Preview: Call of Duty: Black Ops

Geplaatst: 2 oktober 2010 13:00

Het is alweer een tijdje geleden dat heel gameliefhebbend Nederland zich in Duitsland bevond om op de gamescom de nieuwste games te checken. Natuurlijk waren er ook dit keer weer heel veel toppers te vinden, maar er was één game die met vlag en wimpel boven de rest uitstak als het ging om de hoogste verwachtingen. Ik heb het natuurlijk over Call of Duty: Black Ops.

Beeld jezelf het volgende in: het is kwart voor negen 's ochtends en de beursvloer van de gamescom is, op een aantal mensen die alles straks in goede banen moeten leiden, compleet uitgestorven. Niet gek natuurlijk, als je bedenkt dat de beurs pas om negen uur open is voor publiek. Via een sneaky weggetje is het mij gelukt om alvast naar binnen te komen, om het grote publiek voor te zijn en achteraf is dat een heel goed idee geweest. Nietsvermoedend liep ik naar de grote stand van Black Ops, om daar vervolgens in m'n eentje een minuut of tien te wachten tot de beurs open ging en de eerste presentatie van de game kon beginnen. En toen gebeurde het. Stipt negen uur kwamen de eerste bezoekers niet rustig naar de stand van Activision lopen, nee, een ware kudde enthousiaste gamers overliep me bijna, om maar als eerste in de rij te kunnen staan om de nieuwe Call of Duty te checken. Gelukkig heb ik me staande weten te houden en kan ik jullie, na een maandje te zijn opgenomen in een traumakliniek, vertellen wat je zoal kunt verwachten van Black Ops.

Actievol
Zelf spelen met de game was er op de gamescom nog niet bij, we moesten het doen met een ontwikkelaar die een level voor ons speelde. Wat na enkele minuten gameplaybeelden gelijk opviel was de actie die opnieuw aanwezig is. Van Modern Warfare 1 en 2 weten we dat er weinig momenten waren waarop je niet op het puntje van je stoel zat, en bij Black Ops zal dit precies hetzelfde zijn. Ondanks het feit dat ik nog niet zelf een controller in m'n handen had, was het puntje van mijn stoel het vlak waarop de meeste druk was uitgeoefend. Jongens, wat gaan we weer een hoop actie beleven in november!

Meer van hetzelfde...
Met de actie zit het dus opnieuw goed, daar zal het niet aan liggen als het gaat om de minpuntjes. Of er wel minpuntjes gaan zijn is nog de vraag, daarvoor is het wachten op een eerste speelsessie met de game, maar er schuilt wel een gevaar in het spel. Bijna alles wat ik aan gameplay gezien heb op de presentatie is al eens eerder aan bod gekomen in een Call of Duty-game. Denk bijvoorbeeld aan het abseilen van een steile berg, of aan het elimineren van vijanden tijdens sluipschuttermissies. Of wat te denken van het knallen vanuit een helikopter, waarbij het de bedoeling is om alles wat ook maar een beetje op de vijand lijkt neer te maaien. Het is allemaal wel goed uitgevoerd, maar veel vernieuwing zit er vooralsnog niet in. De vraag rijst natuurlijk of het wel nodig is dat er veel vernieuwd moet worden, want waarom zou je een succesformule helemaal omgooien met de kans dat het slechter uitpakt. Maar goed, of het inderdaad allemaal 'meer van hetzelfde' is moet nog blijken.

... maar ook vernieuwing
Om het standpunt 'meer van hetzelfde' een beetje af te zwakken: er zijn wel degelijk nieuwe elementen in Black Ops te vinden. Zo kun je aan de slag met nieuwe wapens, waaronder een kruisboog die klevende explosieven afschiet op vijanden. Je kunt bedenken dat het een goed gevoel geeft als je weer eens zo'n explosief op een verwarde vijand hebt weten te schieten, om je tegenstander vervolgens letterlijk te zien exploderen. Een ander nieuwigheidje wat ik heb gezien was het verplaatsen van je eigen manschappen terwijl je zelf in een helikopter over het level vloog. Hierbij moet je uitkijken dat je jouw teamgenoten niet door het gezichtsveld van je vijanden leidde, aangezien dat een vrij zekere dood voor je medesoldaten zou betekenen.

Voorlopig oordeel
Net zoals in bijvoorbeeld Modern Warfare zit het bij Call of Duty: Black Ops in ieder geval goed wat betreft de actie. Er zijn minstens net zoveel momenten in het spel waarop minutenlang op je puntje van je stoel zit en dat is natuurlijk het primaire doel van de ontwikkelaars. Aan de andere kant kun je jezelf afvragen of het spel genoeg vernieuwing gaat brengen, of dat we meer van hetzelfde voor onze kiezen gaan krijgen, al is het de vraag of je daar nou zo treurig om moet zijn. Het is in ieder geval zeker dat we op 9 november weer helemaal los kunnen gaan in het op een eerste gezicht waardig vervolg van de Call of Duty serie. Let's kick some ass... again!

Packshot Call of Duty: Black Ops

Call of Duty

Activision Blizzard