Preview: Bloodborne

Inmiddels kan ik uit ervaring spreken dat bij een bevalling eigenlijk altijd wel bloed komt kijken, soms zelfs veel bloed. Het is daarom ook op enigszins morbide wijze toepasselijk te noemen dat ik daarom de Preview schrijf voor Bloodborne, een nieuwe PS4-exclusive die binnenkort uitkomt. Daarnaast is er waarschijnlijk nog een andere reden waarom ik de preview schrijf voor deze titel. Ik heb namelijk de andere games van deze developer ook gereviewd bij Gameliner.nl. Welke titels zijn dit dan? Demon's Souls, Dark Souls en Dark Souls II. Yep, Bloodborne is de nieuwe grimbaardtitel van From Software.

From the beginning

De developer is in Europa pas bekend geworden met Demon's Souls op de PS3, maar al vanaf de PS1 is deze Japanse ontwikkelaar bezig met dit soort moeilijke duistere games die om één of andere reden erg verslavend zijn. De eerste game die From Software heeft gemaakt in deze stijl is King's Field, een game waarbij je het ook allemaal zelf maar moet uitzoeken, en keer op keer door doodgaan erachter komt wat je het beste eerst kunt doen. De game ziet er inmiddels niet meer uit, en de besturing is zo houterig dat je splinters krijgt, maar deze titel heeft ook vandaag de dag nog precies dezelfde mysterieuze verslavende gameplay als de Souls-games hebben.

Opposite of light

From Software heeft er even over gedaan voordat het grote succes kwam, maar nu staan ze met elke titel opnieuw in de schijnwerpers. Zo is de anticipatie voor Bloodborne ook weer verre van laag. Bloodborne een verse IP op zichzelf, en is het weer een nieuwe duistere wereld op zichzelf waar we ons doorheen mogen worstelen en ploeteren. Deze keer gaat het om een grote stad genaamd Yharnam, waar een ziekte heel de stad opslokt. Dat maakt iedereen uiteraard extra nieuwsgierig, al klinkt het wel bekend in de oren en niet heel anders dan Dark Souls. Is het wel iets geheel nieuws en anders dan wat From Software tot nu toe heeft gemaakt? Van alles wat ik er tot nu toe van gezien heb, denk ik dat toch echt van niet. En dit bevalt mij prima, want hun formule werkt en blijft van hun hand toch iets unieks behouden. De wereld en setting is wel weer duister, maar komt totaal anders over, naar mijn gevoel in de trailer en screenshots.

Action Man

Daarnaast is de gameplaystijl ook behoorlijk anders, want bij Bloodborne gaat het meer om snelheid en aanvallend vechten in plaats van het logge riddertje rondloop-werk van de Souls-titels. De wapens zijn ook wat meer gevarieerd, waarbij voornamelijk schietwapens een nieuwe toevoeging zijn voor From Software. De developer heeft overigens ook de Armored Core-games gemaakt, de onbekende maar schitterende Otogi-games en de erg toffe Ninja Blade. Actiegames kunnen ze dus ook wel maken, en het lijkt erop dat Bloodborne een soort mix gaat zijn tussen deze stijlen games. Klinkt goed, zou ik zeggen! Verder is er nog een uniek game-element aan toegevoegd, namelijk dat je Chalice Dungeons kunt bezoeken. Deze kun je bezoeken door verschillende componenten die je tijdens je queeste door Yharnam in een ritueel te gebruiken. De combinaties hierin schijnen gigantisch te zijn, waarbij men niet snel dezelfde dungeon zal krijgen als je PSN-matti's.

Verwachting

Bloodborne wordt waarschijnlijk weer een keivette titel van From Software. Persoonlijk vind ik het heel fijn dat men bewust de gameplaystijl bij deze titel anders doet, want dat zorgt ervoor dat Bloodborne heel anders zal spelen. Ik hoop dat de moeilijkheidsgraad en sfeer weer zo goed is uitgedacht als bij hun voorgaande titels, al zal ik er ook niet rauwig om zijn als ze de game op een andere manier uitdagend zouden maken, in plaats van exploratie door veel sterfte. Het lijkt mij zo goed als zeker dat Bloodborne één van de meest belangrijke titels zal zijn dit jaar voor de PS4.

Bloodborne zal op 25 maart exclusief voor de PlayStation 4 verschijnen.