Preview: Borderlands 2

Geplaatst: 1 september 2011 17:00

Een sequel moet echt een 2.0 game zijn. Je moet echt het gevoel hebben dat je een nieuwe game speelt en geen opgepoetste versie van het eerste deel. Daarmee begon de presentatie van Borderlands 2, het vervolg op het gelijknamige eerste deel. Maar ja, met zo'n opmerking kun je verder ook niet zoveel. Eerst zien, dan geloven...

Heel, heel veel wapens
Voor iedereen die het concept van Borderlands nooit helemaal heeft meegekregen volgt hier een korte introductie. Borderlands is, en ik citeer, een combinatie van het beste van first-person actie en de mogelijkheid om je karakter helemaal naar eigen wens aan te passen. Klinkt leuk, maar waar het vooral om draait in de game is de grote hoeveelheid aan wapens die het bevat. Dan moet je niet meteen denken dat de makers zelf hard hebben gewerkt en het spel hebben volgepropt met meer wapens dan je ooit zult gebruiken, maar aan de verschillende combinaties die je kunt maken met de beschikbare onderdelen. Stel je voor dat er tien verschillende onderdelen zijn waarmee je je wapen kunt maken. Als er per onderdeel dan nog eens tien variaties bestaan, dan is het een vrij simpel om uit te rekenen dat je al 10.000.000.000 (tien miljard) verschillende wapens kunt maken. Als je het zo bekijkt klinkt het opeens niet meer zo indrukwekkend wat de makers hebben gepresteerd (het zijn dan immers maar honderd verschillende modellen die ze hebben moeten maken), maar iedereen die de game daarom links laat liggen mist veel. Heel veel.

Meer visueel verschil
Goed, Borderlands had heel veel wapens, maar de manier waarop die wapens grafisch van elkaar verschilden viel wat tegen. Het ging meer om statistische verschillen (denk bijvoorbeeld aan een wapen dat net ietsje meer kogels per seconde kan afschieten dan normaal). Borderlands 2 verhelpt dat probleem gedeeltelijk door meer grafisch onderscheidt te maken tussen de wapens. Je zult dus niet alleen merken dat het ene wapen anders is dan het andere, maar het ook daadwerkelijk kunnen zien. Ook willen de ontwikkelaars benadrukken dat het loont om verschillende wapencombinaties uit te proberen, want je krijgt er heel wat beloningen voor terug.

Slimme vijanden
Waar de ontwikkelaars ook aandacht aan hebben besteedt, is de intelligentie van de tegenstanders. De AI zal namelijk alles in zijn omgeving gebruiken om je aan te vallen. Steekt er bijvoorbeeld een ijspegel uit de grond, dan is je vijand slim genoeg om die pegel tot wapen te promoveren. Je kunt je voorstellen dat zo'n scherp stuk ijs prima kan fungeren als een voorwerp om een lichaam mee te doorboren. Of wat te denken van de manier waarop de AI probeert te schuilen zodra ze worden aangevallen (afgezien van de 'Psycho', die met hun hoofd naar voren als een gek op je afrennen zodra ze je zien). Als de vijand tenslotte in teamverband opereert, zullen ze je proberen te flanken om je op die manier uit te schakelen.

De makers noemen hun game Borderlands 2 zelf een volwaardige 2.0-versie, maar als ze daarmee bedoelen dat ze een compleet nieuwe IP uit de grond hebben gestampt zullen ze zich toch eens achter de oren moeten krabben. Als ze daarentegen bedoelen dat je met Borderlands 2 meer wapens, meer omgevingen, een betere AI en vooral een vettere ervaring krijgt voorgeschoteld, dan hebben ze groot gelijk. Borderlands 2 is in alle opzichten better en toffer dan het eerste deel, dus laat die game maar komen!

Borderlands 2 komt op 23 oktober uit voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc.

Packshot Borderlands 2

Borderlands