffic en Syriana. Niet de minste dus en zeker een goede aanwinst voor het verhaal in de game.

Fotomodel of Rambo-wannabe
Dan komen wij bij het meest belangrijke onderdeel: de multiplayer. Dit is waar het allemaal om te doen is natuurlijk. Welke vernieuwingen kunnen spelers hierin gaan verwachten? Allereerst is de 'create a class' enorm verbeterd. Om te beginnen kun je jouw eigen soldaat helemaal naar wens aanpassen. Of je nu graag met huppelende tieten als het fotomodel over het slagveld wilt rondlopen, of als een stoere ongeschoren Rambo-wannabe, alles is zo'n beetje mogelijk. Er zijn wel meer dan 20.000 combinaties mogelijk. Daarnaast kun je natuurlijk je wapenselecties maken en je perks. Ook de perks zijn enorm op de schop genomen. Zo moet je het maar doen met acht punten en kosten perks 1 tot 5 punten. Hoe beter of sterker de perk, hoe meer punten. Het is mogelijk om meer dan acht punten te verdelen, maar dan moet je wel een aantal zaken inleveren. Denk aan het inleveren van je tweede wapen en/of granaten en andere gadgets. Dit puntensysteem creëert nog meer vrijheid en vergt toch wat meer tactisch inzicht, alvorens je het slagveld op gaat. Een nieuwe class is ook toegevoegd: de Marksman Rifles class. Een middenweg eigenlijk tussen de sniper en assault class.

De killstreaks zijn ook vernieuwd en vooral de support class legt meer de nadruk op support in plaats van aanvallen. Verder zijn er enkele nieuwe en interessante killstreaks bijgekomen, met de specialist class meegerekend zo'n twintig nieuwe. Zo kun je in assault class Riley krijgen als waakhond. Deze eerder besproken billenhapper valt vijanden aan, maar gaat ook blaffen als deze in jouw buurt komen. Ook als je dood bent gaat Riley rustig door met het aanvallen van de vijand, terwijl hij rent naar jouw spawnlocatie. In de support class zitten ook weer toffe dingen, zoals een Ground Jammer. Met deze killstreak kun je alle killstreaks die op de grond staan jammen, beetje vergelijkbaar met de EMP uit Call of Duty: Modern Warfare 3.

Ook een leuke toevoeging zijn Squads. Hiermee kun je jouw eigen Squad samenstellen om online mee te strijden tegen andere Squads. Wat interessant is, is dat je jouw Squad ook offline kan laten vechten tegen andere Squads. Niet-menselijke teamleden worden overgenomen door de AI. De AI zou ook stukken verbeterd zijn, waardoor deze gevechten zo eerlijk mogelijk kunnen plaatsvinden. Leuke bijkomstigheid: de verdiende punten die je offline met jouw Squad behaalt, tellen mee voor de online multiplayer.

Verder kent de multiplayer enkele nieuwe modes, waaronder bijvoorbeeld Search and Rescue en Cranked. In Cranked moet je binnen dertig seconden een assist of kill bewerkstelligen, anders ontplof je en is het voorbij voor je. Dit kan wel eens zeer zenuwslopende matches opleveren. In Blitz heb je twee portals waar je doorheen kan. Als een vijand door jouw portal loopt krijgt de tegenpartij een punt en andersom. Tevens zullen de meeste maps ook dynamisch zijn. Denk bijvoorbeeld aan een vulkaanuitbarsting, of een scenario waarbij een volledig tankstation tegen de grond gaat. Een leuke toevoeging, maar het moet gezegd worden dat dit er steeds hetzelfde uitziet. Het tankstation zal bijvoorbeeld steeds op dezelfde manier kapotgaan en instorten. Dit is volledig scripted allemaal.

Verwachting
Dat Call of Duty: Ghosts veel verkocht gaat worden, durf ik nu al om te wedden. Het blijft een grote franchise, ondanks de vele kritiek die de serie soms op zich afgevuurd krijgt. Men wil alsmaar vernieuwing, en het lijkt erop dat Infinity Ward heeft geluisterd door een aantal zaken aan te pakken. De vraag is alleen of dit voldoende is voor ons gamers om daarmee te leven, of eist men gewoon te veel van ontwikkelaars vandaag de dag? Natuurlijk zal het in basis weer dezelfde game zijn, maar is dat wel een minpunt te noemen binnen deze franchise? De basis was al erg sterk en je moet jezelf afvragen of te veel vernieuwing, niet ten koste zal gaan van het Call of Duty-gevoel. Feit is wel dat de Call of Duty-games altijd heerlijk snel en soepel spelen en de balans in multiplayer steeds beter lijkt te worden. Er is nu gesleuteld aan de graphics, het geluid en aan de balans in de multiplayer, wat moet er dan nog verbeterd of vernieuwd worden? Het is pas zeker als de eerste uren in de game zijn gestoken, maar tot die tijd ziet het ernaar uit dat Call of Duty: Ghosts weer een leuke titel gaat worden.