Preview: Bayonetta

Devil May Cry; vette, stijlvolle actie, toffe personages en zeer vreemde monsters. Een uitstekende formule om ons gamers warm te krijgen. SEGA begreep dat deze formule één dingetje miste. Een hele mooie vrouw! Daarom komen zij met Bayonetta. Een heks die je niet in een donker steegje wilt tegenkomen, of misschien wel?

Heksenjacht
Uit de demo die ik heb kunnen spelen (en die ook op Xbox Live en het PlayStation Network staat), kwam ik niet zo veel te weten over het verhaal. Bayonetta gaat over een heks die de wereld moet redden van demonen, die verkleed zijn als engelen. Zij heeft hier nogal veel attributen voor; haar pistolen, haar vuisten, andermans wapens en haar haar.

Wat voor shampoo gebruikt zij?
Als je Bayonetta een keertje in actie gezien hebt, vraag je je misschien af hoe ze zichzelf in zo'n strak pak kan hijsen. Het is geen pak, het is haar haar wat om haar goddelijke lijf zit. Het haar van Bayonetta is misschien wel hét wapen van 2010. Ze kan met haar haren de meest gruwelijke combo's uitvoeren. Haar moves bleven mij constant verbazen. Iedereen kan wel een vette combo uit haar krijgen. Het is niet dat je moeilijke knoppen combinaties moet doen voor de vetste moves. Die zijn er natuurlijk wel, maar zeker niet allemaal.

Alle actie in Bayonetta is over de top. Het ene moment bevind je jezelf in op een vallend rotsblok waar je tientallen vijanden moet afmaken en het andere moment zit je opeens op een gigantisch monster te vechten. Er is niets wat niet kan in deze game.

Een mooie framerate voor een mooie vrouw
Grafisch doet de game niet onder voor andere games. Hoewel Bayonetta grafisch niet het wiel opnieuw uitvindt, weet het wel een sfeer te creëren. Vooral de personages, vijanden en natuurlijk Bayonetta zelf zien er heerlijk uit. Misschien wel het mooiste uitzicht wat we van de persoon hebben gezien. Omgevingen beperken zich ook niet tot één soort. In de demo speel je in een stad waar de flora en fauna rijkelijk bloeit, maar in trailers valt ook te zien dat je in een kerk komt en op hele hooggelegen gebieden. Vooral de framerate beviel mij heel goed. Ik vind dat de framerate bij dit soort games redelijk hoog moet liggen om al het gewelddadige spektakel goed in beeld te krijgen en Bayonetta heeft een hele lekkere framerate.

Voorlopig eindoordeel
Bayonetta komt 8 januari uit en ik heb nu al zin in deze heerlijke dame met haar destructieve moves. De game heeft een heel uniek stijltje en is voor iedereen toegankelijk. De over-de-top-actie weet mij zeker te bekoren en ik wil alleen maar meer na het spelen van de demo. Grafisch is de game mooi, maar niet vernieuwend. Dit vind ik niet zo storend, omdat Bayonetta ook niet vernieuwend probeert te zijn. Schuif Bayonetta alsjeblieft niet opzij deze maand. Dit wordt de eerste topgame van 2010!