Preview: Bloodhunt - Een bloederige Battle Royale

Geplaatst: 11 september 2021 10:00
Aangepast: 12 september 2021 19:57

Fans van Vampire: The Masquerade zullen niet meteen aan een Battle Royale game denken wanneer ze deze naam horen. Vampire: The Masquerade – Bloodhunt is dus een ongewone aanvulling. Sommige mensen vinden het gewoon niet leuk dat de franchise wordt omgezet in een Battle Royale. Helaas verloopt de ontwikkeling van Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 moeizaam en hebben de ontwikkelaars ervoor gekozen om een Battle Royale aan het universum van Vampire: The Masquerade toe te voegen en deze game lijkt hier eigenlijk niet geschikt voor. Ik vind de wereld van Vampire: The Masquerade erg leuk en ik heb een zwak voor de originele Vampire: The Masquerade - Bloodlines. Daarom ben ik in Bloodhunt gedoken nu de game in Early Access te spelen is.

De straten van Praag worden rood

Bloodhunt speelt zich af in de mooie straten van Praag. Je begint in een ondergrondse crypte genaamd Elysium dat politiek neutrale grond is. Hier kun je bijvoorbeeld een groep vormen, vrienden uitnodigen of je personage aanpassen. Er zijn zes personages beschikbaar die zijn onderverdeeld in drie vampierenclans die ieder weer twee specialisaties hebben. Als je speelt als een Brujah kun je kiezen uit de Brutes of Vandals, die zijn beiden gefocust op zo goed mogelijk vechten. Als een Nosferatu heb je de keuze uit Saboteurs en Prowlers, die zijn gespecialiseerd in stealth en vallen zetten. Tot slot heb je de Toreador met de specialisatie Sirenes of Muses, die zijn meer gefocust op tactiek met verblinding en genezingskrachten. Verdere aanpassingen zijn cosmetisch en deze kun je vrijspelen of je zult ervoor moeten betalen. Alles heeft de donkere stijl uit veel verschillende alternatieve subculturen zoals je dat kunt verwachten in Vampire: The Masquerade.

Wanneer je blij met je personage bent, kun je erop uit om op vampiers te jagen in Praag. Je moet namelijk een rivaliserende clan te lijf gaan, die worden gespeeld door andere spelers. Zodra je een Battle Royale start, kun je kiezen waar je wilt spawnen in Praag, alleen of als groep in de teammodus. De wedstrijd werkt in principe zoals iedere Battle Royale, met als doel elke vijand of elk vijandelijk team op de kaart uit te roeien. Naarmate de strijd vordert, waait een dodelijke rode mist op het slagveld, waardoor spelers dichter bij elkaar moeten komen en in het midden van de stad moeten strijden. Je kunt veel items in de stad vinden, waaronder geweren, harnassen, genezende items en melee-wapens. Wanneer je wordt gedood, verlies je al je items en vallen deze op de grond.

Battle Royale met meer dan een Vampierjasje?

Wat Bloodhunt uniek maakt, is dat je speelt als een vampier. Hierdoor heb je bovennatuurlijke krachten afhankelijk van je specialisatie. Deze geven een leuke twist aan het genre. Ook kun je zonder moeite ieder gebouw beklimmen en van dak naar dak springen wat de gevechten meer dimensie geeft. De belangrijkste eigenschap van een vampier is natuurlijk dat ze bloedzuigers zijn. Praag is dan ook bevolkt met NPC’s die klaarstaan om niet geheel vrijwillig bloed te doneren. Hiermee kun je jezelf genezen als je wat klappen hebt ontvangen. Ook zijn er NPC’s die speciaal bloed hebben om je nog sterker te maken. Je moet wel uitkijken bij NPC’s, want als ze bijvoorbeeld zien dat je iemand leegzuigt dan slaan ze alarm en ben je zichtbaar voor iedereen op de kaart. Om die reden vinden veel van de gevechten plaats op daken, waarbij Bloodhunt een enorme nadruk legt op dat je kan klimmen. Je ondervindt geen schade als je van grote hoogte valt dus de daken zijn vaak wat veiliger.

Helaas wordt er voor een vampiergame veel geschoten en dat valt een beetje tegen. Er zijn veel verschillende soorten wapens, maar ze voelden allemaal vrijwel hetzelfde aan met alleen een ander soort terugslag. Alle vampiers kunnen behoorlijk wat schoten opvangen, voordat ze neergaan. Ze zijn toch al dood. Je kunt een tegenstander niet neer krijgen met een sniper headshot. Aan een kant wordt de game hierdoor toegankelijker voor beginners, maar er zijn ook al genoeg ervaren Battle Royale spelers te vinden die gretig gebruikmaken van dit extra beetje leven. Praag tijdens de nacht is donker en hierdoor is het vaak moeilijk te zien wat er gebeurt of waar de vijanden zijn. Dit hoort nu eenmaal bij de stijl van een vampiergame, maar misschien dat er toch hier en daar meer licht zou kunnen komen met bijvoorbeeld wat neonverlichting.

Voorlopig oordeel van Kyllian Franken

De Early Acces versie van Bloodhunt heeft me overtuigd dat de combinatie met Battle Royale geen slechte mix hoeft te zijn. Esthetisch past de game perfect binnen de franchise en de vampier elementen zijn een leuke nieuwe aanvulling op het Battle Royale format. Zoals te verwachten loopt in Early Acces nog niet alles even soepel en ik hoop ook dat ze nog wat dingen aanpassen. Het belangrijkste waar aan gewerkt moet worden is dat er meer focus wordt gelegd op wat de game uniek maakt en minder op de standaardgevechten met geweren. Als daar meer op wordt ingespeeld, dan kan Bloodhunt een heel vermakelijke game worden.

Packshot Vampire: The Masquerade - Bloodhunt

-

Sharkmob AB