Preview: Call of Duty: Black Ops 3

Geplaatst: 16 oktober 2015 12:00

Call of Duty verscheen in 2003 en betekende het begin van de zeer populaire shooter-francise. Doordat er elk jaar een nieuw deel verschijnt, zijn er al een hele hoop games uitgebracht, wat zelfs heeft gezorgd voor twee trilogieën binnen de serie. Waar Infinity Ward de Modern Warfare-trilogie heeft afgeleverd, komt Treyarch volgende maand met het derde deel van de Black Ops-serie.

Jacht op een verrader

Call of Duty: Black Ops 3 speelt zich af in 2065, veertig jaar na de gebeurtenissen van Call of Duty: Black Ops 2. Door de ver ontwikkelde militaire technologieën maken machtige landen alleen nog maar gebruik van robots en soldaten met elektronische modificaties. Net als in de vorige games in de trilogie, kruip je in de huid van een Black Ops-team en dat maakt ditmaal jacht op een verrader. Deze is er vandoor gegaan met geheime technologie die absoluut niet in verkeerde handen mag vallen.

Alhoewel de basis van het verhaal is onthuld, zullen er nog genoeg plottwist gaan plaatsvinden aangezien Treyarch daar wel om bekend staat. De Story-trailer, die vorige maand werd vrijgegeven, laat al wat meer zien en het lijkt er zelfs op dat de singleplayer flashbacks bevat die ons terugbrengen naar de Tweede Wereldoorlog. De singleplayer legt de focus op co-op voor vier spelers. Dit is al eerder beschikbaar geweest bij Call of Duty, maar Treyarch belooft dat het echt de moeite waard zal zijn om de campagne met andere spelers te doorlopen. Doordat de focus op co-op gameplay ligt en dit qua prestaties nogal wat vereist van de consoles, zal de verhaallijn helaas niet beschikbaar zijn voor de PlayStation 3 en Xbox 360.

Multiplayer

De multiplayer van Call of Duty vormt altijd het belangrijkste gedeelte van de game en dat is bij Black Ops 3 ook weer het geval. Fans hoeven geen grote vernieuwingen te verwachten, maar slechts kleine verbeteringen, die toch fris aanvoelen. Het belangrijkste is de combat, die Treyarch nog sneller en vooral vloeiender heeft willen maken. Met behulp van een speciaal pak is het mogelijk om langs muren te lopen en gebruik te maken van een boost jump. Het boostjumpen kennen we natuurlijk al uit Advanced Warfare, maar lijkt hier nog beter uitgewerkt te zijn. Tijdens het boostjumpen, wall-running en het klimmen over muurtjes, blijft het mogelijk om je wapen te gebruiken, wat spelers in een flow moet houden. Ook wordt het mogelijk om acties aan elkaar te linken. Hoewel dat tof klinkt, weet ik niet of dit echt gaat werken in de hectische multiplayer.

Een andere toevoeging aan de multiplayer van Call of Duty zijn de acht Specialist. Dit zijn soort klassen waarmee je een extra wapen en een extra vaardigheid tot je beschikking hebt. De perks, tientallen wapens en gadgets zijn uiteraard ook weer van de partij, en aangezien de singleplayer zich in 2065 afspeelt, kunnen we een hoop nieuwe wapens verwachten. Treyarch springt hier handig op in door de Weapon Paint Shop te introduceren. Hiermee kunnen spelers zelf hun wapen aanpassen, en niet alleen met dempers, viziers en standaard camo's. De Weapon Paint Shop laat volledig bepalen hoe jouw wapen eruit komt te zien. Dit zorgt er dus voor dat je tijdens matches de meest verschillende wapens tegen zal komen.

Double Trouble

Ontwikkelaar Treyarch introduceerde in Call of Duty: World at War uit 2008 voor het eerst de zeer succesvolle zombiemodus, en deze keerde daarom terug in volgende games. Black Ops 3 bevat ditmaal twee twee zombiemodi genaamd Shadow of Evil en The Giant. In de eerste modus volgen spelers vier nieuwe helden en deze worden vertolkt door bekende acteurs. Zo kruipt Jeff Goldblum in de huid van Nero, Heather Graham is Jessica, Neal McDonough is Jack Vincent en Ron Perlman vertolkt Floyd Campbell. Shadow of Evil speelt zich af in de jaren veertig en heeft een film noire-stijltje, wat mij persoonlijk erg aanspreekt.

In The Giant ligt de focus op alternatieve versies van de originele helden van de zombiemodus: Tank Dempsey, Nikolai Belinski, Takeo Masaki en Edward Richtofen. In beide modi is het verhaal belangrijker dan ooit, en ook lijken de hoofdpersonages meer persoonlijkheid dan ooit tevoren te hebben. Natuurlijk is dit leuk meegenomen, maar het succes hangt af van de kwaliteit van de maps en de balans van de wapens. Treyarch is echter de meest ervaren ontwikkelaar als het gaat om de zombiemodus, waardoor de kwaliteit naar verwachting weer zeer hoog zal zijn.

Verwachting

Call of Duty: Black Ops 3 lijkt weer een prima deel in de serie te gaan worden en een waardige afsluiter van de trilogie. Door de modificaties en het boostjumpen zal de actie in de multiplayer wat vloeiender zijn. Daarnaast moeten de Specialists en de Weapon Paint Shop ook voor de nodige vernieuwing zorgen. Qua singleplayer kunnen we weer een heftige achtbaanrit verwachten en ook de geliefde zombiemodus maakt weer zijn opwachting. Het lijkt er dus op dat Call of Duty: Black Ops 3 niet de grootste vernieuwingen zal bevatten, maar wel de bekende actie, customization-opties en modi. En dat is wat de Call of Duty-fans van de serie verwachten.

Call of Duty: Black Ops 3 verschijnt 6 november voor de PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One, Xbox 360 en pc.