Check al onze gamescom content hier!
Borderlands 2
  • ONTWIKKELAAR Gearbox Software
  • RELEASEDATUM 21 september 2012
  • PLATFORMEN Pc, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation Vita
  • GENRE RPG, Shooter
  • GAMELINER SCORE

Preview: Borderlands 2

De gamescom van vorig jaar was mijn vuurdoop wat betreft Borderlands 2. Het was de eerste keer dat ik iets van de game te zien kreeg, en die ervaring van inmiddels een jaar geleden kun je in deze preview teruglezen. Het is inmiddels augustus 2012, en dat betekent twee dingen. Ten eerste zijn we een jaar verder en ben ik benieuwd wat de ontwikkelaar van Borderlands 2 (Gearbox) in dat jaar allemaal heeft uitgespookt. Ten tweede mag je verwachten dat de game op de gamescom een vrij definitieve build vertoond, aangezien het geheel al op 21 september uit gaat komen. Een mooi moment dus om even te checken hoe het ervoor staat met Borderlands 2.

ontbrekende afbeelding

"One for all, and all for one!"

Doe het op jou manier
Precies op tijd kwam ik aan bij de 'behind closed doors'-stand van 2K Games, zodat ik meteen door kon lopen naar de ruimte waar de presentatie van Borderlands 2 plaatsvond. Het eerste half uur gaf een ontwikkelaar een demonstratie van de verschillende klassen waarmee je in de game kunt spelen, inclusief de nieuwe Mechromancer klasse. Welke klasse je uiteindelijk kiest in de game, hangt helemaal af van de manier waarop je wilt spelen. Als je vooral stealthy en vanaf een afstand je vijanden het leven zuur wilt maken, dan kan dat. Als je guns-blazing vestingen wilt overnemen, dan kan dat. En wil je een combinatie van deze twee tactieken hanteren, dan kan dat ook. De manier van spelen wordt deels bepaal door de klasse die je kiest, maar ook deels door de manier waarop je je karakter doorheen de game ontwikkelt. Per karakter zijn er namelijk drie verschillende skill-trees, waarin je je zuurverdiende punten die je krijgt als je een level stijgt kunt besteden. Je kunt ervoor kiezen om je punten in één enkele skill-tree te investeren, om je zo helemaal te specialiseren in één enkele discipline. Je kunt echter ook je punten verdelen over verschillende skill-trees, om zo een meer allround karakter te krijgen. Aan elke kant zitten verschillende voor- en nadelen, en het lijkt erop dat de game altijd een goede balans heeft - ongeacht de kant die je met je karakter op gaat.

ontbrekende afbeelding

Een voorbeeld van een skill-tree, in dit geval van een karakter uit de Gunzerker klasse.

Vechten in de arena
Na het half uurtje kijken naar de verschillende klassen en de mogelijkheden ervan, was het tijd om zelf aan de slag te gaan met de game, en wel met de multiplayer. Samen met een andere journalist werd ik gedropt in een bouwwerk, hoog boven een arena. In het kamertje waar we begonnen, was het mogelijk om ammunitie te kopen voor je wapens, zodat we onszelf goed konden voorbereiden op de strijd. Na deze voorbereiding liepen we over een loopbrug naar een lift, waarin we afdaalden naar het strijdtoneel. Zodra we allebei voet zetten in het centrum van de arena, werden we door een humoristisch praatje voorbereid op het gevecht. Een gevecht bestaat uit verschillende rondes, en elke ronde kent een aantal waves van vijanden die je moet verslaan. Na elke ronde is het mogelijk om weer terug te keren naar de plek waar je begon, om je wapens van nieuwe kogels te voorzien. Maar goed, eerst maar eens die eerste ronde overleven, dacht ik. Zij aan zij stonden ik en mijn medespeler klaar om kont te schoppen en die vervelende wezens een lesje te leren. Maar toen gebeurde het...

Het duistere kladblok
Net toen de eerste wave van vijanden op ons af kwam stormen, besloot de journalist met wie ik speelde om zijn kladblok met pen tevoorschijn te halen, om wat aantekeningen te maken over datgene wat hij tot nu toe op het scherm had gezien. Vol verbazing aanschouwde ik dit alles vanuit mijn ooghoeken. You're kidding, right? WTF are you doing?, schreeuwde ik. Blijkbaar zonder effect, want de journo gaf geen krimp. Of dat kwam door het geluid dat door z'n headset denderde of dat de beste man opeens Oost-Indisch doof was geworden weet ik niet, maar blijkbaar waren zijn overdenkingen over de game opeens zo overheersend dat hij niet anders kon dan ze meteen neer te pennen. Intussen bleven de vijanden maar dichterbij komen, dus er zat niets anders op dan alleen de strijd met de monsters aan te gaan. Dit deed ik met vier verschillende wapens, die allemaal hun eigen krachten hadden. Na een hele lading kogels op de vijand te hebben afgevuurd en zich de eerste tekenen van een slagveld begonnen op te doemen, had ik door dat het ook wel handig was om af te wisselen tussen de wapens die je met je meedraagt. Zo had ik bijvoorbeeld een wapen die de tegenstander flink verzwakte door een soort paarse gloed over hem heen te verspreiden, waarna ik het karwei met een ander wapen af kon maken (overigens gaf de journalist naast me nog altijd geen teken van leven). Echter, door mijn blijkbaar wonderbaarlijk goede tactiek overleefde ik in mijn eentje de ronde - al kan het ook zijn dat dit kwam vanwege het feit dat ik tien keer zoveel health had als normaal.

ontbrekende afbeelding

Over de omvang van de eindbazen hoeven we in ieder geval niet te klagen.

Voorlopig oordeel
Na nog twee rondes te hebben gespeeld (de journalist was inmiddels helemaal verdwenen en zat waarschijnlijk vast op de wc), bleek dat het half uurtje dat we hadden om de game te checken om was gevlogen. Ondanks het falen van mijn medespeler heb ik een goede indruk gekregen van wat Borderlands 2 gaat zijn en jongens, wat wordt dit tof! Ik heb kunnen spelen met vier wapens, maar bedenk dat je in de uiteindelijke game door het combineren van onderdelen vele miljoenen wapens kunt maken en gebruiken. Mijn gamescom-sessie beloofde in ieder geval heel veel goeds en ik kijk erg uit naar het moment dat de definitieve versie van Borderlands 2 zich in de lade van mijn console bevindt. Dat moment is waarschijnlijk zo rond 21 september, de dag dat de game verschijnt voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?