Check al onze gamescom content hier!

Preview: Battalion 1944

Als voormalig Call of Duty 2- en Call of Duty 4-speler ben ik superblij dat ik het afgelopen weekend de kans heb gehad om deel te nemen aan de gesloten bèta van Battalion 1944. Battalion 1944 is ooit gestart als Kickstarter die zijn marges ruim haalde, mede door een misverstand. Veel mensen zijn erin gestapt zonder goed te kijken wat de game precies moest inhouden. Er werd door deze mensen namelijk van uitgegaan dat het een realistische WW2 shooter zou worden, maar niks is minder waar. Waarom? Dat ga ik je haarfijn vertellen.

onbekend

Eén groot misverstand

Battalion 1944 is gebaseerd op een aantal old school WW2 shooters. Denk aan Day of Defeat, Call of Duty 2 en de originele Battlefield-games. Ook Call of Duty 4 heeft een grote rol gespeeld in de development van Battalion 1944. De developers zijn gestart aan dit project met een oldschool competitieve shooter in gedachten. Het gehele development team is namelijk opgegroeid met deze shooters en omdat zoiets niet meer bestaat, hebben ze besloten hun eigen game te maken. Geen realistische shooter dus, iets dat ze wel duidelijk hebben proberen te communiceren, maar niet geheel zo over is gekomen. Toen namelijk de eerste gameplay video's verschenen, waren veel mensen verward over wat deze game moest inhouden. Dit heeft bij beide partijen voor veel frustatie gezorgd.

De kern van Battalion is namelijk gebaseerd op een mod voor CoD2 en CoD4 genaamd promod. Dit is een mod waarbij alle 'random' elementen weggehaald zijn. Dat er ooit nog zo'n game aan zat te komen, had ik in mijn stoutste dromen niet verwacht. Ik ben namelijk iemand die gemakkelijk tweeduizend uur in CoD4 Promod heeft zitten en er dus wel het een en ander van af weet. De CoD-serie ondersteunt al sinds World At War geen mods meer in het spel, dat is dan ook de reden waarom ik niet ooit nog zo'n game verwachtte. Samen met mij zijn er zo duizenden andere CoD2- en CoD4-spelers die stiekem zaten te wachtten op een game als deze.

ontbrekende afbeelding

Promod en Battalion

Battalion is dus absoluut geen realistische shooter, maar wat is het dan? Het idee van Promod is dus dat alle random elementen weggehaald worden uit een game, zodat het puur en alleen skills betrekt. Zo zijn er geen airdrops, UAV's en dat soort rare fratsen meer in de game. Ook is bijvoorbeeld de sway bij het inzoomen van een sniper verwijderd, waardoor de crosshair dus altijd op dezelfde plek blijft staan. Hoe dit vertaald naar Battalion is dat ze het beste uit beide CoD2 en CoD4 promod hebben gehaald en hier een nieuwe competitieve shooter van hebben proberen te maken. Waarvan ik toch wel wil zeggen dat dat aardig goed gelukt is.

De gamemode in Battalion 1944 is iets anders dan we normaliter zien. De modus heet Wartide en in de kern is het Search en Destroy met een economie. Ook de economie is namelijk weer anders dan dat we kennen. Bulkhead noemt het zelf een combinatie tussen Counter Strike: Global Offensive en Hearthstone, maar daar ben ik het zelf niet zo mee eens. De enige overeenkomst met Hearthstone is dat de classes uit worden gegeven in de vorm van kaarten. Op iedere helft van de game krijgt een team een aantal kaarten, dit aantal is altijd en voor ieder team hetzelfde. Een team kan dan dus zelf uitzoeken wanneer ze de sniper willen gebruiken of dat ze juist allemaal een SMG willen gebruiken. Treur niet wanneer je kaarten op zijn, zodra je iemand killed kun je hun kaart oppakken. Deze kaart is de volgende ronde weer in het team te gebruiken. Deze vorm van economie zorgt toch wel voor een extra laag in de gameplay, zo kun je ongeveer weten wat jouw enemy deze ronde allemaal gaat spelen. Economie is iets dat wel miste in CoD2 en CoD4 en ik ben blij dat Bulkhead ervoor gekozen heeft om dit in de game te bouwen. Het is wellicht nog niet helemaal in balans, maar het begin is er zeker.

ontbrekende afbeelding

Voorlopig oordeel

Als oud Promod speler ben ik erg blij met hoe de development van Battalion 1944 er op dit moment voor staat. Ik heb me dit weekend prima geamuseerd en die competitieve spirit van een aantal jaar geleden kwam toch weer naar boven. De geweren voelde lekker, het geluid was top en de maps speelde goed. De vernieuwde versie van Search en Destroy is even wennen, maar ik denk dat dit met een aantal tweaks al redelijk ver komt. Samen met een deel van mijn Call of Duty 4-team heb ik dit weekend de nodige kills kunnen confirmen en ons teamwork weer wat mogen aanscherpen. Ik kan persoonlijk niet wachten op de Early Access en voor diegene die zich bedrogen voelen door de Kickstarter; geef het eens een kans, misschien is het wel iets voor jou!

Vanaf 1 februari is Battalion 1944 te spelen op Steam Early Access.

Over auteur Rudy Wijnberg

Rudy WijnbergAls het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?