Preview: BioShock Infinite

Geplaatst: 17 maart 2013 16:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Het is alweer een tijdje terug dat we je voor het laatst op de hoogte brachten van BioShock Infinite, de nieuwe shooter van ontwikkelaar Irrational Games. Inmiddels is de releasedatum van de game (26 maart) met rasse schreden genaderd, dus het is niet meer dan logisch dat we nog snel even kijken wat het nieuwe product van designer Kevin Levine voor ons in petto heeft.

Elizabeth is zoek!
Eén van de speerpunten van een BioShock-titel zijn natuurlijk de graphics. Het eerste deel uit de serie verscheen eind 2007 en was zonder twijfel één van de mooist vormgegeven games van dat moment. Hetzelfde geldt voor de opvolger BioShock 2, dat ongeveer tweeënhalf jaar later (begin 2010) verscheen, hoewel die game een stuk minder impact had dan het origineel. Al met al zou je door al die grafische kracht bijna vergeten dat er ook nog een achtergrondverhaal in de game verstopt zit. Nou ja, verstopt... in BioShock Infinite is dit eerlijk gezegd meer dan aanwezig en daarmee een vrij grote troef van het spel. Om je geheugen even op te frissen: in Infinite kruip je in de huid van oud-agent Booker DeWitt, die op een missie naar de vliegende stad (jawel, een zwevende stad) Columbia is gestuurd om de jonge Elizabeth op te sporen. Het is al twaalf jaar geleden dat zij op Columbia verdween, dus blijkbaar vond men dan het wel eens tijd werd om uit te zoeken waar Elizabeth eigenlijk is gebleven. Toch vreemd, aangezien je niet zou verwachten dat iemand zo'n bloedmooie meid als Elizabeth twaalf jaar lang niet zou missen... Maar goed, dat is weer een ander verhaal, terug naar de realiteit.

Zwevende tramrails
Om tegenwoordig enigszins op te vallen in het land der games zul je als ontwikkelaar originele elementen aan je spel toe moeten voegen. Het eerste deel van BioShock deed dat onder ander met de originaliteit en de setting; een onderwaterwereld die met zo'n groot gevoel voor detail was ontwikkeld hadden we immers nog niet gezien, en ook de mogelijkheid om je karakter in een shooter op een vrij grote schaal uit te breiden met verschillende krachten was in 2007 niet bepaald de standaard. Inmiddels zijn er genoeg games die deze combinatie van genre en features wel bieden, dus zullen ontwikkelaars extra hun best te doen om boven de middelmatige meute uit te stijgen. BioShock Infinite tracht dat te doen door middel van een open wereld waar je jezelf soepel door kunt bewegen door middel van een soort tramrails-op-hoogte. Met behulp van een grijphaak die je tot je beschikking hebt kun je jezelf vastmaken aan zo'n tramrails om vervolgens in volle vaart door een level te sjezen. Ten eerste gaat dat stukken sneller dan wandelen of rennen, en ten tweede is het natuurlijk ontzettend tof om vanaf zo'n rail je vijanden met verschillende wapens onder vuur te nemen onder het motto they didn't know what hit them.

Magische handen
Naast het wapentuig keren ook de plasmids die we zo goed kennen van onderwaterwereld Rapture weer terug. Je kunt deze plasmids zien als een soort magie-in-je-handen. Met de plasmids kun je bijvoorbeeld vuur schieten, water spuwen, wind blazen en mensen onder stroom zetten. Of nog beter, een combinatie van dat alles (water en elektriciteit zorgen immers altijd voor een groot spektakel). Net als in de eerdere delen uit de BioShock-serie zijn de mogelijkheden om te combineren met de plasmids eindeloos, zodat iedere speler zijn eigen technieken kan ontwikkelen en op een gegeven moment precies weet wat voor hem de juiste combinatie van krachten in een bepaalde situatie is.

Pareltje
Zonet had ik het al even over het achtergrondverhaal van Infinite en om af te sluiten wil ik daar nog even op terugkomen. Hoewel ik nog niet de mogelijkheid heb gehad om veel met deze BioShock te spelen, durf ik toch al te zeggen - op basis van bijvoorbeeld de verschillende (gameplay)trailers - dat het verhaal steengoed gaat worden. Dat komt niet alleen door de originaliteit, maar vooral ook door de manier waarop de karakters tot in detail zijn uitgewerkt. Ieder personage dat er ook maar een beetje toe doet heeft zijn eigen persoonlijkheid en karaktertrekjes, en dat maakt een spel natuurlijk meteen heel persoonlijk. Van wat ik heb gezien zit het ook met de voice-acting wel goed en om bescheiden te blijven zal ik maar zeggen dat dat in ieder geval geen puntje gaat worden waarop BioShock Infinite punten in gaat leveren. Alles lijkt in gereedheid om een pareltje af te leveren, nu nog hopen dat we ook inderdaad iets dergelijks voorgeschoteld gaan krijgen.

BioShock Infinite ligt vanaf 26 maart in de winkels en zal verschijnen voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc.

Lees meer