Preview: Battleborn

Geplaatst: 9 april 2016 14:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Het is op een doodnormale woensdagmiddag dat Peter en ik afreisden naar het kantoor van 2K Games om daar Battleborn te spelen. Beiden toch wel erg benieuwd naar hoe deze nieuwe game van Gearbox Software (beter bekend van Borderlands en Brothers in Arms) voor ons uit zou pakken. Wij kwamen met een erg goed gevoel thuis. Gearbox lijkt zich opnieuw te gaan bewijzen met deze nieuwe IP.

In welk genre plaatsen we Battleborn?

Battleborn is een hero-shooter, zoals de ontwikkelaar het noemt. Ze kunnen er overigens wel honderd namen aan koppelen, omdat de game erg veel genres met elkaar bundelt. Meteen één van de grootste pluspunten van Battleborn denk ik. Dankzij een ruime keuze aan inmiddels 25 speelbare karakters, kun je als het ware zelf je genre en daarmee de speelstijl bepalen. Ieder karakter heeft een eigen manier van spelen. Zo kun je ervoor kiezen om met een karakter te spelen die zwaar geschut meeneemt naar het front, hierdoor speelt de game als een first person shooter. Je kan er juist ook voor kiezen om het 'speelveld' te betreden met zwaarden en zo, met het nodige hack and slash-werk, je tegenstanders een koppie kleiner te maken. De game veranderd dan plots naar close combat-actie. Ieder karakter heeft zijn eigen arsenaal aan wapens en magie en dat geeft ze allemaal een unieke speelstijl en speeluren. Alle personages bespeel je echter vanuit het first person-perspectief, behalve bij sommige special attacks. Het is erg vermakelijk om iedere keer weer een ander karakter te ontdekken.

Het is overduidelijk dat de makers van Borderlands achter Battleborn zitten. De kleurrijke werelden doen je meteen denken aan de enorm goede game-serie. En ik moet zeggen, het voelt op de een of andere manier een beetje vertrouwd, maar toch ook erg vernieuwend. Tijdens onze speelsessie mochten we aan de slag met zowel de co-op als de multiplayer. De co-op speel je samen met maximaal vier anderen als een verhaal. Er is nog maar één ster over in het hele universum. Vijf facties strijden allen om deze in handen te krijgen. Ze ontdekken dat elkaar uitroeien niet de beste oplossing is en werken samen om zo de ster te bemachtigen.

Co-op zoals we hem kennen

Voordat de missie begint, kies je samen met maximaal vier andere spelers je karakter. Het is net zoals in veel andere co-op-modi van andere games verstandig om de rollen in je team goed te verdelen door ieder een ander soort karakter te kiezen. Bijvoorbeeld iemand die veel damage aan kan richten en een healer. De game bevat een leuk level-systeem waarin iedereen bij iedere nieuwe missie begint op level één en steeds een level omhoog kan gaan. Tijdens iedere level-up krijg je de keuze om ofwel de verdediging ofwel de aanval van je karakter te versterken met extra perks. Bij het behalen van level tien, het maximaal te behalen level, krijg je een ultimate skill die je karakter extra sterk maakt. De kans dat je de missie dan haalt wordt dan ietsjes groter.

In de co-op-missies die wij speelden moesten we een aantal keer een core beschermen terwijl er waves aan vijanden iedere keer op ons af kwamen. Het beschermen van deze core werd, naarmate we verder kwamen in de missie, steeds moeilijker. Je kunt om je heen steeds verschillende turrets en andere hulpmiddelen kopen met verzamelde edelstenen om het zo wat gemakkelijker te maken. Zonder deze aankopen en overleggen wie wat doet, zal een overwinning erg lastig zijn. Een erg leuke formule met nog een paar kleine schoonheidsfoutjes waardoor we soms plots de missie verloren zonder dat we nu echt wisten waarom.

Verrassende en uitdagende multiplayer

Uiteindelijk gaan er drie verschillende modi in de game zitten, namelijk: Capture, Incursion en Meltdown. Iedere modi speel je met maximaal tien mensen, dus vijf in ieder team. Wij speelden Incursion, waarin je moet zorgen dat lopende turrets, ofwel Minions, de overkant van het speelveld bereiken zodat zij de twee kampen van de tegenstander over kunnen nemen. Het heeft erg veel weg van een MOBA. Deze multiplayer-modus komt in mijn boekje te staan onder leukste formats. Er zijn namelijk een hoop dingen waar je rekening mee moet houden om je minions een veilige oversteek te laten maken. Je kunt net zoals in de co-op allerlei dingen, zoals turrets en upgrades, kopen om je aan de overwinning te helpen. Ook in de multiplayer zit het levelsysteem verwerkt waarmee je je karakter iedere keer kunt upgraden.

Voorlopig oordeel

Ik ben erg enthousiast over Battleborn. Na het grote succes van Borderlands, denk ik dat Gearbox weer goed uit weet te pakken met een vermakelijke co-op/multiplayer die erg veelzijdig is en waar vermoedelijk veel speeluren in gaan zitten. Trouwens, na release gaat Gearbox gratis extra maps en karakters uitbrengen. bètaalde DLC is ook beschikbaar, deze geeft je toegang tot extra co-op-missies waarin je dieper op het verhaal in gaat.

Lees meer