Preview: Bravely Default II - Verwarrend, doch vertrouwd

Geplaatst: 23 december 2020 14:00

Tijdens The Game Awards vorig jaar werd Bravely Default II aangekondigd. Een beetje JRPG-kenner zou bekend moeten zijn met deze serie turn-based JRPG-games. Ook ik was bekend met Bravely Default en toen ik de aankondiging zag, was ik toch een beetje verward. De titel Bravely Default II impliceert namelijk dat het hier gaat om een sequel van Bravely Default. Echter hebben we met Bravely Second al een direct vervolg op de originele Bravely Default-game gehad. Bravely Default II is, ondanks de naam, dus geen sequel, maar een compleet nieuw verhaal in een nieuwe wereld en met nieuwe personages. Verwarrend? Jazeker! Daarom ging ik met de demo aan de slag om te zien hoe deze nieuwe Bravely Default-game speelt.

Hoe bedoel je, het is geen sequel?

Wat de demo betreft, word je gelijk in het diepe gegooid. Geen tutorials of ellenlange cutscenes met veel te veel dialoog, maar direct beginnen met spelen. Je kunt in de demo in totaal vijf uur spelen en in die tijd kun je heel wat van het eerste hoofdstuk zien. Het eerste hoofdstuk speelt zich direct na de proloog af, dus je mist aan het begin wel een stukje achtergrondverhaal van zowel de wereld, als de personages en de MacGuffin waar je naar op zoek bent. Gaandeweg leer je echter wel meer van het verhaal en de personages. In Bravely Default II volg je namelijk het verhaal van vier personages die door het lot bij elkaar zijn gebracht. In dit eerste hoofdstuk zijn zij op zoek naar een speciaal kristal dat een stad in de woestijn heeft doen overstromen. Uiteraard kom je de meest extravagante bad guys tegen en mag je de nodige dungeons gaan verkennen. Standaard JRPG-stuff, dus.

Die dungeons die je mag verkennen, zijn wel prachtig vormgegeven. De wereld buiten de dungeons ook. Bravely Default heeft in mijn ogen altijd een hele toffe visuele stijl gehad en dat is in dit deel niet anders. De wereld is vormgegeven in een soort schilderij-achtige stijl met bijzondere perspectieven en dat maakt alles net een tikkeltje meer mysterieus en fantasievol. In de overworld kun je de camera vrij bewegen, maar in de steden en in de dungeons niet. Dit kan het navigeren door de wereld soms wel een beetje lastig maken, maar daar raak je vanzelf aan gewend.

Ben je Brave, of toch Default?

Ondanks dat de titel van Bravely Default II voor verwarring kan zorgen, omdat het hier niet om een sequel gaat, doet de gameplay dat eigenlijk totaal niet. De game speelt als een normale turn-based JRPG waarbij jouw party van vier personages het op moet nemen tegen een party van één of meer vijanden. Om beurten kun je een actie uitvoeren die past bij de Job die je hebt gekozen. Ook in deze game wordt gebruikgemaakt van het Job-systeem om je personages van Class te laten wisselen. Ik weet nog niet precies hoeveel Jobs er in totaal in de game zitten, maar in de demo heb ik er alvast met een stuk of zeven mogen kennismaken.

Wat Bravely Default II zo uniek maakt ten opzichte van andere turn-based JRPG's is echter het Brave/Default-systeem. Dit systeem kennen we uit de originele game en diens opvolger, Bravely Second. Elke beurt kunnen je personages normaliter maar een enkele actie uitvoeren. Dit kan een aanval zijn, maar bijvoorbeeld ook een speciale vaardigheid, magische aanval, of het gebruiken van een voorwerp. Met het Brave/Default-systeem kun je er echter voor kiezen om een beurt te wachten en jezelf te verdedigen, middels het Default-commando, of juist een extra actie te doen middels het Brave-commando. Wanneer je ervoor kiest om Brave te gebruiken, kun je weliswaar meerdere acties in dezelfde beurt doen, maar heb je niet genoeg Brave Points om meerdere acties te doen, moet je één of meerdere rondes wachten, totdat je weer aan de beurt bent. Default zorgt er daarentegen voor dat je per beurt dat je Default gebruikt een extra Brave Point erbij krijgt. Deze afweging tussen enerzijds het rustig aan doen en op safe spelen en anderzijds een risico nemen om extra aanvallen te kunnen doen, zorgt voor een extra laagje tactiek tijdens de gevechten.

Voorlopig oordeel van Claudia

Bravely Default II lijkt te voldoen aan alle onderdelen die op de checklist van een klassieke turn-based JRPG staan. Uiteraard is dat voor fans van het genre een fijn vooruitzicht, maar weet Bravely Default II ook uniek en uitdagend genoeg te zijn om zich ook in deze tijd te kunnen bewijzen? Voorlopig zeg ik ja en dat komt voornamelijk door het Brave/Default-systeem. Uiteraard kennen we dit battle-systeem al van de vorige games uit de serie, maar het systeem geeft simpelweg een interessante nieuwe twist aan de anderzijds vrij eentonige turn-based gevechten. Als de gevechten uitdagend en gevarieerd genoeg kunnen blijven en het verhaal en de karakterontwikkeling ook nog eens goed uit de verf komen, dan zie ik de toekomst rooskleurig in voor de Bravely Default-serie.

Packshot Bravely Default II

-

Square Enix