Preview: Batman: The Brave and the Bold

Geplaatst: 28 september 2010 19:40

Donkey Kong Returns, Epic Mickey, Kirby's Epic Yarn: het Nintendo geweld houdt maar niet op. Naast al deze toptitels verschijnt nu ook Batman: The Brave and the Bold voor de Nintendo Wii en de DS. Ontwikkelaar Way Forward, die we kennen van A Boy and His Blob, zet ook hier zijn cartoony stijl weer voort. Dat is natuurlijk niet zo vreemd, aangezien deze action adventure game gebaseerd is op de gelijknamige animatieserie. Kan deze 2D platformer de heftige concurrentie met bovenstaande games aan, of kan deze vleermuis beter een winterslaap gaan houden?

Tu du, du, du du, du, duh, Batmaaaan!
Verwacht bij deze nieuwe Batman geen grimmig sfeertje, zoals we die kennen uit Arkham Asylum, want daar richt deze game zich niet op. Het heeft namelijk een hoog 'pow, swoosh en wham-gehalte'. Sterker nog, het doet me bijzonder veel denken aan de Batman serie uit de jaren '60, welke bijna een soort slapstick was. Zo sterk profileert deze game zich echter niet. Geen tekstballonnetjes dus, wel een heleboel rechttoe rechtaan gevechten en cheesy dialogen tussendoor.

In tegenstelling tot zijn meer serieuze 'broertje', knokken Batman en consorten niet alleen in en rondom Gotham City. Je doet ook Londen en twee andere mysterieuze omgevingen aan. De game laat zich onderverdelen in vier episodes, met elk acht stages. In elke episode krijg je een andere partner toegewezen en wordt het verhaal verteld middels tof geanimeerde scènes van tv kwaliteit en de eerder genoemde ingame dialogen.

Duolicious
Hoewel de singleplayer al geweldig goed aanvoelt, lijkt de co-op mode pas echt de fun erin te brengen. Samen baan je jezelf een weg door de levels met vijanden, terwijl je gebruik maakt van een simpel gevechtssysteem. Hierdoor is de game ook geschikt voor het wat jongere publiek.
Naast het gewone schoppen en slaan maakt Batman gebruik van zijn gadgets, die je later ook nog kunt upgraden. Dit doe je met behulp van muntjes die je verslagen vijanden voor je achterlaten.
Verder hebben de helden uit het DC universum nog een flink aantal special moves, waarmee je de eindbazen een spreekwoordelijk kopje kleiner kunt maken. En alsof dat nog niet genoeg is, kun je ook nog eens je Wii met je DS verbinden. Hierdoor speel je het Bat-Mite personage vrij, die Batman kan assisteren vanuit de lucht en de vijand kan bekogelen met zware voorwerpen.

Batman: The Brave and the Bold wordt gewoon een vette game. Misschien ietwat repetitief, maar de impressie van sfeer en graphics is gewoon bruut. Het spel doet onherroepelijk denken aan de oude Batman series op televisie en dat is natuurlijk voor de oudere gamers onder ons een absolute meerwaarde. Ook de funky backgroundtunes passen geweldig bij dit stijltje. Daarnaast heeft Warner Bros. er goed aan gedaan om Way Forward deze game te laten ontwikkelen. Hun authenticiteit is onmiskenbaar en past goed bij het Nintendo imago.