Preview: Beyond: Two Souls

Geplaatst: 21 augustus 2013 10:00

We hebben inmiddels al veel kunnen zien over de nieuwe parel van studio Quantic Dream. Dit groepje zweverige creatieve Fransen is alweer een paar jaar bezig met David Cage zijn nieuwe visie te realiseren in een titel genaamd Beyond: Two Souls. Omdat ditzelfde team voor de creaties van Fahrenheit en Heavy Rain hebben gezorgd, ligt de lat uiteraard hoog qua verwachting en prestatie van deze nieuwe jeu vidéo d'extraordinaire. Mais oui!

Beyond: Tweehonderd Spoilers
Van Beyond: Two Souls heeft men nu al zoveel laten zien dat ik, zoals bij zeer veel films en games tegenwoordig, sterk het gevoel begin te krijgen dat ik alles behalve de laatste vijf minuten van het verhaal al heb mogen aanschouwen. Spoilers worden naar lieve lust rondgesmeten, vooral bij interviewfilmpjes, want de interviewer wil blijkbaar altijd alles al weten en denkt dat dit voor alle kijkers/luisteraars vast ook zal gelden. Deze preview houd ik daarom verder zo spoiler-free mogelijk. De hele lading info die ik moest lezen en kijken om deze preview te kunnen schrijven, belooft eigenlijk enkel goeds, dat kan ik al wel verklappen.

Beyond: Twee vorige games
Het gaat bij Quantic Dream net als bij hun vorige games vooral weer om het verhaal, de keuzes en de emoties. Fahrenheit wist de spanning als een echte thriller er vanaf minuut 1 in te gooien, en je echt doen meeleven met de hoofdpersoon. Heavy Rain ging hierin nog iets verder en voelde als een sterke en geslaagde mix tussen game en cinema, waarbij je echt met pijn in je hart sommige gevolgen zag van je keuzes of fouten. Het ziet er nu naar uit dat David Cage de duimschroeven bij Quantic Dream nog iets verder heeft aangedraaid, tegen een Fransman zeggen faites de votre mieux plus (doe meer je best) zal averechts werken, om te zorgen voor een nog betere cinemabeleving en binding met de hoofdpersonen.

Geestige gameplay
De hoofdpersoon is een vrouw genaamd Jodie (gespeeld door Ellen Page). Je zult haar spelen en volgen vanaf dat ze kind is in een leven vol van drama, avontuur, actie, spanning en sensatie. Net als bij de vorige twee Quantic Dream-games hebben ook al je acties weer een gevolg, al is nog niet duidelijk in hoeverre dit invloed heeft op eventuele verschillende eindes. Wat het aparte element is aan Beyond: Two Souls, is dat je nu ook een soort van geest (yep, daarom heet de game zo) die met Jodie mee reist kunt bedienen, en dus ghost-powers heeft. In het verhaal heeft dit alles een mooie verklaring en het is duidelijk dat in de wereld van Beyond: Two Souls, er leven is na de dood. In hoeverre geldt dit voor Jodie en de gameplay? Dat is een geheimpje!

Verwachting
De kans dat het een vieze tegenvaller gaat zijn en men de game bijvoorbeeld Beyond: Two Snores gaat noemen is er natuurlijk altijd, maar die kans is wel vrijwel verwaarloosbaar klein. Deze nieuwe game van Quantic Dream gaat een titel worden die ik zeker op dag 1 ga aanschaffen. Niet alleen omdat ik fan ben van Heavy Rain, Ellen Page en Willem Dafoe, maar vooral omdat het er uitziet als een ontzettend goede game met toffe gameplay en een supergoed origineel verhaal, met veel afwisseling in locatie en vol met twists. De makers werken er overduidelijk hard aan om er een unieke en meeslepende ervaring van te maken, en ik heb zelf daarom besloten maar geen spoilerrific trailers en interviews meer te kijken. Dit wordt toch vrijwel zeker weten de shit (nee, niet la merde) en hoe minder ik ervan heb gezien, des te unieker en beter de ervaring zal zijn.

Beyond: Two Souls zal op 11 oktober exclusief voor de PlayStation 3 verschijnen.