Preview: Brink

Geplaatst: 31 augustus 2010 16:30
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

De shooters die vandaag de dag uitkomen zijn qua inhoud misschien origineel, maar als je kijkt naar de opzet - een deel singleplayer en een deel multiplayer - dan zijn ze eigenlijk allemaal vrij standaard. Ontwikkelaar Splash Damage wil daar verandering in gaan brengen met hun shooter Brink, een game die het genre zoals we dat nu kennen helemaal overhoop wil gooien.

Single- en multiplayer samen
In Brink ben je aanbeland op een drijvende stad, The Ark genaamd. Twee groepen trekken daar tegen elkaar ten strijde. Aan de ene kant hebben we de Resistance, aan de andere kant de Security. Veel meer verhaal is er niet, maar daar gaat het in Brink ook niet echt om. Waar het wel om gaat is de combinatie van singleplayer en multiplayer die de ontwikkelaars willen bieden. Nadat je aan het begin van de game je eigen karakter hebt aangemaakt (zie kopje 'Be yourself'), kun je gaan en staan waar je maar wilt. Of je nu lekker in je eentje in singleplayer wilt knallen, of je nu vrienden uitnodigt om co-op te spelen of een potje multiplayer speelt: je personage kun je altijd en overal inzetten. Uiteraard betekend het ook dat je de ervaring die je in de singleplayer opdoet mee kunt nemen naar de multiplayer en andersom.

Be yourself
Alles start natuurlijk met het aanmaken van een eigen personage. Het woord 'eigen' mag je in dit geval vrij letterlijk nemen, want je zult waarschijnlijk niemand tegenkomen in Brink die er precies hetzelfde uit ziet als jij. Van tatoeages tot piercings, van shirt tot schoenen, werkelijk alles is tot in detail aan te passen in Brink. Niet alleen de kleur van je kleding en huid, ook het type en soort is te veranderen. En hoe verder je in de game komt, hoe meer je jezelf kunt personaliseren. Splash Damage noemt het zelf 'Not Just Another Hero', en ik kan ze geen ongelijk geven met die uitspraak. Eigenlijk zijn de mogelijkheden te veel om op te noemen: je moet het zelf ervaren om te geloven.

Play SMART
Met de originaliteit en grafische kwaliteit van je personage zit het dus wel goed. Gelukkig is dat niet het enige goede aan Brink, want de levels zelf zien er ook goed verzorgd uit. Aan alle details is gedacht, zodat je nooit echt het gevoel hebt in kale en lege ruimtes te lopen. Alle objecten in de levels, zoals tonnetjes, kratjes en ladders, zijn overigens niet voor niets in de game geplaatst. Een andere feature is namelijk het SMART-systeem. Als je de SMART-knop indrukt op je controller (tijdens mijn speelsessie was dit de bumper van de Xbox controller), zet je een sprint in waarmee je á la Mirror's Edge over bijna alle obstakels kunt free-runnen. Het brengt net dat extra beetje actie in de gameplay, waardoor je eigenlijk continu het puntje van je stoel aan het verwarmen bent.

Be free
Het laatste wat ik nog wil noemen zijn de verschillende missies die je in de multiplayer kunt doen. Het is niet zo dat je aan het begin van een level kiest wat de missiedoelen zijn, nee, dit kun je tijdens het spelen steeds veranderen. Wil je bijvoorbeeld gaan voor het hoofddoel (bijvoorbeeld het planten van een bom om de tegenstander helemaal uit te schakelen en het level te winnen), dan kun je die optie selecteren. Daarentegen kun je je ook richten op iets kleiners, zoals het uitschakelen van vijanden of je teamgenoten een bepaalde boost geven. De boost die je je teamgenoten geeft hangt overigens af van de klasse die je speelt. Je kunt hier kiezen uit een Soldier (run-and-gun), Engineer (opzetten van een verdedigende stelling), Operative (hack vijandelijke machines) of Medic (heal je teamgenoten). Net als bij de missiedoelen kun je tijdens het spelen ook wisselen van klasse. Op die manier kun je de klasse kiezen die het team op dat moment het meeste nodig heeft. Het team is namelijk ook een belangrijk punt in Brink, want zonder goed teamwork (zoals elkaar boosts geven) zul je het einddoel uiteindelijk veel minder gemakkelijk bereiken.

Voorlopig oordeel
Brink wil het shooter genre definitief veranderen met de in elkaar overlopende single- en multiplayer en dat lijkt ze aardig te lukken. De mogelijkheid om on- en offline te spelen terwijl je personage zich steeds blijft doorontwikkelen sprak mij in ieder geval erg aan. Met de combinatie van mooie graphics en de toffe manier waarop je tijdens een multiplayer level zelf je doelen en klasse kunt kiezen kan Brink wel eens hoge ogen gaan gooien. De game komt uit op de pc, PlayStation 3 en Xbox 360 en verschijnt in de lente van volgend jaar.

Lees meer