Preview: Bodycount

Codemasters kent iedereen als de uitgever achter geweldige racegames als DiRT en Racedriver GRID. Dat deze mannen weten hoe ze dit soort games moeten maken hebben ze inmiddels wel bewezen. Het is daarom ook interessant om te zien hoe ze zich op andere gebieden uit de voeten gaan maken. De eerste keer dat we daar achter zullen komen is met hun nieuwe first person shooter Bodycount.

Standaard verhaal
Het verhaal achter Bodycount is eigenlijk te simpel voor woorden en kan daarom ook vrij snel verteld worden. Je speelt als ene Jackson, een huurmoordenaar die er voor de organisatie 'The Network' op uit trekt om bepaalde personen om te brengen. Zo gezegd zo gedaan natuurlijk en wat verhaal betreft is het allemaal niets nieuws. Maar ja, Codemasters zou zichzelf niet zijn als ze niet wat vernieuwing in de game zouden brengen. Ze willen iets doen wat we tot nu toe nog niet in shooters gezien hebben. Waar hebben we dat toch eerder gehoord?

Fun met guns
Zodra je de eerste beelden van het spel ziet is het doel van Bodycount eigenlijk onmiddellijk duidelijk: maak zoveel mogelijk fun en schiet zoveel mogelijk vijanden door hun harses om uiteindelijk de persoon waar het eigenlijk allemaal om draait van een flinke lading aan lood te voorzien. Om dit te bereiken heb je de beschikking over alle wapens die je maar kunt bedenken. Van simpele pistolen tot geavanceerde machinegeweren en van zware shotguns tot allerlei moderne ijzers: alles kun je gebruiken om je vijanden het leven flink zuur te maken. Daarnaast zul je nog de mogelijkheid hebben om met granaten in het rond te slingeren en om support uit de lucht aan te vragen. De explosies die dat met zich mee moet brengen zijn nog niet getoond, maar het moet allemaal ontzettend heftig gaan worden als we Codemasters mogen geloven.

Verschillende vijanden
Maar goed, het gaat er dus uiteindelijk om bepaalde personen om te leggen. Zoals gezegd duurt het wel even voordat je die personen hebt gevonden, aangezien ze zwaar worden bewaakt door veel sterke en wat minder sterke vijanden. Zo heb je bijvoorbeeld de Militia. Deze manschappen zijn simpelweg het kanonnenvoer. Ze zijn verre van slim, schieten en herladen in open terrein en de kogels die ze dan uiteindelijk wegknallen vliegen alle kanten op. Aan de andere kant heb je Militarised Death Squads die het tegenovergestelde van de Militia zijn. Ze schieten en herladen dus vanuit cover, zijn slim en hun kogels treffen veel vaker hun doel.

Grafisch knalfestijn
Een ander speerpunt van Codemasters is dat ze met Bodycount voor een grafisch spektakel willen zorgen. De eerste beelden van de game zijn daar nog niet echt naar, maar het probleem is dat we op dit moment te maken hebben met beelden van een zogenaamde 'pre-alpha build'. Simpelweg zou je kunnen zeggen dat het spel zich nog in een zeer vroeg stadium bevindt en dat de uiteindelijke versie een stuk mooier en geavanceerder zal zijn. Die hoge grafische kwaliteit moeten we dus nog maar even voor lief nemen, maar hopelijk wordt de ervaring die Codemasters met de racegames heeft opgedaan op grafisch gebied gebruikt.

Voorlopige conclusie
De weg die Codemasters in wil slaan met Bodycount is duidelijk. Ze willen de gamer gewoon zoveel mogelijk knalplezier voorschotelen. Met dat aspect lijkt het wel goed te komen, de vraag is alleen of ze hun andere doel, de hoge grafische kwaliteit, ook waar gaan maken. Op dit moment geef ik Codemasters het voordeel van de twijfel, maar vooral op dat gebied van de graphics zullen ze nog flink aan de slag moeten om volgend jaar een echte topper af te leveren op de Xbox 360 en PlayStation 3.