Preview: Bevrijd Georgië van rivaliteit in Sniper: Ghost Warrior 3

Geplaatst: 2 september 2016 10:00

Als echte Far Cry-fan viel het mij vies tegen dat er tijdens de gamescom weinig vergelijkbaars te vinden was. Toch ben ik aangenaam verrast toen ik naar de hands-on van Sniper: Ghost Warrior 3 mocht. Ondanks dat het laatste Sniper-deel in 2013 op de markt kwam, was ik toch wel erg benieuwd naar de serie. Ik heb de voorafgaande delen nooit gespeeld, dus qua verhaal en achtergrond was ik niet erg op de hoogte. Door middel van een korte introductie is er uitgelegd waar het spel precies voor staat en wat we gingen doen tijdens deze korte sessie. En het mag gezegd worden: City Interactive, de uitgever én de ontwikkelaar, heeft met dit nieuwe deel een mooie prestatie geleverd!

Kies jouw eigen stijl

Voordat we zelf aan de slag mochten met de game is nog het een en ander verteld. De hoofdrolspeler, genaamd John West, is aan ons voorgesteld. Als Amerikaanse oud-marinier moet hij drie rivaliserende bendes proberen uit te schakelen om een nieuwe Koude Oorlog te voorkomen. Hij reist af naar Georgië om daar aan de slag te gaan. Naast de personages ging het ook over de verschillende speelstijlen. Er zijn drie stijlen: de sniper, de ghost, en de warrior. Iedere stijl staat voor een bepaalde tactiek. Zo is de sniper een geruisloze moordenaar, terwijl een warrior alles op z'n pad verwoest. Als speler bepaal je zelf welke tactiek je hanteert. Per groep krijg je een bepaalde score na elke missie, zodat je ook terugziet welke tactiek het beste bij je past. Met deze beloningen is het mogelijk om nieuwe upgrades aan te schaffen.

Na deze korte uitleg mochten we eindelijk zelf aan de slag met de game. Je begint in een grot, wat tevens een schuilplaats blijkt te zijn. Je kunt hier je outfit aanpassen, maar het is ook mogelijk om wapens en andere hulpmiddelen aan te schaffen. Dit doe je allemaal via een computer. Het is de bedoeling dat je je hier klaarmaakt voor de aankomende missie. Gelukkig werden we goed op weg geholpen door de ontwikkelaars van de game, want het menu was erg onoverzichtelijk voor een nieuweling zoals ik. Als je qua uitrusting helemaal klaar bent, kies je in hetzelfde computermenu de missie naar keuze. Vier missies waren voor deze demo beschikbaar, ik koos de missie 'Grave Diggers'. De naam zegt het al, je gaat naar een begraafplaats!

Wereld vol mogelijkheden

Het eerste wat mij opviel toen ik de immense buitenwereld zag: Het lijkt net Far Cry 3, maar dan met betere graphics. Dat is toch best een compliment! Het mooie van deze nieuwe Sniper-game is dat er ook moderne technieken zijn toegevoegd. Zo heb je een drone tot je beschikking, wat echt onwijs handig is tijdens missies. Je kunt alvast de gehele omgeving verkennen en vijanden markeren, zodat je precies weet waar iedereen zich bevindt. Helaas lukte het mij niet om de drone te activeren, dus ik heb tijdens mijn eigen speeltijd de drone niet kunnen gebruiken. Toch is dit een welkome toevoeging bij je uitrusting.

Door de missie te markeren op de kaart wordt er een route uitgezet. Je kunt deze route lopend afleggen, maar er zijn ook auto's beschikbaar. Als je de markering nadert, krijg je ook meer informatie over de missie. Deze missie staat in het teken van een groep vijanden die een oude begraafplaats hebben overgenomen. Aan jou de taak om deze groep een kopje kleiner te maken. Helaas had ik niet genoeg tijd om de gehele missie te voltooien. Wat ik in deze korte periode allemaal heb gezien van de wereld én de mogelijkheden, maakt me toch zeer enthousiast over deze game.

Na het zien van de mooie, open wereld was ik eigenlijk al verkocht. De verschillende missies waren erg divers, maar ook erg interessant om uit te proberen. Ondanks de zeer korte sessie heb ik genoeg kunnen zien van Sniper: Ghost Warrior 3 om tot een conclusie te komen. De game is eigenlijk een mengeling van Far Cry 3 en Watch Dogs. Je kunt namelijk zowel drones als 'ouderwetse' wapens gebruiken om de vijanden aan te vallen. De graphics zijn niet zo verbluffend als andere upcoming games, maar het verhaal en de gameplay zijn al overtuigend genoeg om het spel aan te schaffen. Ik ben zeer benieuwd naar de andere missies en hoe het verhaal zich verder ontwikkelt. Al met al gaat Sniper: Ghost Warrior 3 een mooie toevoeging zijn voor je gamecollectie!

Sniper: Ghost Warrior 3 komt 27 januari 2017 uit voor Xbox One, PlayStation 4, en pc.