Check al onze Tokyo Game Show logo content hier!
Bleeding Edge
  • ONTWIKKELAAR Ninja Theory
  • RELEASEDATUM 2020
  • PLATFORMEN Pc, Xbox One
  • GENRE Fighting
  • GAMELINER SCORE -

Preview: Bleeding Edge

Ninja Theory heeft in de loop der jaren best wat aardige games uitgebracht, maar met Bleeding Edge slaan ze weer een andere richting in. De game werd onthuld tijdens de E3 2019 en was op gamescom al speelbaar. Toch is er nog maar opvallend weinig beeldmateriaal vrijgegeven van de game. Nu zit de game ook pas in de alpha-fase, maar ik heb in ieder geval een goede eerste indruk kunnen krijgen van hetgeen zij neer willen zetten met Bleeding Edge. Ik moet zeggen dat die eerste indruk geen verkeerde was.

Bleeding Edge2

Goed, maar geen gamechanger

De verrassende aankondiging van Ninja Theory tijdens de voorbije E3 komt voort uit het feit dat Microsoft vorig jaar Ninja Theory heeft overgenomen. Bleeding Edge is dan ook het eerste wapenfeit van de studio nadat zij voor Microsoft zijn gaan werken. Dit betekent ook dat de game exclusief wordt uitgebracht voor de Xbox One en pc. Hierdoor krijgt de console van Microsoft in ieder geval weer een broodnodige exclusive, al kan ik aan de hand van mijn speelsessie al wel voorspellen dat dit geen gamechanger gaat worden. Daarvoor lijkt de game simpelweg teveel op het aanbod dat er al is, zonder dat het daar in excelleert.

Bleeding Edge is namelijk een game die je goed kunt vergelijken met bijvoorbeeld Overwatch, waarbij het spelen in een goed team van essentieel belang is. De unieke twist die Ninja Theory aan de game heeft gegeven is dat er geen vuurwapens in het spel zijn, waardoor je je vuisten moet laten spreken. Ik denk alleen niet dat dit verschil voldoende gaat zijn om mensen over te laten stappen van bijvoorbeeld Overwatch naar Bleeding Edge. Buiten dat verschil heeft het namelijk te veel van elkaar weg om echt indruk te kunnen maken.

Bleeding Edge3

Aan de (vuist)slag

De demo ging van start met het uitkiezen van je personage. Hierbij had je de keuze uit drie verschillende klassen; Assault, Medic en Heavy. Niet iedere klasse beschikt over evenveel personages, zo heb je als healer een stuk minder keus dan bijvoorbeeld een aanvaller. Nadat mijn keuze op een Assault was gevallen, konden we aan de slag. Tijdens mijn speelsessie - dat al met al toch zo'n ruim twintig minuten in beslag nam - moesten wij ons eerst door een tutorial heenwerken. De tutorial duurde an sich al een aardig poosje en bestond grotendeels uit het uitvoeren van vrij eenvoudige en basic moves.

De demo bestond uit een vier tegen vier match in een domination setting. Eens in de zoveel tijd wijzigde het over te nemen punt en verplaatste het hele circus zich naar een ander deel in de map. Het level dat wij speelden was niet echt heel groot te noemen, maar bood genoeg ruimte om zo nu en dan even terug te trekken om wat health te vergaren. Het samenstellen van een goed gebalanceerd team is essentieel als je enige kans wil maken. Het doet mij heel erg denken aan games als Overwatch, waarbij de game zich vooral richt op het competitieve aspect. Op basis van wat ik heb gespeeld denk ik echter niet dat het zich genoeg weet te onderscheiden van Overwatch.

Bleeding Edge4

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

Bleeding Edge biedt een aardige basis voor een leuke competitieve game met een aantal grappige personages. Het teambalans is van essentieel belang om een goed resultaat te kunnen boeken en dat maakt dit een leuke game om met een groep vrienden te spelen. Toch denk ik niet dat dit een noemenswaardige spelersbase gaat krijgen, puur en alleen omdat de concurrentie hierin al te sterk is. Dan moet een game toch wel zo onderscheidend zijn om het verschil te maken en ik ben bang dat Bleeding Edge dat niet gaat lukken.

Over auteur Patrick Lamers

Patrick LamersAls Junior Eindredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?