Call of Duty: Black Ops 3
  • ONTWIKKELAAR Treyarch
  • EERSTE RELEASEDATUM 6 november 2015
  • PLATFORMEN Pc, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Wii U, PlayStation 4, Xbox One
  • GENRE Shooter
  • GAMELINER SCORE

Preview: Call of Duty: Black Ops III

Een speelsessie die geteisterd werd door planningsproblemen, stroomuitval en vervelende journalisten die een uur nodig hebben om hun capture device in te stellen, heeft ervoor gezorgd dat ik op gamescom 2015 slechts één kort multiplayerpotje heb kunnen spelen. Toch wil ik het even over Call of Duty: Black Ops 3 hebben, want menig gamer vraagt zich natuurlijk af of deze langlopende serie ooit nog op het niveau van de eerste paar delen gaat komen. Die kans acht ik na het spelen van Black Ops 3 klein, maar liefhebbers van de laatste paar delen zullen ook hiervan gaan snoepen.

ontbrekende afbeelding

Nieuwe specialiteit

Voordat ik ga ratelen over het feit dat Black Ops 3 wel heel erg op zijn voorgangers lijkt, viel me tijdens het ellenlange wachten in de menu's iets op. Er is zowaar iets nieuws aanwezig. Je kunt naast je wapens, gadgets en perks nu ook kiezen voor iets extra's. In mijn geval kwam dat in de vorm van een boog, aangezien ik dat wapentuig totaal niet bij de moderne setting vond passen, maar de kerel naast me had de beschikking over een hypermoderne drone. Later ontdekte ik pas dat dit nieuwigheidje het 'specialist character system' wordt genoemd en dat iedere specialist beschikt over een speciaal wapen en een speciale ability. In totaal kun je uit acht verschillende specialist kiezen. Of dit veel invloed zal hebben op de balans van de game, is na één potje echter nog moeilijk te zeggen, maar dat het iets nieuws toevoegt aan de bekende multiplayeropzet, dat is zeker. En vrees niet, ook killstreaks zitten nog altijd in de game.

Bewegen als een baas

Daarnaast loopt Treyarch nogal te koop met hun speciale bewegingssysteem. Je zou nu nog gemakkelijker van punt A naar punt B moeten komen, doordat je gemakkelijk onder en over dingen glijdt, door water manoeuvreert en zelfs thrust jumps en wall runs tot je beschikking hebt. Waar hebben we dat eerder gezien? Hoe dan ook, in de pot die ik op gamescom 2015 speelde, merkte ik eerlijk gezegd nog weinig van deze toevoeging. Ik geloof echter best dat men dit systeem na tientallen uren spelen kan gebruiken om op een nog hoger niveau te komen (letterlijk en figuurlijk), maar of dat daadwerkelijk zo gaat zijn zal de tijd moeten uitwijzen.

ontbrekende afbeelding

Creatief knallen

Een vernieuwing die me persoonlijk wel erg aanspreekt, is de weapon paint shop. Het gaat in Call of Duty: Black Ops 3 namelijk mogelijk zijn om je wapens eindelijk helemaal naar smaak aan te passen. Vergeet die standaardcamo's, nu kun je zelf in de weer met een zeer uitgebreide editor. Dit is bovendien allemaal onderdeel van het zogenaamde 'gunsmith system', wat in hippe taal wil zeggen dat men de speler meer vrijheid wil geven om zijn of haar eigen wapen samen te stellen. Naast de look, zal er ook meer mogelijk zijn op het gebied van attachments, waardoor iedere speler zijn of haar ultieme wapen zal kunnen creëren.

Back to the action

Toch wil ik nog even terug naar mijn speelsessie. Ondanks de toevoeging van de specialists en het nieuwe bewegingssysteem, voelde de game toch weer erg vertrouwd aan. Of dat een goed of een slecht punt is, bepaal je natuurlijk zelf. Verwacht geen revolutie in de multiplayer van Black Ops 3, maar probeer te genieten van de kleine dingetjes die deze modus net iets interessanter maken dan vorig jaar. Het naar smaak aanpassen van je wapens en het masteren van het nieuwe bewegingssysteem in combinatie met de specialists, lijkt de formule van 2015 te worden. Wie weet kunnen we meer vernieuwingen verwachten in de singleplayer- of zombiemodus, maar ook daar heb ik een hard hoofd in.

ontbrekende afbeelding

Voorlopig oordeel

Zoals verwacht lijkt Call of Duty: Black Ops 3 verdacht veel op zijn voorgangers. Men probeert met de verschillende specialists, het nieuwe bewegingssysteem en de mogelijkheid om je wapens nu echt naar smaak aan te passen, enigszins te vernieuwen. Na een enkel potje gespeeld te hebben, durf ik te beweren dat dit de essentie van deze Call of Duty-game niet zal veranderen. De basis is echter nog steeds robuust en oogt bovendien nog best aardig (zij het op de pc). Over een maandje of drie zullen we uitgebreider kennis kunnen maken met alle modi en vernieuwingen die Black Ops 3 heeft te bieden en zullen we erachter komen of er meer schuilt achter dit vertrouwde fundament.

Call of Duty: Black Ops 3 zal op 6 november 2015 verschijnen voor de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?