Preview: Bee Simulator

Geplaatst: 23 augustus 2019 12:30

De laatste dagen van de zomer komen weer tot een einde en het normale alledaagse leven gaat weer van start. Ik had de kans om het alledaagse leven van een bij te mogen beleven dankzij de nieuwe game van Big Ben, genaamd: Bee Simulator. Jawel, lekker spelen met onze gele zoemende vrienden waar iedereen zoveel van houdt. Ik had weinig verwachtingen van dit concept, maar wellicht heeft deze hands-on daar iets aan weten te veranderen? Is de gameplay ervaring zo zoet als honing? Of heeft het meer weg van een vervelende steek? Nu stop ik met de woordgrappen want ze zijn bijzonder slecht. Dit is wat je van Bee Simulator kan verwachten.

Bezige Bijtjes

Bee Simulator geeft jou de controle over één van de vele bijensoorten. In de build waar ik mee heb mogen spelen, vlieg je rond in de wereld die gebaseerd is op bekende Amerikaanse landschappen. Denk bijvoorbeeld aan Yellowstone, hoog gebergte, noordelijke bossen, verschillende diersoorten, je kunt het allemaal terugvinden in Bee Simulator. In de volledige game reis je ook af naar diverse continenten. De ontwikkelaars steken erg veel moeite in het creëren van een geloofwaardig ecosysteem en dat lukt ze tot zekere hoogte. De diersoorten hebben alleen geen interactie met elkaar, wat je toch een beetje uit de beleving haalt. De reden hiervoor is voornamelijk dat het een kindvriendelijke game moet worden, dus als je een beer op een hert wil zien jagen, zul je ergens anders moeten kijken.

En dat is op zich ook wel prima, want daar gaat de game helemaal niet over. Zoals ik al eerder zei beleef je de wereld uit het perspectief van de bij. Hierdoor ziet de wereld er nog gigantischer uit dan dat hij al is. Als de bij vlieg je rond, volg je de bloemen die je stuifmeel geven en breng je dat cruciale materiaal weer terug naar de korf. Hierdoor spaar je knowlegde points op, die je weer kan gebruiken om er een nieuwe soort bij te spelen. Helaas ziet het er tot nu toe naar uit dat de nieuwe soorten alleen voor een cosmetische verandering gaan zorgen.

Een bij met een missie

Educatie is één van de belangrijkste aspecten van Bee Simulator. Het leert je niet alleen hoe belangrijk de bijen wel niet zijn, maar de game bevat ook lessen over de omgevingen waarin ze verblijven, de andere diersoorten waarmee ze samenleven en het plantenleven waarbij de bij's rol toch onmisbaar blijft. Het is een game die toegankelijk is voor iedereen. De controls zijn eenvoudig te omarmen, maar dat haalt niet het feit weg dat wanneer je door de lucht vliegt met volle snelheid, schietend langs alle bloemen om je heen, het gewoon hartstikke leuk is.

Het is echter geen levensechte sim. De bijen waarmee je samenwoont praten met je en ze geven je zo nu en dan ook een missie mee. Je bij kan niet aangevallen of gedood worden door andere beesten en andersom kan je ook geen echte schade aanrichten aan andere insecten om je heen. Kortom een kindvriendelijke versie van een ecosysteem. Maar dit gaf ook de mogelijkheid om de gameplay wat interessanter te maken. Zo heb je verschillende geheimen locaties waarbij er flink wat easter eggs te vinden zijn. Splitscreen modus is ook van de partij in Bee Simulator. Zo kan je tegen een andere speler mini-games uitvoeren. Denk hierbij aan races, een duel modus zoals in For Honor en nog heel wat meer in de volledige versie van de game.

Voorlopig oordeel van Bram Noteboom

Ik denk dat Bee Simulator één van de grootste verassingen is van de gamescom. De werelden zijn met precisie nagebouwd en het rondvliegen als een bij was een buitengewoon vermakelijke ervaring. Het is verfrissend om weer een game te zien die uitdaging vervangt voor educatie. Ik zie Bee Simulator als een game waar zowel jong als oud veel plezier mee kan hebben en daadwerkelijk ook kan leren over de natuur en al haar flora en fauna.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Bee Simulator

-

Bigben Interactive